Inlägg från: gullvivorna |Visa alla inlägg
  • gullvivorna

Emmaljunga tråd, Vol 5

Hej! Sökt i tråden om vinterhjulen och läst vad som skrivits men slänger ut ett inlägg till om det och hoppas ngn med ännu mer info tittar in;) Har en EL nitro city och funderar på om vinterhjulen är slöseri el ej... Hade nog slagit till på en gång om det var enkelt att själv ta på och av dem för då känns det som ok investering men det här med att man måste in på verkstad med dem...

• gullvivorna

Köpte vinterhjul till slut! Så nu kan vi lita på att det blir en ljum vinter;)

Om nu ngn annan mer än jag därute undrade så kan jag säga att det som vädret är just nu inne i Stockholm så fyller hjulen en funktion (jämfört med låsta framhjul). Man vänjer sig snabbt vid att inte ha så god svängkapacitet och anpassar sig och får in snitsen. Kostade 600 kr med montering (vissa ställen ville ha 150 kr för montering). Vi fick med instruktioner (noga märkta: Hjulen ska endast bytas av verkstad;)  ) för hur man byter emellan hjulen. Man behöver skruvmejsel och insektsnyckel. Det är inget man gör när man har 15 min tills man ska möta upp barnvagnssällskapet men går fullt att göra. Man råds dock inte göra det för om det blir ngt fel på vagnen kopplat till hjulen så gäller inte ens försäkring ( sen vet jag inte praktiskt hur de skulle kunna veta att man själv är den som satt tillbaka de små hjulen då vi köpt vagn och hjul på olika ställen men bra att veta om iaf).

Vi får se om jag ångrar bytet el ej ;) Har ångrat köpet av vagn många ggr och är en velerska av rang så blir säkert så

• gullvivorna

Hej

Tänkte höra om ngn stött på samma problem som vi och vet ngt om det.

Har en Nitro City köpt 2012 sommaren. Eftersom vi tyckte den blev så klumpig med mjukliften i och vi då förlorade det vi ville ha när vi köpte den (liten stadsvagn) köpte vi en begagnad City korg på Blocket. Säljaren sa den var från 2010 men inget jag kollade med kvitto... Jag kollade inte underredet på den så ordentligt får erkännas.... Den var lite knepig från start att sätta på i fästena (easy fix) och det var inte lika friktionsfritt som med sittdelen, klickade inte i lika lätt på ngt sätt... Tjärvade ibland när man skulle ta av den och fastnade på ena sidan. Nu idag efter 4 månaders användning har den på undersidan helt gått sönder i metallen!

Ngn som varit med om/hört om liknande?  Tips på hur man kan laga den?

Annars blir det tillbaka till otympliga vagnen suck suck....

• gullvivorna
    stor grön drake skrev 2013-01-10 20:14:07 följande:
    Bästa svaret år u nog från en återförsäljare, testa ringa dem. Reservdelar går att å tag på, emmaljunga brukar inte vara dyra. Vet tyvärr inte alls hur en citykorg ser ut undertill så mer specifikt kan jag inte hjälpa.
    Ok tack för ditt svar. Får se hur vi gör, grabben vill nog inte ligga så länge till men samtidigt är jag inte så förtjust i vårt köp av vagn öht så får tänka till! :)
  • gullvivorna
    ebmå skrev 2013-01-06 20:10:34 följande:
    Vi ska beställa vagn nu och jag har äntligen bestämt mig för en Emmaljunga i PP Dark Grey men har värsta beslutsångesten när det gäller chassit. Ska man ha city cross eller nitro? tycker nog city crossen är snyggare men det kanske är smidigare med svänghjulen på nitron.... Fatta vilka i-lands problem men brottas med!!!
    Mmm hade tagit Nitro city men det beror ju lite på hur ni bor:) Har den men vi hade nog behövt en ännu mer uttalat stadsvagn, mindre/smidigare, ffa som sittvagn då Nitron fortfarande är stor. Men beror ju helt på era behov såklart! :) Vi har också vinterhjulen till o tycker den är helt ok med de på sett till smidigheten.
  • gullvivorna

Hej!

Tips önskas!

