• Snorky

För alla oss som gillar Lindex ( och andra barnkläder) del 11

Jag tycker faktiskt att köpa en docka till en pojke är samma sak som att köpa en bil till en flicka... fattar inte varför det ska vara ok med att en flicka leker med bilar men inte en pojke med dockor i mångas ögon. Förstår inte hur föräldrar tänker som förbjuder söner att leka med dockor tex.
    Jag har köpt dockor till mina pojkar o andra "tjejsaker" för att de ska få en så neutral uppväxt som möjligt, men de har inte varit så intresserade... o visst... fine... men de har iaf haft valmöjligheten.

Klänningar har aldrig mina söner visat intresse av, men jag tror det är väldigt olika och jag tycker att har de intresse av något ska man uppmuntra det så länge det inte skadar. En princessklänning kan ju göra de jättestolta och de känner sig fina. Men det är löjligt att sätta upp regler vad som är okej och inte...

♥ Neo 2005 och Mio 2006 ♥
  • Snorky
    Ruso skrev 2010-08-06 00:21:10 följande:

Ang flick och pojkkläder, färger och leksaker... Jag kan har lite olika på barnen, men jag sätter inte på sonen tunika, kjol och klänning, puffärm och volang eller vad man nu kan finna "tjejigt"... rosa har min mellanpojk på kläder, men då "killkläder" eller  unisex. Tjejorna går mycket med typiska "flickkläder", men den minsta kan få lite unisex och även lite killtröjor som jag gillar... (när de blir större så få de ju välja lite mer själv).

Då jag har flera barn utav varje kön så finns massor utav leksaker att välja på.. yngsta killen kom efter 3 tjejer på raken, vi hade helt enklet mest "tjejiga" leksaker... men vad leker han mest med -  jo, det är ändå Briotåget och bilar i alla varianter, sådant vi hade köpt till tjejerna och som dom knappt tittade på.

Jag upplever att många flick-mammor vill att tjejerna inte skall vara så tjejiga...det är nästan så att det blir negativt om tjejerna gillar rosa och princess-saker, nästan lite fult.. vilka vibbar skapar det? Jämlikehet? Nej, jag vill att mina tjejer (och killar) skall vara stolta över sitt kön, och jag är trött på att det nästan är fult att  man ser vilket kön barnet har på klädseln, för mig är det helt OK.

jag  håller med dig... det är helt okej att se könet på klädseln, men det är så himla stereotypt i så mycket butiker att vill man ha nåt som faller ur mönstret så finns det inte. För flickor ska ha si och pojkar ha så! Tråkigt!! Därför gillar jag unisex, men köper minst lika mkt pojkigt!

Jag tycker också det är fånigt att "förbjuda" sina flickor prinsessklänningar likväl som att förbjuda sina pojkar det. Låt barnen välja vad de vill! Vill de ha kjol fine, vill de ha byxor fine... spelar ingen roll vilket kön, men för guds skull tuta inte i era barn  vad som är tjejigt och pojkigt! Jag hatar det, det är upp till varje individ att bestämma själv.
  • Snorky
    Enensammamma skrev 2010-08-06 09:41:46 följande:
    Här är lite sånna trista kläder/färger jag menar. Detta hade jag aldrig köpt (hoppas jag inte trampar någon på tårna nu, Smaken är ju som baken )

www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=910...   

www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=934...

www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=904...

www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=906...

www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=885...
    Håller faktiskt med dig... inget av det där faller mig i smaken heller!!

Men babykläderna på Lindex är helt outstanding. Så mycket fint!! Egentligen tycker jag man skulle göra om avdelningarna och babysortimentet borde finnas upp till stl 98/104 typ... då inte så långt upp i bodies dock.
    Sen kunde stora avdelningen börja på typ 110 eller 116.
  • Snorky
    Ruso skrev 2010-08-06 17:45:39 följande:
    Fast, att jag sätter en gräns och inte tillåter mina pojkar kjol och klänning och urtypiska tjejkläder, det vill jag faktiskt kunna göra utan att få skit också! Jag tycker helt enklet det är fel. Dock kan de gärna få gå i kläder från "andra" avdelningen... men inte vad som helst.
    Nu har dock aldrig mina pojkar velat ha just dessa saker... och skulle lilleman plötsligen absolut vilja ha en klänning så vet jag inte om jag hade sagt på samma vis, om önsket var väldigt starkt... han skulle nog få gå i det hemma, men jag skulle nog aldrig ha på det om man skulle i väg...
    Men jag tycker att uttrycker de själva att de vill ha ett visst plagg, så känner jag att jag inte kan förbjuda... då är vi ju där... "nä, det är för en tjej". Sen tycker jag det är helt okej att inte välja tjejkläder åt de själva... jag köper inte klänningar till mina pojkar... men hade de velat ha en klänning så vet jag inte om jag hade förbjudit det. Tror inte det... de måste få prova om de vill. Sen skiter jag fullständigt i vad andra skulle tänka i affären, lekparken etc, dock skulle jag undvika det till dagis, om det gick, pga tidigare incidenter med barn som är inpräntade med massa skit. När jag är med kan jag iaf försvara det, men inte när jag lämnar de på dagis.
  • Snorky
    Ruso skrev 2010-08-06 18:53:23 följande:
    Tja, jag _tycker_ faktiskt att klännigar, tunikor och kjolar ÄR tjejkläder! Om en vuxen man skulle gå med klänning på jobbet så .. ja ni vet... det är väl lika bra att lära sig liksom? Det _är_ skillnader och det är OK, det är liksom så jag tycker.  Sedan detta med killfärg och tjejfärg det kan jag inte förstå.... ja, kanske inte ljusrosa på en kille och så, men annars, alla färger är till alla brukar jag säga till barnen när de kommer med sådanna påstander.Jag gillar inte detta med att nästan försöka sudda ut skillnaderna mellan könen totalt. Dit vill jag inte. Unisex kläder tycker jag är kanon, mera sådant! Färgklatt åt alla barn osv... men sedan är det stopp, typ
    Ja, det tycker jag också. Men barn behöver ju testa... det är deras sätt att utvecklas. Sen finns det faktiskt länder där det inte är något konstigt med klänningar o kjolar på karlar, utan man använder det av praktiska skäl. Jag tycker ändå att alla ska få klä sig som de vill, jag tycker inte om att vi är så styrda som vi är i det mesta. Jag tycker bara inte om att allt ska delas in i massa fack... könet är en sån liten del. Skillnad kan det få vara, men efter egna val inte per automatik. Jag är inte extrem på nåt vis... vi faller också in rätt bra i facken, men jag tycker inte det är fel på en karl om han skulle bära klänning och jag tycker inte det behöver ifrågasättas.
    Sen är det ju lite lustigt att vuxna män kan köpa rosa kläder, men när en liten pojke har något med rosa blir det ramaskri i princip.

