• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • Bobelin

Jag tycker också de är tråkiga!

Har PP Lime på citykorgen och PP Black orange på citycrossen. Båda är borta ur sortimentet i år.

Vill ha en scooter i PP Khaki eller Light grey. Men hade velat ha lite färg men då finns bara ljusblå, Apple och Sun. Men hoppas på nån rolig färg i sommar istället!

• Solrosens
    Elmiina skrev 2013-04-18 22:05:25 följande:
    Jag tycker inte att färgerna som finns nu är tråkiga.

Okej :)
  • gu01

någon som kan berätta om för- och nackdelar med classic chrome chassit vs duo s?

• JGBM
    gu01 skrev 2013-04-19 12:43:06 följande:
    någon som kan berätta om för- och nackdelar med classic chrome chassit vs duo s?

gu01 skrev 2013-04-19 12:43:06 följande:

Den stora skillnaden är att duo s har rörliga framhjul. Sen avgör väl vilka behov man har. Rörliga framhjul kan bl besvärligt i snö men är smidigare i trånga miljöer typ hiss och buss.
  • Elmiina

Duo s väger mindre och är smalare vilket underlättar om man ska bära den in och ur bilen. Ligg delen på duo s måste man dock bära in separat.

• Hoppfullheten
    Maybe skrev 2013-04-18 14:35:56 följande:
    Ska åka ochvtitta på en begagnad Nitro City i eftermiddag. Vad ska jag tänka på när jag tittar på vagnen innan jag bestämmer mig? Finns det några fallgropar? Vagnen är från 2008 och vill gärna att den håller ett par år åtminstone. Den har varit använd till två barn.

Jag köpte en beg city cross från -08. Det jag störde mig på var att jag inte visste att suffletten hade fått en ny "look" ca 2010, och ångrade att jag inte hade köpt en lite nyare som såg ut så. Men det är ju mest en fråga om utseende. Sen tror jag det är modeller fram tom -06 som har andra hjul, vet att många som har äldre vagnar vill frächa upp dem med nya hjul, men det kostar ganska mycket... Åter en utseendedetalj...
    Annars är det väl bromsar och att suffletten inte är slapp. Solblekt.
    Tvättas tyget för mycket har jag sett att det blir matt och tappar den vattenavstönande och smutsavvisande effekten. Kanske går att impregnera om...

Är ju klart en prisfråga, men så här i efterhand kan jag säga att jag ångrat att jag vid ett par tillfällen  inte la till lite pengar och köpt en nyare än jag gjorde... Speciellt om man ska ha den som "första vagn" och hade tänkt ha den i några år.  Hoppas du får till en bra affär!
  • Maybe

Utseendemässigt är jag jättenöjd med vagnen. Hjulen är väl använda men i bra skick. en reva i skumgummit på handtaget men det bryr jag mig inte om. sufletterna är inte slappa och inte solblekta.

Bromsarna funkar och inga synliga slitage alls

Enda "felet" är att överdraget på liggdelen, alltså det som täcker bebisen i citykorg. Den sätter man ju fast med knappar på sidorna. På ena sidan är en av knapparna slapp och lossnar hela tiden. Ingen panik då det finns två eller tre knappar att välja mellan. Det är bara det längst in som är sliten.

Jag betalade 2800 kr för den. Sittdel, citykorg, regnskydd och såna "tassar" man kan sätta på hjulen inomhus.

Kvitto på vagnen fick vi med och ramnumrer står kvar.

Jag är supernöjd och vill titta på den och klämma och känna på den hela tiden

Tack för dina tips!

Jag kan lägga in bild sen när jag sitter vid datorn

• stor grön drake
    Maybe skrev 2013-04-21 07:23:23 följande:
    Utseendemässigt är jag jättenöjd med vagnen. Hjulen är väl använda men i bra skick. en reva i skumgummit på handtaget men det bryr jag mig inte om. sufletterna är inte slappa och inte solblekta. Bromsarna funkar och inga synliga slitage alls Enda "felet" är att överdraget på liggdelen, alltså det som täcker bebisen i citykorg. Den sätter man ju fast med knappar på sidorna. På ena sidan är en av knapparna slapp och lossnar hela tiden. Ingen panik då det finns två eller tre knappar att välja mellan. Det är bara det längst in som är sliten. Jag betalade 2800 kr för den. Sittdel, citykorg, regnskydd och såna "tassar" man kan sätta på hjulen inomhus. Kvitto på vagnen fick vi med och ramnumrer står kvar. Jag är supernöjd och vill titta på den och klämma och känna på den hela tiden Tack för dina tips! Jag kan lägga in bild sen när jag sitter vid datorn

Om det inte fattas bitar i skumgummit år det lätt att limma ihop. Superlim och så drar du ihop det med målartejp (det lossnar lätt även om limnet tar i det). Är det knappen eller fästet? (Testa det igenom att pröva om någon av de andra knapparna håls bättre. Är det på själva locket är det lätt att byta till en ny, bara att ta bort den gamla med en tånh och slå i ny. Är det fästet i plast (inte ovanligt) så finns det reservdelar hos återförsäljaren, kostar inte mycket och det är lätt att byta själv, vi har gjort det
    Grattis till nya vagnen!
  • Maybe

Det är i handtaget där man håller i styret som det saknas en liten bit men det syns inte och inget man tänker på alls så jag bryr mig inte om det så mycket Glad

Angående liggdelen där det lossnar så vet jag inte om det är själva knappen eller fästet som är trasigt, det går att använda men man får sätta dit den då och då. Det finns två eller tre olika lägen att knäppa fast den i, så det är ingen katastrof det heller Glad 

Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5