Har en Emmaljunga Nitro City som jag förstått har samma sittdel som flera andra EL vagnar. Vår grabb vill absolut inte ligga längre utan sitta, bara skriker i vagnen om liggande:( Han sitter jättebra utan stöd utanför vagnen men i stora sittdelen fullkomligt försvinner han  o bara glider ner... Inte blir det bättre av att han är liten i växten också, en liten plutt ;) Funkade någorlunda då det var -15 för då hade han overall + åkpåse men nu när +.... Just nu använde vi inte vagnen, tar honom i selen för korta promenader men så kan vi ju inte hålla på...

Var inne  i nån butik för att höra om råd/dynor men de hade inga tips. Hittade en Teutonia dyna jag tänkte skulle funka men de menade bestämt att det inte gick i vår vagn... Försöker ju bulla upp men inget blir så "fast" att han inte glider...

Kikat på begagnad ozone del men svårt att hitta...Även kikat på att köpa en begagnad Teutonia Fun el likn att ha tillfälligt. Alt att sälja vår helt o hållet då sittdelen ju endast är använd 2v o chassit 5 mån men är inte det jag vill...

Grabben är 5 mån o storleksmässigt 4... När funkade det för era barn o hur stora var de så att säga? Tips på dynor/annat som funkar? Ffa nu när det går mot mildare för vår grabb kommer inte växa i vagnen i första taget...

• gullvivorna

Friddelie89: Jo har som sagt gjort det, varit på Babyproffsen men vi hittade inget som funkade i deras sortiment iaf så tänkte om ngn hittat en dyna som funkar mtp att EL sittdel nog är för stor för de flesta.

Stor grön drake: Kan man få upp fot stödet så mkt alltså. Förstår jag dig rätt om jag skriver att det då alltså står rakt upp med bågen som stöd bakom?

• gullvivorna

Vi och pyret: Funderat på Brio sing också, inte så dyr begagnad o ser ut som bra sittdel. Kör på det om det skiter sig;)

• gullvivorna

Stor grön drake: Ska prova! Tack! :)

Vet ni om City Jet sittdelen funkar på de nys chassina? Kompis som säger hon har en gammal i sitt förråd o överdelen ser ut lite som en ozone

• gullvivorna

Stor grön drake, Fruktmixen:Tack! Får bli den då. Dock är den kamouflagefärgad ( vill inte trampa ngn på tårna bara inte vår färg) och jag är inte så pysslig så jag vet om jag kan ta mig an att färga den... Ngn som har färgat sin EL? Hittat guide på nätet men verkade kanske lite mkt jobb

• gullvivorna

Ngn som har koll på ngn lite tunnare åkpåse ( dvs ingen vrålvarm ) som passar iaf någorlunda i en ozone sittdel? Tycker det är så mysigt med åkpåse så skulle gärna ha ngt lite lättare nu när det blir mildare istället för t ex filt. Kikat på Brios enklaste i fleece men inte kunnat prova i ännu då de inte funnits inne i vår butik o annars fanns där bara jättevarma o iaf där jag är i Sverige är det väldigt milt. Ngn med tips?

• gullvivorna

Hej!

Visst borde en Brio dyna funka i en EL Ozone? Fått höra från säkra källor den sitter bra i en BB Donkey o de är ju också ergo sits o smala i sitsen...

Ngn som provat?

• gullvivorna

Hej!

Har en Ozone och jag har fått möjlighet att köpa en EL åkpåse allaround mkt billigt men funderat på hur bra den kommer sitta i en ergonomisk sits, ngn som provat? Min väninna har en Bugaboo åkpåse i sin Ozone som hon tycker sitter bra, vi har kört på en ärvd, mjuk o billig variant där modell på vagn inte spelat roll hittills... Tycker EL egna åkpåse sitter kanon i vanliga sitsen men som sagt rädd den ska vara för stel o bli fel i en ergonomisk..,, Oroar jag mig i onödan?;)

• gullvivorna

Kikar man på "leveransinfo" på hemsidan ser det ut som Supernitro kommer ganska snart men på Viking som jag är intresserad av finns ingen info alls ännu... :/ Kul med nya modeller iaf:)

Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5