• Gaby 01

Tips efter en rejäl förstoppning!

Vår lillfröken fick en riktig förstoppning som slutade i att hon började kräkas igår och det blev en sent akutbesök vilket redde upp situationen.
    Hon har inte tidigare varit förstoppad så vi uppmärksammade inte de tidiga signalerna utan dagarna gick och vi väntade men till slut var det riktigt stopp.
    I det här fallet så tror jag att det varit många bäckar små, först feber, sedan sämre aptit och ville inte dricka vätska och när hon blev trött så rörde hon inte på sig utan ville vila och sedan vi föräldrar som inte var ute i tid med förebyggande.

Nu är min fundering på vad vi ska ge lillan (2 1/2) som inte riktigt är i toppform ännu? Hon är fortfarande trött och slö och inte speciellt sugen på mat och sedan är vi väl skraja för att "överdriva" det som är pådrivande.
    Hon ska även få gå på medicinering ett tag för att få igång tarmen.

Ni som är vana med barn som är rejält förstoppade, hur brukar ni göra? Och vad är de första ringsignalerna att det kanske är en förstoppning på gång. Vår tjejj hade aldrig ont i magen endast i början efter att hon försökt äta och det har jag nu förstått att det kan vara ett tidigt tecken.

Och förutom banan, "vita" produkter, ris vad är det mer som man bör undvika som vi ofta äter i vardagen?

• Svar på tråden Tips efter en rejäl förstoppning!
  • Gaby 01

Nu så har lillfröken börjat äta lite mer och faktiskt gjort lite i blöjan här ikväll utan Microlaxen, men oj så fruktansvärt ont det gjorde på henne. Hon fick nästan panik och ändå var det inte hårt utan mer som diarré. Hoppas tarmarna kan komma igång nu så vi får en mer fungerande vardag. Jag trodde aldrig att en förstoppning kunde ställa till med så mycket elända. Jag vet faktiskt inte vad jag skulle välja om jag blev tvungen mellan magsjuka och förstoppning. Bägge är lika illa

Men nu är det bara att kämpa på och jag har tacksamt tagit emot alla tips, de har varit jättebra!

• MikaelaEriksson
    Gaby 01 skrev 2010-03-04 20:27:02 följande:
    Nu så har lillfröken börjat äta lite mer och faktiskt gjort lite i blöjan här ikväll utan Microlaxen, men oj så fruktansvärt ont det gjorde på henne. Hon fick nästan panik och ändå var det inte hårt utan mer som diarré. Hoppas tarmarna kan komma igång nu så vi får en mer fungerande vardag. Jag trodde aldrig att en förstoppning kunde ställa till med så mycket elända. Jag vet faktiskt inte vad jag skulle välja om jag blev tvungen mellan magsjuka och förstoppning. Bägge är lika illa Men nu är det bara att kämpa på och jag har tacksamt tagit emot alla tips, de har varit jättebra!
    hoppas hon blir bra i magen snart, hon kanske har spruckit på insidan litegrann så de kanske är därför hon får ont även fast bajset är löst. de går nog över snart ska du se. det är riktigt jobbigt när dom blir förstoppande, jag vet själv hur ont det gör.
    när jag var gravid och åt järntabletter, trodde jag skulle ringa ambulansen när jag satt på toaletten. kan bara tänka mig hur ont de gör på en liten.
  • Doodies

Min son hade också detta och det är förstoppningsdiareé. Det sitter fortfarande kvar i tarmen medans det mjuka tränger förbi. Om det gör väldigt ont på henne så ta en sån där doseringsspruta och fyll med lite barnolja och spruta in lite. Inte långt alltså.

Fick ett annat tips idag också från en vän.. rapsolja i maten. Rör ner lite i mat, fil, yohurt eller vad det nu blir. Men man får röra ordentligt för då försvinner oljesmaken.

• Hexx

Tycker hon inte om fil? Ge henne det isåfall med linfrön på. Blanda i ett par matskedar rapsolja. Det finns katrinplommon juice på coop vet jag. Det drack jag när jag var gravid.

• Little Ms Chatterbox

Strax före jul när det fanns clementiner i nät och man åt i parti och minut upptäckte jag att på oss var det då lösande. Men kanske bäst att kolla först hur ert barn reagerar så det inte är stoppande.

Lura i vätska med att leka med medicinsprutor med vatten och över huvud taget mycket vattenlek. Lek i handfatet och ta en slur när man plaskar brukar vara jättekul.

