• Gaby 01

Tips efter en rejäl förstoppning!

Vår lillfröken fick en riktig förstoppning som slutade i att hon började kräkas igår och det blev en sent akutbesök vilket redde upp situationen.
    Hon har inte tidigare varit förstoppad så vi uppmärksammade inte de tidiga signalerna utan dagarna gick och vi väntade men till slut var det riktigt stopp.
    I det här fallet så tror jag att det varit många bäckar små, först feber, sedan sämre aptit och ville inte dricka vätska och när hon blev trött så rörde hon inte på sig utan ville vila och sedan vi föräldrar som inte var ute i tid med förebyggande.

Nu är min fundering på vad vi ska ge lillan (2 1/2) som inte riktigt är i toppform ännu? Hon är fortfarande trött och slö och inte speciellt sugen på mat och sedan är vi väl skraja för att "överdriva" det som är pådrivande.
    Hon ska även få gå på medicinering ett tag för att få igång tarmen.

Ni som är vana med barn som är rejält förstoppade, hur brukar ni göra? Och vad är de första ringsignalerna att det kanske är en förstoppning på gång. Vår tjejj hade aldrig ont i magen endast i början efter att hon försökt äta och det har jag nu förstått att det kan vara ett tidigt tecken.

Och förutom banan, "vita" produkter, ris vad är det mer som man bör undvika som vi ofta äter i vardagen?

• Svar på tråden Tips efter en rejäl förstoppning!
  • master of disaster

Kokta morötter stoppar upp som bara den! Råa däremot har motsatt effekt - så fint rivna morötter är bra att äta. Välling om hon dricker det. Jag brukar göra den lite tunnare än receptet, det ger mer vätska. Något som alltid är populärt hos min son är en speciell fruktdessert med hallon och äpple. Han äter den fastän han slutat med burkar i övrigt.

• Gaby 01
    master of disaster skrev 2010-03-03 13:34:44 följande:
    Kokta morötter stoppar upp som bara den! Råa däremot har motsatt effekt - så fint rivna morötter är bra att äta. Välling om hon dricker det. Jag brukar göra den lite tunnare än receptet, det ger mer vätska. Något som alltid är populärt hos min son är en speciell fruktdessert med hallon och äpple. Han äter den fastän han slutat med burkar i övrigt.
    Oj tack för det tipset! Vi äter väldigt ofta kokta morötter!!! Och hade säkert fortsatt helt ovetandes om inte du tipsat. Då blir det rivna hädanefter. Stort tack!
  • tebax

undvik banan, majs , vitt bröd .

Ge mycket vätska på dagarna, gärna vatten. Använd messmör som pålägg om hon gillar det. Katrinplommon som lite gott tilltugg.

• Kinya

Jag äter pajalagröt till frukost för att hålla magen igång. Googla receptet. Borde väl funka hyfsat till en 2,5-åring tror jag.

• MikaelaEriksson

päron, kiwi, aprikos, yogurt med bifidus i. de är bra för magen och är lösande.

• Doodies

Fick en folder av Semper idag och just om förstoppning.. följande:

Öka barnets intag av grönsaker, rotsaker och frukt. Servera gärna fullkornsvälling och gröt , råris, bönor, linser och grovt bröd.
    Pröva att minska barnets intag av bröd av vitt mjöl, ej fiberberikad pasta och ris, mjölrätter, banan, blåbärspuré, ägg, ost, mjölk och maträtter med mjölk.
    Filmjölk och yoghurt kan vara mindre stoppande och kan därför användas.
    Tillräckligt med vätska är viktigt för att den fiberrika maten ska få större volym och magen ska fungera.
    Prova en produkt framtagen särskilt för barn med tillsats av prebiotika och probiotika som gynnar tarmens rörelser.

Lite laktulos brukar också vara bra för att få igång tarmarna igen

• Gaby 01

Toppen, tack för alla jättebra tips!

Nu till lite fler frågor!

Ni som använder eller använt Laktulos, hur länge blev ni tillsagda att använda det på barnet? (Vi har fått 7 dagar, 10-15 ml/dag)

Och hur har läkaren sagt att Microlax skall användas när det blivit totalstopp? (vi ska använda det i flera dagar i streck, tills det inte kommer ngt mer bajs, för att verkligen rensa tarmen).

I vilka produkter finner jag prebiotika och probiotika? Och kan jag köpa det i vanliga affären?

Kan Proviva vara bra för magen, tror nämligen den smaken kan falla damen i smaken. Annars så är det vääääldigt svårt att få i henne något överhuvudtaget nu, men vi är glada att vi iallafall får i henne välling och annan vätska.

När det gäller mjölk... hur många glas ska en så liten dricka per dag och vad motsvarar det i fil/yoghurt?

Tacksam för alla svar!

• Doodies

När det gäller laktulos så tror jag inte det finns någon direkt gräns. Det är ju i stort sett bara socker vad jag fattat det som. Min son är 7 år och han har fått rekomendationen 10 ml per dygn. Vi delade upp det i ett glas juice.. en gång på morgon och en gång per kväll.
    Barnet kan strax efter intaget få magknip och lite gaser.

Vi har varit på sjukhuset i omgånger med sonen när han varit förstoppad. Vi fick en förpackning med microlax men även klyx (tror det är den större varianten).
    Vad jag minns så använde vi bara tills vi märkte att det kom avföring i normal konsistens. Att "proppen" släpper så att säga.

Ang pro och prebiotika så tror jag semper har för det var i deras folder jag hittade tipset. Deras konsumentkontakt har 020-62 20 00 alla vardagar 09.00-16.00. Ring och kolla vad det heter och vem som säljer.

Proviva och actimel mm är ju bra men en del barn reagerar olika på dom. Känner till en liten kille som fick jobbig diareé medans min son inte har några problem med dom alls.

Vi försöker begränsa mjölken till en måltid per dag. Han brukar oftast välja att dricka mjölken i bamba och övriga måltider vatten eller juice (frukost).
    Du kan ju ge ett glas yogurt till frukost med smörgås? Och ibland fil till kvällsmålet?
    Vill hon gärna ha mjölk så ge bara en liten mängd till typ lunch och liten mängd till middagen. Kanske börja med vatten i glaset och när hon druckit upp det så kan hon få ett halvt glas med mjölk.

Det vi märkt på sonen genom åren är att han är väldigt känslig för omställningar. Typ under dagis och skola så går man upp vid samma tid och äter alla måltider vid samma tidpunkt varje dag. Men sen när det blir lov (sommarlov, sportlov osv) så sover han längre och är inte ute och rör sig på samma sätt och äter på andra tider. Och vips så börjar det strula. Det har tagit mig några år att se det här mönstret.

Lycka till nu och hoppas det "löser sig"

• MikaelaEriksson

laktulos är jättee bra, min son är 1 år och läkarn sa att vi skulle börja med 15 ml och ge de typ 2 dagar sen minska till 10 o sen 5 osv:P

• Hope4y

Laktulos

"Loppfrön" finns i alla mataffärer. ½-1 msk i lite fil slukar min 1½ årig.

Gröna ärtor

Svar på tråden Tips efter en rejäl förstoppning!