Ja, detta kan diskuteras hur länge som helst. Jag vill bara att vi ska ha ett fritt val... förstår inte varför majoriteten ska bestämma vad som är rätt o fel!
  • Snorky
    Ruso skrev 2010-08-06 20:24:18 följande:
    Men är det ramaskri om en pojk har rosa på sig numera? Har inte alls upplevd något sådant, det finns massor av pojkar med rosa, rött, organge osv. och jag har aldrig upplevd att någon säger något.

Karl med klänning, "fel" eller inte? Tja, det är ju inte "normalt" kan jag tycka, men det behöver ju inte vara något större fel på karln som person ändå. Jag skulle dock få "spatt" om det var min karl, och jag skulle tyvärr aldrig godkänna hans val utan tycka det var oaccepterbart... kanske därför det blir lika med mina pojkar. Däremot har jag inget emot sådanna människor eller så, har inga problem och lägger mig inte i vad andra gör på det viset

Intressant ämne är det, och jag gillar att diskutera lite Jag tycker dock att jag oftare stöter på människor som i det långa och breda lägger ut om hur hämskt det är med klänningar, kjolar, rosa och gulligull och som ALDRIG skulle ens klä sin dotter i sådant, än människor som tycker det är konstigt med rosa på pojkar...hur det nu kommer sig...
    ramaskri? det beror på vem du frågar. Det blev ju det på dagis när min son satte på sig en rosa tröja... jag tycker det är så tragiskt O jag vet föräldrar som aldrig i världen skulle sätta på sin son något rosa, inte ens en unisex tröja köpt på tjejavdelningen (för den är ju från fel avdelning!!!) Skittråkigt! Jag säger inget om man håller käften o accepterar andras val, men måste det så ofta påpekas??? trist!
    Hur ofta får jag inte frågor när jag är i butik av andra kunder om deras dotter eller son kan ha ett visst plagg, ja säger jag till allt de frågar, för jag tycker inte det spelar någon roll!

Jag tänder inte heller på karlar i klänning, men jag bryr mig inte! Jag förstår inte att allt antingen måste anses som normalt eller onormalt.
  • Snorky
    Enensammamma skrev 2010-08-06 21:11:15 följande:

Jag tycker inte man ska begränsa sina barn alls så länge det ligger inom anständiga ramar. Dvs inga visa magen tröjor eller kort kort på 7 åringar tex

Kjol på killar, fine

precis... jag håller med. Allt som inte kan skada barnet på något vis är helt okej...
    fast o andra sidan finns det väl de som tycker att en kjol kan skada en kille
  • Snorky
    Thegran skrev 2010-08-07 11:26:05 följande:
    nån som vet om det är någon kupong på g?
    runt den 15:e som vanligt, antagligen...
  • Snorky
    winters skrev 2010-08-07 16:34:12 följande:
    Den här overallen köpte jag i dag, fanns även i rött, förstärkt rumpa och knän, såg käck ut! :)
    www.kappahl.com/ProductImages/KAW_388165_F_1....
    riktigt snygg! Jag gillar Kappahls design på ytterkläder riktigt mycket!!
  • Snorky
    Mamma och Mor skrev 2010-08-09 19:33:03 följande:
    Några här med erfarenhet av kläderna som säljs på sidan "Lager 157" ?
    Fanns ju en hel del fint där till riktigt bra priser...
    Tänkte köpa lite därifrån till dottern att ha på dagis, främst ytterkläder.
    Vi har allvädersset därifrån som jag varit riktigt nöjd med. Sen har jag hört de som köpt skalkläder som varit mycket nöjda också. Jag har tänkt att vi ska testa skalkläderna också, men när vi väl haft behov av såna så har de inte haft inne... (jag handlar i butik). Men de har mkt vettiga priser! Jag har själv lite kläder från deras egna märke, o de har hållt riktigt bra kvalitet.
Svar på tråden För alla oss som gillar Lindex ( och andra barnkläder) del 11