När klippte ni naglarna för första gången på er bebis?
Som rubriken.. direkt på BB?
Hur ofta behövs dom klippas, blir det en gång i veckan eller nått sånt?
Som rubriken.. direkt på BB?
Hur ofta behövs dom klippas, blir det en gång i veckan eller nått sånt?
Små bebisnaglar är väldigt vassa o de kan riva sig rätt hårt själva i ansiktet om de inte klipps.
Finns ingen gräns för när man ska klippa eller hur ofta.
filade i början, men efter några månader började jag klippa istället. naglarna växer ju hela tiden, precis som hos vuxna.
klippte nog efter bara någon dag. nu försöker jag hålla efter en gång i veckan.
låter dottern somna i famnen så jag kan lägga ner henne på soffan o klippa alla tjugo naglar!!
Klippte efter någon dag här för dottern hade så långa naglar. Nu klipps dom minst en gång i veckan, dom växer ju som ogräs! :p Dottern ligger så stilla så när det är dags :)
Jag började att fila, men tyckte det var lättare att klippa. Ibland filar jag också för det är inte så lätt att klippa bort allt vasst.
Idag är min dotter 6 månader och jag måste nästan klippa 2 gånger i veckan. De växer snabbt och blir väldigt vassa.
hon var nog någon dag gammal när jag klippte första gången o har sen klippt ungefär 2 gånger i evckan, de blir sylvassa o hon klöser både sig själv o mig med dem.
Jag klippte dottern i nageln när hon var sex veckor. Hon skrek, jag grät och det tokblödde. Efter det filar jag bara hennes naglar och nu är hon fyra månader!
Idag faktiskt :) Hon är 3 mån om en vecka. Men hon har inte haft långa föränn nu. Annars har jag filat vissa naglar som verkat vassa ibland.
Klippte hennes naglar ganska omgående, nån dag eller så efter förlossningen.
Idag klipper & filar jag 1 gång i veckan, de växer snabbt!
Okey, då vet jag vad jag har att vänta, att dom blir såå vassa va ju inte kul, då får jag se till att hålla koll på dom noga! Har köpt en liten nagelsax för bebisar, men ingen fil, ska inhandla det. Tack för svar... :)
Till mig sa dom på BB att man skulle vänta tills bebisen är 3 veckor, risk för infektion.
Men att det går bra att peta bort dom med egna naglarna (naglarna är ju så mjuka i början).
Nu klipper jag med en liten nagelsax speciell för barn som jag köpt på apoteket. Går jätte bra!
Ett tips är att klippa naglarna när bebisen sover :)
Har alltid bitit/rivit av barnens naglar. De har varit så mjuka att det varit väldigt lätt. Brukar passa på under amningen. Detta rekomenderas egentligen inte då man kan riva av för mycket men det har aldrig hänt för mig. Dotter nr 2 fick jag ta tumnaglarna på BB för de var lååånga och spättsiga. Jag tyckte de såg ut som häxnaglar