• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • t0va
    2små2stora skrev 2011-05-05 09:15:35 följande:
    Jag har en cerox och det är väl samma typ av sittdel som på nitron och min son kasar ned och sjunker ihop när han sitter framför allt om jag har halvläget. . Men det brukar bli bättre när de vuxit på sig lite. 

Där var Scootern suverän för när man sänkte ryggstöden lutade även sitsen. 
    Har varit samma för mig, är nu som halvligga funkar utan att han kasar ner jättemycket, han är snart 9månader. Men jag sätter fast honom med midjebältet och då har det gått bra nu. Fast det har också varit för stort fram tills nu, men det är inte förrens nu som han har börjat vända sig i vagnen och försöker ta sig ur. 

Såg till min glädje att det fanns fästöglor för externa selar på sittdelen också, jag är inte så förtjust i axelbanden som sitter fast i ryggstödet.

Vet att det har tipsats om regnskydd tidigare men hittar inte vad som var vettigt, behöver något som klarar regn nu när jag kan gå på längre promenader.  
  • Nomen
    t0va skrev 2011-05-05 10:46:26 följande:
    Vet att det har tipsats om regnskydd tidigare men hittar inte vad som var vettigt, behöver något som klarar regn nu när jag kan gå på längre promenader.  
    Teutonias allvädersskydd med skärm?
    Theodor 2007 & Saga 2009
  • JwJw
    2små2stora skrev 2011-05-05 09:15:35 följande:
    Jag har en cerox och det är väl samma typ av sittdel som på nitron och min son kasar ned och sjunker ihop när han sitter framför allt om jag har halvläget. . Men det brukar bli bättre när de vuxit på sig lite. 

Där var Scootern suverän för när man sänkte ryggstöden lutade även sitsen. 
    ja de blev inte den vagnen ska leta efter någon anatomisk istället =)
  • Uliise
    Nomen skrev 2011-05-05 09:11:30 följande:
    Egentligen ser man inte om det är en 2009 eller en 2010 eftersom dragkedjan sitter bak på sufletten. Jag har haft en city cross 2009 och har nu en city cross 2010. På city cross 2009 fanns ingen dragkedja, på min 2010 finns en dragkedja.
    Jasså? Det var helt  nytt för mig, visste inte att CC från 09 hade fickor.
    Majken 100421
  • mammatill2härligavildar

Halloj Emmaljunga ägare!

Är d ok att komma med lite frågor?

Har två barn, stora blir 3 i sommar o lilla blir 1 i sommar. Har idag en Babytravel syskonvagn o en Bugaboo Cameleon. Blir mest syskonvagn, men enkelvagn när stora är på dagis, samt ibland på kortare turer. Men lilla trivs inte i bugaboo vagnen å så blir den dessutom inte så ombonad som jag skulle vilja. Har funderat och besstämt att jag vill byta ut bugaboo mot en annan vagn med "vanlig" sittdel, å sen ha en ståbräda till den så kanske den brukas mera även när jag har båda barnen. Egentligen vill jag ha lilla emot mig när jag har enkelvagn. Men d känns lite onödigt att köpa en vanlig vagn bara för att kunna ha sittdelen emot mig, eftersom hon blir 1 i sommar, å dessutom e hon van från syskonvagnen att åka framåt å det funkar ju. Funderar därför på en Scooter 2.0. Tror ni det är ett bra val??? Dessutom är det ibland så att stora är själv med mig eller barnens pappa o då ska han åka enkelvagn. Han börjar kännas tung att ha i bugaboo vagnen så även där är en klassisk sittvagn att föredra tror jag. Tänker jag rätt tror ni??? Lilla är 10 mån idag, är Scootern ok för henne redan??? Är d bättre att leta efter en annan Emmaljunga vagn begagnat o ha henne emot mig några månader till o sedan byta till scootern tror ni???? Är scootern ett bra sittvagns val??? Jo just d, har en Teutonia Timmy idag oxå, som sonen sover i på dagis. Den känns så klumpig att köra o har dessutom så lågt ryggstöd. Nån som kört/haft både den o Emmaljunga scootern o kan jämföra dem???

Oj, många frågor, eller snarare funderingar. Dela gäääärna med er av era erfarenheter.

Kan tillägga att jag kanske egentligen gärna skulle ha en vanlig vagn (alltså duo/kombi men utan liggdel) eftersom d känns som att hon e så liten ännu. Men jag undrar om d är bortkastade pengar att skaffa en sån nu??? Om inte, vilken modell är i sådantfall smidigast tycker ni???

Tack för att ni tog er tid att läsa, om nu nån orkade igenom mitt långa inlägga=)

• Uliise
    mammatill2härligavildar skrev 2011-05-05 14:42:13 följande:
    Halloj Emmaljunga ägare!

Är d ok att komma med lite frågor?

