• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • älskarlivet81
    t0va skrev 2011-07-31 10:11:35 följande:
    Fast om man ska köra mycket på gräs, skogsstigar, sand osv. så är inte nitron optimal. Det är stor skillnad på en med små hjul och en med stora det kommer man inte ifrån. Däremot så ser behovet ut olika så vi har klarat oss bra med bara nitron fram tills nu när jag känner behov av att ha en lätt vagn som går att ta uppför trappor och kasta in i bilen enklare. Samt att köra på skogsstigar med rötter, där fastnar de små hjulen och tippar hela vagnen. En 12kg klump blir svår att köra på ett vettigt sätt när det är rötter som tippar vagnen. 

Förut hade jag inte det behovet men nu. Så en vagn som klarar allt det finns nog inte. Nitron slår det mesta i alla fall, är så kanonnöjd med den. :)  
    Jag har kört i skogen med nitron också, gick alldeles utmärkt! Och gräs har också funkat alldeles ypperligt :D Och sen förstår jag inte varför en scooter skulle vara enklare att ta in i bilen? Den är endast 4 cm smalare, men några cm längre OCH högre...
  • 2små2stora

Här funkar det inte med små hjul, då 80% av våra promenader går på grusvägar.  Så ceroxen är perfekt då
    Däremot har suffleten blivit mjuk och åker ned om den inte är helt uppfälld Såg att den är nitad så jag måste åka in med den.  
    Till våren sedan så blir det en scooter tror jag.  

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • t0va
    älskarlivet81 skrev 2011-07-31 10:14:22 följande:
    Jag har kört i skogen med nitron också, gick alldeles utmärkt! Och gräs har också funkat alldeles ypperligt :D Och sen förstår jag inte varför en scooter skulle vara enklare att ta in i bilen? Den är endast 4 cm smalare, men några cm längre OCH högre...
    Så du menar att du inte fastnar över rötter på skogsstigar? Är sillnad på skogen och skogen, jogingspår och liknande funkar bra men där man med en vagn med 4 stora hjul kan köra på och över hinder så måste man med nitron lyfta framdelen och är det mjukt då så gräver den gärna ner sig med småhjulen på andra sidan hindret. 

Samma med gräs och gräs, på gräsmattan går det kanonbra, den kuperade gräsmattan på scoutgården funkar inte.

Jag pratar inte om att scootern är så mycket lättare att få in i bilen utan softyn. Jag upplevde däremot att de 4cm gör massor, fast med de fasta hjulen så tycker jag inte det blir så stor skillnd när man går i trånga passager kanske blir större skillnad om det vore svängbara hjul, men det har jag inte testat.  
  • älskarlivet81
    t0va skrev 2011-07-31 10:24:23 följande:
    Så du menar att du inte fastnar över rötter på skogsstigar? Är sillnad på skogen och skogen, jogingspår och liknande funkar bra men där man med en vagn med 4 stora hjul kan köra på och över hinder så måste man med nitron lyfta framdelen och är det mjukt då så gräver den gärna ner sig med småhjulen på andra sidan hindret. 

Samma med gräs och gräs, på gräsmattan går det kanonbra, den kuperade gräsmattan på scoutgården funkar inte.

Jag pratar inte om att scootern är så mycket lättare att få in i bilen utan softyn. Jag upplevde däremot att de 4cm gör massor, fast med de fasta hjulen så tycker jag inte det blir så stor skillnd när man går i trånga passager kanske blir större skillnad om det vore svängbara hjul, men det har jag inte testat.  
    Jag har inte haft problem i skogen, ens på skogsstigar.. Man får väl parera lite, men jag är ute så sällan i skogen, så även om jag hade haft stora problem hade jag inte velat ha en annan vagn.

Vad är softy för en vagn? Hon jag började citera hade en nitro och en scooter nämligen eller missuppfattade jag henne?

Vår nitro går precis in i bilen, så jag vet sjutton om vi då fått in scootern heller eftersom den är högre och längre.. 
  • mwesterlund
    älskarlivet81 skrev 2011-07-31 10:26:42 följande:
    Jag har inte haft problem i skogen, ens på skogsstigar.. Man får väl parera lite, men jag är ute så sällan i skogen, så även om jag hade haft stora problem hade jag inte velat ha en annan vagn.

Vad är softy för en vagn? Hon jag började citera hade en nitro och en scooter nämligen eller missuppfattade jag henne?

Vår nitro går precis in i bilen, så jag vet sjutton om vi då fått in scootern heller eftersom den är högre och längre.. 

Nitro ihopfällt är 85*57*47 Scooter är 88*53*40 Scooter S är 37 cm höh ihophälld.
  • älskarlivet81
    mwesterlund skrev 2011-07-31 10:32:24 följande:
    Nitro ihopfällt är 85*57*47 Scooter är 88*53*40 Scooter S är 37 cm höh ihophälld.
    Var hittade du de uppgifterna? Igår när jag kollade på emmaljungas var scootern 52 hög.. 
    Men nåväl vi kommer inte köpa en scooter, jag vill kunna ha mitt barn vänt mot mig + att det känns onödigt att köpa en vagn som är så lik den vi redan har.. Och 3 cm mer på längden hade inte gått in i vår bil ändå :) 
  • 3 Barnsmamma 06 09 11

Jag brukar kunna få tvär nit med nitron om man kommer mot en kant man inte ser medans crossen rullar över det. Men jag är jätte nöjd med nitron också. har precis kört den och börjar tveka om jag verkligen ska sälja den och köpa scooter s istället. Men blev så kär i färgen black/pink

• Noiis

jag gillade scootern, dock inte att den var så "¤%& klumpig att köra. Men jag är som sagt van vid lätta vagnar mked svängbara hjul. I vintras körde jag Scooter och den fastna fan överallt! absolut sämsta vintervagnen jag nånsin haft. så jag kan iaf inte rekomendera den som vintervagn.. tyvärr!

• Nomen
    älskarlivet81 skrev 2011-07-31 10:26:42 följande:

Om det var mig du tänkte på så har jag nu en nitro och en softy, och har precis beställt en scooter. Softyn är föregångaren till spidern, tror de slutade tillverka dem 2008. Jag tycker nog att softyn är lite vettigare än spidern, med rejälare fotstöd.
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2011-07-31 11:10:38 följande:
    Jag brukar kunna få tvär nit med nitron om man kommer mot en kant man inte ser medans crossen rullar över det. Men jag är jätte nöjd med nitron också. har precis kört den och börjar tveka om jag verkligen ska sälja den och köpa scooter s istället. Men blev så kär i färgen black/pink
    Black pink är fin!!! Skulle nog dock ha velat ha den på svart chassi, är osäker på om det vita chassit är lika fint efter några promenader... sedan hade jag velat ha lite meeeeeer rosa. Så då fick det bli rött istället. Men innerfodret är ju såååååå gulligt (finns ju såklart inte på scootrarna, men ändå)!
    Theodor 2007 & Saga 2009
  • mwesterlund
    älskarlivet81 skrev 2011-07-31 10:49:49 följande:
    Var hittade du de uppgifterna? Igår när jag kollade på emmaljungas var scootern 52 hög.. 
    Men nåväl vi kommer inte köpa en scooter, jag vill kunna ha mitt barn vänt mot mig + att det känns onödigt att köpa en vagn som är så lik den vi redan har.. Och 3 cm mer på längden hade inte gått in i vår bil ändå :) 

Hitta måtten på emmaljungas hemsida på jämförelsetabell.
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5