• Anonym (Pinsa­m!)
    Äldre 2 Mar 22:16
    2035 visningar
    2 svar
    2
    2035

    Vill inte bajsa ner mig :(

    Hej!

    Min största rädsla är inte smärtan!

    Utan att jag ska bajsa på mig :( vill verkligen inte att det ska ske! vill inte ligga där och så kommer det en massa avföring..

    Vad kan man göra åt det här? går det att undvika helt?

    Vore jättetacksam för svar!

    MVH

  • Svar på tråden Vill inte bajsa ner mig :(
  • Förlos­snings­pedago­gen
    Äldre 5 Mar 11:43
    #1

    Hej!

    Jag tror att det är fler än du som oroar sig för att bajsa på sig under förlossningen! Där kan man prata om en total kontrollförlust! Förutom att det kanske luktar illa osv.

    Ja, men det finns saker du kan göra - men först fakta: för nio av tio kvinnor som föder kommer det lite avföring (det brukar inte vara mycket eftersom "kroppen" inte vill att det ska stå en massa avföring i tarmen som kan utgöra ett onödigt hinder för bebisen). Barnmorskorna brukar vara snabba och smidiga som attan med att torka bort det som kommit - så snabbt att det knappt märks.

    Det är BRA att det kommer lite avföring eftersom det hjälper till att få igång bebisens immunförsvar! Men kul kanske det inte är :) OM det är så att du får panik vid tanken, så är min rekommendation att du ber om ett lavemang eller två när du kommer in till förlossningen. Det viktiga är att du får hjälp att våga föda och släppa fram ditt barn.

    OBS! Om du föder vaginalt kommer det fortfarande KÄNNAS som om du bajsar, alldeles på riktigt, även om det inte kommer något. Det är för att bebisens huvud trycker mot rumpan så att den tror att det är bajs som kommer... Som Babben Larsson en gång sa om att krysta: "Det känns som att skita ut en soffgrupp!"
    Jag kan inte annat än hålla med! Dessutom låter man lätt som en brunstig hjorthona... När jag skulle krysta ut mitt första barn kändes det som om en grottkvinna tagit över kroppen - dessa urljud var helt fascinerande.

    Ett bra sätt att hantera det som händer under förlossningen är att vara förberedd. Mitt tips är att du går en profylaxkurs och får alla de strategier du behöver för att känna dig lugn.

    OBS 2! Du är INTE pinsam - du är bäst som vågar ta upp det som andra kanske funderar över också. Tack för det!

    Kram
    Anna

  • Anonym (Pinsa­m!) Trådstartaren
    Äldre 10 Mar 11:06
    #2

    Tack för ditt svar! & tack för att du har fått bort min rädsla!
    Ska verkligen lyda din råd!

    :)

    MVH

Svar på tråden Vill inte bajsa ner mig :(