Orolig för bortförande, vi har gemensam vårdnad o pappan(uf) har passet
Jag o barnets pappa har gemensam vårdnad om vår 2 åriga dotter. Pappan har haft passet hos sig sedan skilsmässan (jag ville undvika mer bråk). Barnet har bott hos mig hela tiden o pappan har bara hälsat på ca 1 gång i månaden.
Han skulle börja ha henne varannan helg och första helgen var bestämt att vara EN natt eftersom de inte träffast så mycket. Han höll henne då kvar en natt extra utan mitt samtycke.
Han har tidigare hotat om att föra bort vår dotter till hans hemland, det var framförallt i samband med skilsmässan. Numera är han noga med att regelbundet försäkra mig om att han aldrig kommer göra detta, trots att jag inte sagt att jag misstänker det. Han vägrar dock att lämna passet till mig. Han vill inte ens låta mig ha passet om de ska ha umgänge. Han säger att han inte litar på mig.
Men jag litar inte på honom!
Vi kom häromdagen överens om att tillsammans gå till polisen o lämna in dotterns pass där. För att slippa mer tjafs.
Han har avbokat samarbetssamtal två gånger och nu har vi nytt möte inbokat nästa vecka. Förhoppningsvis blir det av. Jag vill skriva ett umgängesavtal.
Idag blev han arg att jag addat en gammal kompis till honom på facebook o sa att jag kan glömma allt han tidigare lovat mig (bla ang passet). Han sa vidare att han kommer o hämtar dottern på torsdag. Då sa jag, självklart, men det är två nätter som gäller (enligt famrättens rekommendation... dotterns bästa). Då sa han att jag kan komma o hämta henne om jag vill ha henne tillbaka (han bor 30 mil bort från mig). Jag sa nej, det är hans ansvar. Han verkade hotfull o ringde även till min mamma o sa att han tänker inte "vara snäll längre".
Jag är orolig!
Jag ringde polisen nyss. Jag berättade om situationen, att han har barnets pass & vägrar lämna det till mig eller hos polisen o att han tidigare hotat att föra barnet ur landet.
Polisen sa att eftersom vi har gemensam vårdnad så har han rätt att ta henne utomlands utan mitt samtycke o passet kan jag inte göra annat än kräva tillbaka (om han inte ger det till mig så kan de inget göra).
Polisen kan alltså inte göra något.
Jag behöver alltid vara orolig om han ska ha umgänge med henne, att han kanske tar henne ur landet.
Dessutom är hans hemland inte anslutet till Haagkonventionen... så om han skulle föra henne till hans hemland så finns inte mycket o göra.... enligt hans land är ju allt i sin ordning om hon är där med sin pappa, de skiter i om barnets mamma finns i Sverige o att pappan tagit dit barnet utan mammans samtycke.
VAD göra??
Det är ju inte akut ännu, han har inte försökt, men han säger att han ska hämta henne på torsdag o min magkänsla säger NEJ.
Men jag kan ju inte hindra umgänget för då kan han stämma mig på umgängeshindrande. Jag vill ju att de ska ha en bra relation, men jag vill inte att hon ska tvingas bli utan sin mamma!