Inlägg från: Cornellia |Visa alla inlägg
  • Cornellia

Retrovagnstråden 19

Hej tjejer!

Jag har precis inhandlat en kanonfin Brio från -83 (enligt säljaren iaf). Det enda som är "problem" med den är att locket saknas. Går det att få tag på ett sådant eller är det helt kört? Dessutom så saknas en av plastpluttarna som sitter på bromsen.
    Någon som har tips på var man kan leta?

BF 1/9 2011
  • Cornellia
    jagäraf skrev 2011-08-07 13:06:37 följande:
    Oj, så snygg! 1983 stämmer säkert, modellen heter 320/230. Plastpluttar kan vara svåra att få tag i också, kolla med någon barnvagnsaffär. Silver Cross har reservdelar men om de passar till äldre Briovagnar är osäkert.

Lock/fotsack är nog i princip omöjligt att hitta (om du inte vill slakta en annan likadan vagn) men många tycker inte att man behöver en fotsack. Jag t ex har nästan aldrig använt våran till de fyra barnen. Den låg alltid under madrassen istället.

Hur mycket fick du ge för vagnen?
    Håll i dig.

Hon tog 400 för den!

Det är som jag misstänkte alltså, men det kan nog bli bra om man syr en gammeldags åkpåse i manchester och teddy oxå. Jag ska leta lite efter sånna där pluttar, annars tror jag att jag tar bort båda, snyggare med lika på båda sidorna.
    BF 1/9 2011
  • Cornellia

Måste fråga en till sak, här där ni verkar ha koll.

Fungerar ett vanligt universal regnskydd till vagnen, eller bör jag försöka sy ihop något själv? (Vill ju inte att pärlan ska bli blöt )

BF 1/9 2011
  • Cornellia
    Bambusa skrev 2011-08-07 17:21:12 följande:
    ja ska strota en brio comfort från 90talet så om de går kan ja ta lös ena plastplutten från bromsen åt dig? vet ju inte om dom är lika dock..
    Åh det vore super snällt, jag köper gärna båda pluttarna om du har, så att dom är lika. Inboxar dig lite senare om det.
    BF 1/9 2011
  • Cornellia
    Bambusa skrev 2011-08-07 17:25:59 följande:
    jodå, de borde passa med nya regnskydd, ja har iaf haft ett tulsa regnskydd (babyproffsen) på min gondol ligg och sitt, å dom är stora...
    Jag får testa helt enkelt
    BF 1/9 2011
  • Cornellia
    jagäraf skrev 2011-08-09 22:08:03 följande:

Emilia00, vit manchester finns dock inte med. Sittdelen är nog köpt ett annat år.

Och ang skötväskor och åkpåsar så finns inget alls sånt medi katalogen. Skötväskor var inte alls vanligt på den tiden vad jag minns.

Dum fråga kanske, men vad hängde man på krokarna om inte en skötväska?
    BF 1/9 2011
  • Cornellia

Ni som har lite koll, vad hade man för sorts mobil (om någon?) i barnvagnen i början på 80-talet? Plast eller tyg? hängde de "rakt över" eller ned från sufletten?

BF 1/9 2011
  • Cornellia
    jagäraf skrev 2011-08-10 14:34:21 följande:
    Man hade antingen ett sånt där hjärta som det stod "Rör mig inte" på eller så hade man en sån där träleksak på gummiband som hänger rakt över sufletten med t ex blommor eller fiskar. Inget som hängde neråt vad jag minns, såna köpte jag först till min son född 1989.

Okej. Får försöka få tag på nått snyggt
    BF 1/9 2011
  • Cornellia
    jagäraf skrev 2011-08-10 14:40:51 följande:

Cornelia, sån här var typisk på barnvagnarna 1982. Vi köpte en till vår dotter som föddes då.

Åh vilken fin! Är den i trä?

Dom där hjärtanen "rör mig inte", vilket material var dom i? Trä? Tyg?
    BF 1/9 2011
  • Cornellia
    jagäraf skrev 2011-08-10 15:12:36 följande:

Hmmm, trodde jag hade lagt in bild av hjärtat men så verkar det inte vara. Här är iaf ett fast inte i den allra vanligaste färgen, rödorange.

Tack för engagemanget

Tänkte försöka hitta något tidstypiskt till vagnen, känns fel på något sätt att slänga på nån av dagens mobiler. Men i värsta fall så sätter jag mamsen på att virka små figurer, det blir nog bättre en köpes iaf.
    BF 1/9 2011
Svar på tråden Retrovagnstråden 19