• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • stor grön drake
    AnLj skrev 2011-02-18 11:15:51 följande:
    Men fotsacken sätts väl fast med tryckknappar som finns i suffletten samt på sittdelsramen? Hur kan då fästerna hamna bakom ryggstödet? Eller är jag ute och cyklar nu?
    Jag tror att hon menar att det blir väldigt tight att få knapparna att räcka ända fram när det lite större barnet sitter helt upprätt, iaf på min kille är det väldigt snöpt.
    Ryggstödet kommer ju fram nästan framför sufletten/fästet (vilket i vårat fall innebär en strid mellan mamman som vill ha lite vindskydd åt sin 15 månaders, och nämnda unge som blir förbannad för att det skymmer sikten) och våran kommpromiss är att inte ha ryggen helt uppe. Sonen sitter endå själv mesta av tiden (dvs utan att luta på ryggstödet alls) så det bryr han sig inte riktigt om, samt att det blir lättare att knäppa på footsacken.
  • Uliise
    stor grön drake skrev 2011-02-18 11:24:13 följande:
    Jag tror att hon menar att det blir väldigt tight att få knapparna att räcka ända fram när det lite större barnet sitter helt upprätt, iaf på min kille är det väldigt snöpt.
    Ryggstödet kommer ju fram nästan framför sufletten/fästet (vilket i vårat fall innebär en strid mellan mamman som vill ha lite vindskydd åt sin 15 månaders, och nämnda unge som blir förbannad för att det skymmer sikten) och våran kommpromiss är att inte ha ryggen helt uppe. Sonen sitter endå själv mesta av tiden (dvs utan att luta på ryggstödet alls) så det bryr han sig inte riktigt om, samt att det blir lättare att knäppa på footsacken.
    Det är samma för oss. Jag kan bara ha fotsacken knäppt om Majken sover och ligger nedi vagnen.

Förresten, varför har inte fotsacken samma funktion som locket till City korgen, där det lilla vindskyddet kan knäppas fast på locket? Så det inte står upp hela tiden alltså. Det skulle vara sååå bra om det gick att göra så på fotsaken!
    Majken 100421
  • stor grön drake
    Uliise
    på min 2001 footsack går det, men 2006 hade bara en liten höjning, så den skyddade knappt alls. Fixade den lite men de hör ju ihop med edge, fast jag fick ju veta i butik att det är samma footsack om man vill köpa till en (för edge orginal är ju bara slattrig hemsk och ful)
  • Mymemlan
    Uliise skrev 2011-02-18 11:32:22 följande:
    Det är samma för oss. Jag kan bara ha fotsacken knäppt om Majken sover och ligger nedi vagnen.

Förresten, varför har inte fotsacken samma funktion som locket till City korgen, där det lilla vindskyddet kan knäppas fast på locket? Så det inte står upp hela tiden alltså. Det skulle vara sååå bra om det gick att göra så på fotsaken!
    Så går det att göra min min scooter fotsack från 2011. Det är bra!
  • gullunge1
    stor grön drake skrev 2011-02-18 11:24:13 följande:
    Jo precis så blir det. Känns lite bortkastat, vill ju kunna använda den när hon sitter upp. När hon ligger ner skyddar suffletten ganska bra.
    Uliise skrev 2011-02-18 11:32:22 följande:

Håller med! Man borde kunna fälla ner den lilla kanten och fästa i fotsacken.
    Vet nån om man kan flytta fram fästerna lite så man kan knäppa den så att dom kan sitta upp.
    Alltså om man kan sätta fästerna nånstanns lite längre ner på "armstödet" och inte vid ryggstödet nästan?
    Tova 100317
  • stor grön drake
    gullunge1 skrev 2011-02-18 15:14:55 följande:
    Håller med! Man borde kunna fälla ner den lilla kanten och fästa i fotsacken.
    Vet nån om man kan flytta fram fästerna lite så man kan knäppa den så att dom kan sitta upp.
    Alltså om man kan sätta fästerna nånstanns lite längre ner på "armstödet" och inte vid ryggstödet nästan?
    knapparna man fäster med är vanliga rockknäppen, så slår man i en sån passlig sida så ska det nog gå, men det blir ju att slå dem i klädseln, och har man inte beggade vagnar som jag så vill man kanske inte det. Vi har ju dessutom åkpåse, så ibland får ena sidan vara oknäppt, den hålls på plats helt OK endå. Vill man att den går att vika ner är det bara att slå en "knäppsida" i footsacken
  • HippYgirl

jag har köpt en emmaljunga scooter 07/08. vilken ståbräda funkar? jag har hört att easyrider ska funka, bra tänkte jag som har en sån hemma, men nu ser jag att den går inte, den är för bred mellan "stängerna"man sätter fast den med.
    nu måste jag alltså köpa en ny, men vilken?

• BeautifulFlower

någon som har en classic sport? funderar på att köpa en då jag vill ha en vagn med bra gung i, har en cerox som känns så stum i fjädringen nu- vilket stör mig. Så skulle vilja veta om fjädringen är bättre på classicen eftersom detär lufthjul.

hur fungerar creme leatherette som sittvagn till en 1åring.. är det en dålig idé?

• Uliise
    BeautifulFlower skrev 2011-02-19 20:48:42 följande:
    någon som har en classic sport? funderar på att köpa en då jag vill ha en vagn med bra gung i, har en cerox som känns så stum i fjädringen nu- vilket stör mig. Så skulle vilja veta om fjädringen är bättre på classicen eftersom detär lufthjul.

hur fungerar creme leatherette som sittvagn till en 1åring.. är det en dålig idé?
    Ja, fjädringen är bättre på Classic sport! MEN, om det är bra  gung du är ute efter skulle jag satsa på en Brio Happy, de är oslagbara när det kommer till gung. Dock måste det vara ett av de vanliga chassina, inte kompakt-chassit, det är bara stumt.

Kolla här hörrni, City korgens sufflett på sittdelen och sittdelens sufflett på korgen:
    www.tradera.com/Barnvagn-Emmaljunga---Gratis-frakt--auktion_340816_128089311
    Majken 100421
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5