Inlägg från: Skogsmulla |Visa alla inlägg
  • Skogsmulla

Emmaljunga tråd, Vol 5

Hej,

jag har precis köpt en City cross, men skulle hemskt gärna vilja ha Ozone/Nitro-chassit OCKSÅ. Någon som har en idé? På Blocket verkar inte folk vilja sälja enbart chassit...Rynkar på näsan

• Skogsmulla

Funderar på att renovera en gammal vagn, den är ca 10-11 år, tror det är en Edge duo kombi med Sport-chassi.

Kan man hitta nytt innertyg t ex till liggdelen och ny madrass?

Hur gör man med en väldigt solblekt sufflett, kan den färgas eller bytas ut? Grundfärgen är typ en Forest eller liknande.

Tar gärna emot tips på hur man fräschar upp en gammal vagn. Funderar på att sälja den sen (i skicket den är nu tror jag inte jag får något för den).   

• Skogsmulla

Vad händig du är, jag tycker det verkar svårt. Kanske ska sälja min som den är, till någon som kan sånt, men betvivlar att den är värd något. Skulle annars vara kul att testa och fixa till, men är höggravid och trött...

• Skogsmulla

Hejsan!

Har hittat en som har ett överblivet chassi till Emmaljunga Ozone/Nitro. Personen ifråga tror att det är från -09. Hjulen är ganska slitna, men allt ska vara fungerande.

Vad skulle ett vettigt pris vara? Vet inte vad jag ska erbjuda, det blir ca 200 kr i frakt.

PS. Visst passar väl det chassit till årets modeller av sitt-/liggdelar? DS.     

• Skogsmulla

Stor grön drake: Nej, jag kommer inte ha möjlighet att kolla det, kan bara se bilder. Hon skriver i alla fall att den går lätt att fälla ihop, bromsen tar bra och om något är slitet så är det de små däcken fram.

Du betalade alltså 1500 kr förra året, nu är den ett år äldre + att du fick ny varukorg. Jag får kanske bjuda 1000 kr.

Om däck blir väldigt slitna är det dyrt att köpa nya då?    

• Skogsmulla

Så här ser framhjulen ut. Jag kollade med Barnens Hus: det kostar 1200 kr att köpa fyra nya hjul till en Nitro.

• Skogsmulla

Då fick du mycket för pengarna om man tänker på att nya hjul kostar 1200 kr.

tycker plötsligt 1000 kr låter för mycket... 

• Skogsmulla

Stor grön drake: det blev 500 kr. Och det känns ok eftersom jag antagligen får köpa nya hjul. Funderar på att lacka chassit i någon färg...

• Skogsmulla
    stor grön drake skrev 2012-05-05 18:24:03 följande:
    Låter OK. Tror dock det går att köpa bara framhjul, eftersom folk med mycket sten i däcken fått köpa bara bakdäck, du kan även kolla begagnat, CC bakdäck (som är samma som nitrons bakdäck) dyker upp ibland.

Ska du lacka det så slipa först så färgen fäster, sedan grundfärg och billack/fälgfärg och sedan lack ovanpå det. Jag tror svart är det som är lättast att få bra, och även lättast att sälja vidare i framtiden.

Ok, tack för tipsen!! Ja, det är ju framhjulen som är mest slitna. Är det förresten hjul eller däck man köper nya? Det jag kollade upp med Barnens hus var att köpa nya hjul, men det kanske går att köpa enbart däck... måste kolla det...
  • Skogsmulla
    t0va skrev 2012-05-05 20:28:55 följande:
    Det var inte i norrköpingstrakten den fanns?
    Hur kunde du veta det?
  • Skogsmulla
    t0va skrev 2012-05-06 23:43:06 följande:
    jag var och kikade på en nitro där klädseln var möglig och jag sa åt de att kasta klädseln, tyckte jag kände igen den. Om det är samma så sitter ena bakhjulet fast, gick inte att få av så du måste köpa helt nya hjul och även framhjul eftersom de är slitna och går in i gafflarna.

Jag var sugen på att lacka om chassit och sy egen klädsel men det kändes inte värt det tillslut, så jag har skaffat en annan projektvagn nu.

Jo, det verkar vara den, men jag ska bara ha underredet. Men hur menar du att bakhjulet sitter fast? Att det inte snurrar eller inte går att ta loss?
  • Skogsmulla

Ska hämta min nya vagn på fredag då jag är ledig (jobbar sista dagen imorgon torsdag!): en City Cross.
    Är dessutom nu ägare till ett begagnat Nitro-chassi så jag kommer att ha en Nitro de gånger jag besöker ställen där man inte behöver köra på grusväg.
    Valde att ha liggdelen i capri creme och sittdelen i jeans black. Det begagnade Nitro-chassit ska jag lacka om, troligen i svart.

• Skogsmulla

Nu har jag hämtat min City Cross. Har testat ligg- och sittdelen på Nitrochassit som jag köpte begagnat också och jag måste säga: vilken skillnad det är! Så mycket skönare med Nitron! Att jag ändå köpte en City Cross beror på att vi bor på landet med grusvägar så här hemma funkar det inte med Nitro, men hade jag bott annorlunda hade det helt klart blivit en ny Nitro istället!

• Skogsmulla

Är det någon som vet hur mycket billigare de säljer ut årets modeller när de ska ta in nästa års modeller?

Läste att Emmaljunga har utförsäljning i juli, lite tidigare än andra, stämmer det? 

• Skogsmulla
    fridajonsson skrev 2012-05-15 07:05:10 följande:

VECKA 24 KOMMER EMMALJUNGA PRESENTERA DE NYA FÄRGERNA FÖR BUTIKERNA!
    Ok, vet du möjligen hur mycket de brukar sälja ut de "gamla" modellerna för?
  • Skogsmulla
    skruttarnas mamma skrev 2012-10-10 10:58:28 följande:
    hej alla emmaljungaägare, kikar in en med en fråga

min barnvagn (brio nova) har gått sönder i sufletten, att laga den kostar ungefär lika mycket som den är värd = 200kr, och nu börjar även min make inse att vi förr eller senare kommer köpa en ny vagn till vår yngste (nu 7 månader)  
    Jag har blivit totaltkär i Nitro! Tänker bara köpa den som en sittvagn och ha en åkpåse i för nu är ju lillen vaken mer och sitter upp och vill se sig omkring.

Min fråga är kanske enkel

Hur nöjd tror ni jag blir med nitron? Bebben är som sagt sju månader och jag vill kunna använda vagnen i kanske två år.

Ni har haft en Brio Nova, har den fyra lika stora fasta hjul? I så fall blir det ju skillnad. Jag har Nitro och city cross och växlar mellan dessa beroende på underlag. Nitron funkar enligt mig inte så bra på grus eller ojämnt underlag - i alla fall inte min begagnade som inte har mycket till fjädring - det blir väldigt skumpigt för den som åker, men på jämnt underlag är den superskön att köra. Behöver du korgen undertill kanske du blir besviken, den är rätt så svåråtkomlig. 
  • Skogsmulla

Hej,

tänkte höra vad ni tycker är ett rimligt pris för den här kombinationen, Emmaljunga City Cross från maj 2012 med liggdel i färgen Capri Creme. Alltså ingen sittdel, den använder jag fortfarande på ett Nitro-/Ozone-underrede.
    Hjulen är mer slitna än vad som syns på bilden.

Eller ska jag vänta tills jag kan sälja sittdel och andra underredet samtidigt? Vad tror ni? Det är en väldigt bra kombination.

Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5