• Hellen01

Att ljuga

Vi är ett par som bott tillsammans i snart ett år. Båda är i 45-årsåldern och är egentligen otroligt lyckliga tillsammans. Vi har dock problem. Han kan inte hanter pengar eller sprit. Han ljuger om båda sakerna. Han lånade 20.000 av sin mamma som han senare tog ett banklån för att betala tillbaka men då betalade han bara henne 10.000. Han ber henne ljuga o säga att hon fått allt....jag frågar honom har du betalat allt o han säger att ja det har han. När jag sen säger att jag talat med hans mamma och hon har bara fått 10.000 säger han att jag inte har med det att göra, att det är hans pengar, hans lån.

Vad ska jag göra? Varför ljuger en vuxen människa för sin hustru som han säger att han älskar mest av allt?

Tacksam för råd!

• Svar på tråden Att ljuga
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Det finns alltid ett djup i den här typen av frågor. Den som ljuger eller missbrukar har själv svårt att svara på varför man beter sig så. Jag tror inte att han vill skada dig eller ert förhållande. Det är är nog snarare så att han vill värna om det genom att skönmåla men tyvärr håller det inte. Jag tror att din sambo behöver hjälp av utomstående med sina problem. Han kanske har haft den här typen av problem länge. Det vore bra om du kunde prata med honom om att du vill att han tar itu med sina problem på egen hand, att du betonar allvaret men samtidigt säger det med kärlek så att du inte stöter bort honom. Om det skulle fortsätta på det här sättet att du blir den som kontrollerar honom och sanningshalten i det han säger så blir det naturligtvis inte bra för er relation. Öppenhet och ärlighet är väldigt viktigt i ett förhållande.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Att ljuga