• Min högsta önskan

Är fiskpinnar nyttigt??

Det är ju så nyttigt att äta fisk, men vi är ganska dåliga på det i vår familj..
    Fast fiskpinnar äter vi rätt ofta, då det är äldste sonens favoriträtt, och det går så snabbt att fixa iordning när det är bråttom..
    Men är det lika nyttigt som annan fisk?
    Någon som vet? (eller har någon annan klok teori?)

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Svar på tråden Är fiskpinnar nyttigt??
  • mooogn

Nog är det väl bättre att äta ren fisk istf för fabrikstillverkad mald fisk med en massa panering, men fiskpinnar är ju bättre än ingen fisk alls

• ElinOlsson

Det är väl inte så mycket fisk i just fiskpinnar och beroende på vilken sort man köper så kan paneringen vara rätt flottig... Men det är väl bättre än ingen fisk alls?!?

Det är bara i motvind en drake lyfter
  • johandra

Är det ens fisk i fiskpinnar??

Fiskpinnar kan du göra tokenkelt själv..förstår inte ens att man vill ta i dom där köpta*ryser*

Köp ett torskpaket,skär i lagom tjocka skivor,rulla först i vetemjöl,sen i ägg och sist i ströbröd..sen e degt bara att steka..Gott,nyttigt och du vet vad ni får i er..

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • mooogn

Laxfiléer är favoriten hos barnen (efs jag köper hem fiskpanetter typ en gång vartannat år, och då överdriver jag inte). De går ju att använda naturella (kokta, stekta, ugnsstekta), i gratäng, i soppa, i paj, som laxburgare och i gryta.

• Stroja

Jag skulle gissa på att riktigt kött, eller vad som helst om inte är halvfabrikat är bättre än fiskpinnar.

Varför inte bara panera några plattfiskfiléer? Går supersnabbt och liknar fiskpinnar, dessutom vet du att du får i dig riktig fisk.

• Posh Foxy Baby

Har för mig att det innehåller mest sej i fiskpinnar. Det är väl då heller inte några mängder det handlar om, utan som sagt malt ihop med gud vet vad. Det står att läsa sig till på innehållsdeklarationen.
    Själva paneringen utgör en ganska stor del av en fiskpinne och är inte särskilt nyttig alls.

Frågan borde ställas omvänd, dvs hur onyttiga är fiskpinnar?

Men det är klart, bättre än ingen fisk alls TS

Håller dock med föregående talare om att hemlagade torskpanetter (=fiskpinnar) är att föredra och galet lätt att fixa. Tillsammans med ris, rårivna morötter, en hemmagjord remoulad eller liknande och en halv citron så blir det verkligen nyttigt och sjukt gott

Posh in da hood!
  • Min högsta önskan

Jag vet att man kan göra egna.. Är väl bara lite lat av mej antar jag..
    Det jag tycker är så smidigt med fiskpinnar är ju att det bara är att ta upp ur frysen och slänga i stekpannan..

Ni som gör egna fiskpinnar, kan man frysa dom? Färdigpanerade och klara för stekpannan? Isåfall vore det ju smidigt..

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • BabyJia

Sonen tycker mycket om fiskpinnar, men som tur tycker han lika mycket om lax. E nog inte speciellt mycket fisk i fiskpinnar, så de e tur han gillar lax{#lang_emotions_smile}

Har aldrig försökt göra egna fiskpinnar, men skulle gärna prova. Finns det nåt bra recept på de?
Svar på tråden Är fiskpinnar nyttigt??