ÅsaManda skrev 2010-03-03 11:04:54 följande:
Tack för ditt svar! Va skönt att det börjar lösa sig för er! Känns som om tålamod är det som gäller,, hoppas xxx har samma tålamod som du. Jag hoppas det, han tar väldigt illa av sig av detta men hoppas verkligen inte detta ska skada våran relation för mycket. Det som är så konstigt bara är att hon pratar om honom mycket när han inte är med oss och gör pärlplattor till honom osv. Men när han är med oss så vill hon inte ens prata med honom, knappt titta på honom... Men det kanske löser sig med tiden.
jag förstår hur han känner, även om man vet att det handlar om ett litet barn så blir man ganska sårad.
uppenbarligen tänker hon på honom som nåt positivt, hon kanske bara har väldigt svårt att dela med sig av mamma, vad jag förstår så bor hon hos dig heltid också och det kan vara lite knepigare.
det som har varit ett stort stöd för mig är att min kille har tagit allt jag sagt på allvar och aldrig tyckt att jag har varit fånig och har ställt upp på olika förändringsförslag. han sa t o m en gång att han var glad att jag kom med förslag i uppfostran eftersom han är ensamförälder och inte har nån att bolla sånt med.
prova att läsa för henne, det finns tyvärr ytterst lite böcker för barn om styvfamiljelivet men jag läste "sagan om den lilla farbrorn" (
www.barnboken.nu/cgi/kort/9789129638714.shtml) för min killes son och av en slump så passade den in ganska bra på det här med svartsjuka. farbrorn är ensam och så träffar han en hund som blir hans bästa kompis och dom håller ihop i vått och torrt men en dag dyker en flicka upp som hunden vill vara med, farbrorn blir jättesotis men så inser han hur kul dom kunde ha det ihop alla tre. supersöt saga som man kan diskutera utifrån.
du kan ju be honom regga ett konto här och inboxa mig om han vill prata av sig, för det är verkligen en oerhört annorlunda situation och ibland mår man bättre av att få gnälla och höra att fler är i samma sits. du får såklart också skriva om du tror jag kan bidra med nåt, det kan vara nyttigt att höra den andra sidans version, hur det är att leva med barn och ny partner.
men annars är mina råd att avdramatisera, ha tålamod, låt inte barnet styra er relation (självklart kommer hennes bästa i första hand men att styra över vuxna är en för stor uppgift för en 3-åring), låt honom vara delaktig i vardagliga saker om han vill det.