När min dotter var riktigt hår i magnen klarade hon inte av att bajsa även om hon ville, det gjorde för ont. Jag smörjde hene lite med Xyloproct, en stund senare gick det bra sen. Det är både bedövande och läkande mot sprickor.

• Gaby 01

Hur många dagar i streck är det okej att ge Microlax?
    Läkaren sa att vi skulle ge varje morgon tills det inte gav någonting, men det fylls ju på hela tiden av det hon äter nu. Och Microlaxen plågar henne verkligen, det är smärtsamt att bara titta på henne när den verkar *ryyys*. Imorse fick hon faktiskt inte den men jag hoppas att jag inte gör en tabbe nu.

Nu har iallafall aptiten börjat komma och hon vätskar sig ordentligt vilket innebär att hon nu iallafall kissar som hon ska.
    Hon äter så mycket drivande att ifall man varit normal i magen skulle behöva sitta på toaletten hela tiden och får samtidigt Lactulosen. Så nu hoppas vi verkligen att det ska ge resultat "naturligt" och inte påtvingat via Microlax.

Jag har även börjat ge messmör i välling men hur mycket krävs för att det ska ge resultat?

Jag funderar på det där med linfrö, är det verkligen okej att barn äter linfrö? Jag har för mig att det bildar ett gift och att även vuxna ska vara lite försiktiga?

• Little Ms Chatterbox
    Gaby 01 skrev 2010-03-05 09:22:34 följande:
     Jag har även börjat ge messmör i välling men hur mycket krävs för att det ska ge resultat?
    När min ena dotter var väldigt hård i magen gav vi det i gröten (havre), la en lagom rågad tsk i botten på grötskålen och rörde runt lite. Testade oss fram tror det för det mesta var morgon och kväll. Efter att vi klickat i messmöret i skålen fick hon skeden att smaska på Det var godis! Men hon vägrade att ta messmör på smörgåsen. Konstiga ideer en del ungar har
  • Gaby 01
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-03-05 09:55:53 följande:
    Konstiga ideer en del ungar har
    Konstiga ideer + förstoppning + 2 års trotts = ingen bra kombination
  • Ärta

päron säger många är lösande, men min son kan absolut inte äta det för då blir han förstoppad. Banan kan han äta lite av (max 1 om dagen).
    Lactulos är toppen också. Har själv testat det och förutom smaken så giööade jag det skarpt. Dottern får det blandat med saft. Visst är det dumt att börja varje dag med lite saft, men hellre det än förstoppning.

• MikaelaEriksson
    Gaby 01 skrev 2010-03-05 09:22:34 följande:
    Hur många dagar i streck är det okej att ge Microlax? Läkaren sa att vi skulle ge varje morgon tills det inte gav någonting, men det fylls ju på hela tiden av det hon äter nu. Och Microlaxen plågar henne verkligen, det är smärtsamt att bara titta på henne när den verkar *ryyys*. Imorse fick hon faktiskt inte den men jag hoppas att jag inte gör en tabbe nu. Nu har iallafall aptiten börjat komma och hon vätskar sig ordentligt vilket innebär att hon nu iallafall kissar som hon ska. Hon äter så mycket drivande att ifall man varit normal i magen skulle behöva sitta på toaletten hela tiden och får samtidigt Lactulosen. Så nu hoppas vi verkligen att det ska ge resultat "naturligt" och inte påtvingat via Microlax. Jag har även börjat ge messmör i välling men hur mycket krävs för att det ska ge resultat? Jag funderar på det där med linfrö, är det verkligen okej att barn äter linfrö? Jag har för mig att det bildar ett gift och att även vuxna ska vara lite försiktiga?
    linfrö kanman ge, iaf oljan. den funkar kanon, ingenting funkade på min plutt förän ja provade de. så nu får han de i gröten varje dag. o då behöver vi inte ge lactolos heller.
  • CCA

Vi använder lactulos (eller bajsdroppar som dottern säger) när det är för djäkligt. SEdan gäller det att pröva sig fram. En del säger att päron är lösande men det kan ha motsat effekt. Om hon är dålig på att dricka ska man passa sig lite för fullkorn då det faktsikt kan bli stopp. Blåbär sägs ju var stoppande men på min dotter är det lösande. Kiwi ska oxå vara lösande.