Har två barn, stora blir 3 i sommar o lilla blir 1 i sommar. Har idag en Babytravel syskonvagn o en Bugaboo Cameleon. Blir mest syskonvagn, men enkelvagn när stora är på dagis, samt ibland på kortare turer. Men lilla trivs inte i bugaboo vagnen å så blir den dessutom inte så ombonad som jag skulle vilja. Har funderat och besstämt att jag vill byta ut bugaboo mot en annan vagn med "vanlig" sittdel, å sen ha en ståbräda till den så kanske den brukas mera även när jag har båda barnen. Egentligen vill jag ha lilla emot mig när jag har enkelvagn. Men d känns lite onödigt att köpa en vanlig vagn bara för att kunna ha sittdelen emot mig, eftersom hon blir 1 i sommar, å dessutom e hon van från syskonvagnen att åka framåt å det funkar ju. Funderar därför på en Scooter 2.0. Tror ni det är ett bra val??? Dessutom är det ibland så att stora är själv med mig eller barnens pappa o då ska han åka enkelvagn. Han börjar kännas tung att ha i bugaboo vagnen så även där är en klassisk sittvagn att föredra tror jag. Tänker jag rätt tror ni??? Lilla är 10 mån idag, är Scootern ok för henne redan??? Är d bättre att leta efter en annan Emmaljunga vagn begagnat o ha henne emot mig några månader till o sedan byta till scootern tror ni???? Är scootern ett bra sittvagns val??? Jo just d, har en Teutonia Timmy idag oxå, som sonen sover i på dagis. Den känns så klumpig att köra o har dessutom så lågt ryggstöd. Nån som kört/haft både den o Emmaljunga scootern o kan jämföra dem???

Oj, många frågor, eller snarare funderingar. Dela gäääärna med er av era erfarenheter.

Kan tillägga att jag kanske egentligen gärna skulle ha en vanlig vagn (alltså duo/kombi men utan liggdel) eftersom d känns som att hon e så liten ännu. Men jag undrar om d är bortkastade pengar att skaffa en sån nu??? Om inte, vilken modell är i sådantfall smidigast tycker ni???

Tack för att ni tog er tid att läsa, om nu nån orkade igenom mitt långa inlägga=)
    Varför tycker du att Timmyn är klumpig? För om du inte gillar en vagn med fyra fasta hjul går ju  scootrn bort. Och om du nu vill kunna ha din dotter vänd mot dig så varför inte en Nitro? Ombonad, vändbar, svängbara hjul, men ändå liten och lätt.
    Majken 100421
  • mammatill2härligavildar
    Uliise skrev 2011-05-05 15:06:44 följande:
    Varför tycker du att Timmyn är klumpig? För om du inte gillar en vagn med fyra fasta hjul går ju  scootrn bort. Och om du nu vill kunna ha din dotter vänd mot dig så varför inte en Nitro? Ombonad, vändbar, svängbara hjul, men ändå liten och lätt.
    Tycker att Timmyn är tung och känns bred på nåt sätt. Gillar Emmaljungas utseende bättre men valde timmyn förr när vi köpte för det fulla liggläget som vi då behövde. Nitro, hmmm, låter ju absolut som en bra ide. Ska kika närmare på den. Låter bra med ombonad sittel OCH svängbara framhjul. Ung hur länge kan barnet sitta i en sån sittdel??? Känns den urvuxen när de blivit lite drygt ett eller funkar den längre???
  • t0va
    mammatill2härligavildar skrev 2011-05-05 16:30:35 följande:
    Tycker att Timmyn är tung och känns bred på nåt sätt. Gillar Emmaljungas utseende bättre men valde timmyn förr när vi köpte för det fulla liggläget som vi då behövde. Nitro, hmmm, låter ju absolut som en bra ide. Ska kika närmare på den. Låter bra med ombonad sittel OCH svängbara framhjul. Ung hur länge kan barnet sitta i en sån sittdel??? Känns den urvuxen när de blivit lite drygt ett eller funkar den längre???
    Vi har en nitro och sonen är snart 9månader, jag älskar vagnen förutom att varukorgen är lite svår att nå, men den är kanon. Han sover jättebra i den och sitter som en kung. Är perfekt att ha i stan också för den svänger på en femöring. Den är långt ifrån urvuxen, kan ta en bild sen när han vaknat så får du se hur mycket plats det är kvar. Jag räknar med att kunna ha den tills vi slutar med vagn, den är liten ihopfälld också om man jämför med andra kombi/duovagnar, står sig rätt bra om man jämför med vanliga sittvagnar också. 

En av mina vänner har också en nitro och är jättenöjd, en annan har scootern och är nöjd med vagnen i sig men ska sälja den för att hon gillar inte att barnet sitter framvänt. Med nitron kan man vända som man vill, vi har den mot oss men har provat att ha den framåt också men han är förliten för det fortfarande.

Som det ser ut för oss så kommer vi skaffa en liten sittvagn att ha när vi ska hem till svärmor tex. som har trappor upp, så man kan ta vagnen under armen, men något annat känns inte som behov just nu.  
  • stor grön drake
    t0va skrev 2011-05-05 10:46:26 följande:
    som MammmaMuu sa, Teutonias Allväder skydd, det är fantastiskt.

först jet sittdelen med skyddet, och sen edge/standard sittdelen

445kr, dyrt men absolut värt varenda krona!!!
    www.kopbarnvagn.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl&artnr=54027
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5