Det jag framför allt har märkt på min dotter är att om man ger ngt som är lösande varje dag så vänjer sig hennes mage vid det. För hennes del är det istället bättre att ge när det börjar bli stopp. Hos oss är det så att hon hoppar hon över å bajsa en dag är det ingen fara. Andra dagen brukar vi vara extar uppmärksamma. Ofast löser det sig själv men märker vi att hon behöver bajsa fast det inte kommer ngt får hon ngt lösande den dagen. Om hon inte bajsar 2 dagen brukar hon få en  rejäl dos lactulos den 3 dagen. Går det mer än 3dagar (vilket det sällan gör  nu för tiden eftersom vi  bröjat lära oss när man ska ta till åtgärder) är det lavemang som gäller

• Gaby 01

Hur blir barnet i magen av Lactulosen? Vi fick en rejäl blöjja idag men det var rinnande. Och ska man sluta nu med Lactulosen när hon själv utan microlaxen lyckats? Och bara ge mat som är drivande?

• tebax
    Gaby 01 skrev 2010-03-06 17:36:20 följande:
    Hur blir barnet i magen av Lactulosen? Vi fick en rejäl blöjja idag men det var rinnande. Och ska man sluta nu med Lactulosen när hon själv utan microlaxen lyckats? Och bara ge mat som är drivande?
    Det bör du prata med en läkare eller BVC. Vår son får regelbundet lactulos pga att han blir förstoppad inom ett par dagar om vi håller upp med det. Men det är väldigt olika från barn till barn. Så ring och kolla
  • Rockenrola

min tjej va förstoppad 3 veckor o vi har nu gett laktulos i 3 dagar men nu rinner de ur henne idag har de kommit diareé (vatten typ) 4 ggr... o dom ordinerade 5ml om dagen o 3 månader.....
    men vet inte om ja vågar ge  mer då hon fått sån diareé som sen ger stora utslag i underlivet...

Min tös e 11 ½ månad

• Lindacecilia78

ser du fått mkt tips redan, men jag tänkta bara flika in att 1 tsk messmör i vällingen är kanon bra! riktigt förlösande på våran son.
    och att äter hon fiberrik mat är det viktigt att hon får i sig vatten, annars är det risk att hon blir förstoppad. tex fullkornsvälling kan göra det om dem inte får i sig mkt vatten/vätska.

lycka till!

• MammaKristin

Hej. Min son är opererad för han har hirschsprung. Dom tog 10 cm av tjocktarmen, för det fanns inga nervceller som signalerar att tarmen ska öppna sig när bajset kommer.

Han blir lätt förstoppad o magen krånglar. Laktulos skriker han av. Jag vill inte ge honom en massa mediciner om det går att förebygga med mat. Så det här är en jättebra tråd för mig.

Extra fett i maten ska vara bra. Messmör oxå, men det har jag inte testat.

Lite svårt att skriva ett inlägg när lillen klättrar upp på bordet hela tiden. {#lang_emotions_laughing}

• veronica03

Vi kor med paron/applen/frugtjuice och spenat i forebyggande syfte om det gatt typ 2 dagar utan bajs (och forsoker generellt fa henne att ata frukt varje dag (appel/pareon etc).Vi bor inte i Sverige, sa vet inte om man kan fa samma saker, men har nere finns det ett speciellt mineralvatten man kan kopa i alla affarer som heter Hepar (vatten med tillsatt magnesium). Halsovardare/barnskotare brukar rekommendera att man i "forstoppningsperioder" blandar hennes dryck med sadant vatten en gang om dgen/ Om hon sedan verkligen ar forstoppad brukar vi andvanda sadanna gele-stickpiller som man kan fa pa apoteket; de ar helt narurliga/inget "medicibskt preparat", men de gor liksom "exit" lite lattare: mjukar upp vaggen ut liksom bajset som trycker pa dar inne.

Men det ar sa hjartskarande att uppleva hur ont det kan gora pa en liten en och hur radda de kan bli for att bajsa.

• Farfalla

Min dotter som nu är 2,4 har alltid varit mkt hård i magen och innan stått på stark dis magmedicin. Men det vände efter nyår :)
    Lr det är inte så att hon behöver den regelbundna medicineringen i dryckesform.
    Men har medel att ge om hon är hård i magen.

Med min dotter försöker jag ha koll på hur konsistensen är på bajset, om hon inte skött magen på ett par dagar och äter sämre, lr att hon helt enkelt försöker men inte lyckas..

Det som nu blivit som en enkel mirakelmedicin är att ge torkade aprikoser, dom lite mjukare man kan finna! (Har gett det förr oxå då hon gick på medicinering men inte med detta resultatet..) 

Och händer det att er dotter får problem med magen igen så tveka inte att ge lite magmedicin så det inte tar stopp det kan avskräcka för att tömma tarmen..

Rasmus och Jolinas mamma.. <3
Svar på tråden Tips efter en rejäl förstoppning!