• Didica

Får Jag Bada Badkar?

Okej nu har jag inte badat i badkaret senn jag fick reda på att jag är gravid, alltså fyra månader sen. Anledningen till att jag inte gjort det är för att min mamma sagt att det inte är bra för barnet då det är stor risk för infektion. Men andra som har själva barn inklusive min syster och mina vänner säger att jag får bada!

Jag är i vecka 15+5 nu, får jag bada badkar?
    Jag saknar det så mycket, att ligga där i det varma vattnet och bara slappna av!

Jag har inte frågat BM så jag vet inte om jag får det? Får jag?

Thank you peeps :D

• Svar på tråden Får Jag Bada Badkar?
  • Trollet Ludenben

Absolut inte, det är jättefarligt. Bebisen där inne kan ju drunkna.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Vimmel

Självklart får du bada, det finns inga risker för infektioner nu när du är gravid.
    Där emot ska du inte bada direkt efter förlossningen!

Bada på, det är bra för dig när du är gravid!

• Didica
    Trollet Ludenben skrev 2010-03-03 17:07:56 följande:
    Absolut inte, det är jättefarligt. Bebisen där inne kan ju drunkna.
    Men hallå sarkasm håller vi utanför!
  • Konvaljen

Klart du kan bada, det är ju jätteskönt. Jag är gravid och badar flera gånger i veckan.
    Däremot kan man vara lite försiktig med bubbelbad eftersom det är lättare att bakterier får fäste där, framförallt på badanläggningar.

• flingansnö

Visst får du bada badkar!! Det är bara i slutet om vattnet har gått som infektionsrisken finns där.  Bada på du! Det är toppen! Du vilar, slappnar av och om du får ont i ryggen senare så är det toppen för smärtlindring.

• youpinalle

Badade i stekkhet vatten hela graviditeten och min dotter mår då bra :) så bada du!

• Didica
    Vimmel skrev 2010-03-03 17:08:27 följande:
    Självklart får du bada, det finns inga risker för infektioner nu när du är gravid.Där emot ska du inte bada direkt efter förlossningen!Bada på, det är bra för dig när du är gravid!
    Häärligt! Ska ta mitt första bad nu då efter 4 månader :D
    Tack!
  • Didica

Tack alla! Springer till badkaret nu :D

• flingansnö
    Didica skrev 2010-03-03 17:11:29 följande:
    Tack alla! Springer till badkaret nu :D
    Halka inte bara!

Måste få berätta om min förra grav när jag slutade bada i vecka 33-34 ngnting. Jag fastnade i badkaret!!! Jag var så stor och svanken var så djup att det blev vaccuum!! Shit!! Jag kände mig som en flodhäst. Maken fick komma och dra upp mig, efterå höll vi på att skratta ihjäl oss!!! Men jag lät bli att bada efter det....
  • Vimmel

Bubbelbad kan även sätta igång förlossningen förtidigt, så undvik det även ifall jag känner att det vore super skönt :)

• lokisse
    flingansnö skrev 2010-03-03 17:13:16 följande:
    Halka inte bara! Måste få berätta om min förra grav när jag slutade bada i vecka 33-34 ngnting. Jag fastnade i badkaret!!! Jag var så stor och svanken var så djup att det blev vaccuum!! Shit!! Jag kände mig som en flodhäst. Maken fick komma och dra upp mig, efterå höll vi på att skratta ihjäl oss!!! Men jag lät bli att bada efter det....
    ja! sa har jag ocksa suttigt som en propp i karet fast klistrad mot botten. jag la mig pa sidan efter det i vattnet.
    lag hela förlossningen i ett bad och trivdes toppen bra med det. bara sista metern som jag var uppe ur vattnet och krystade ut liten.
    Difficile est saturam non scribere
  • flingansnö
    lokisse skrev 2010-03-03 17:17:08 följande:
    ja! sa har jag ocksa suttigt som en propp i karet fast klistrad mot botten. jag la mig pa sidan efter det i vattnet.lag hela förlossningen i ett bad och trivdes toppen bra med det. bara sista metern som jag var uppe ur vattnet och krystade ut liten.
    Hurdå på sidan? Skönt med förlossning i vatten. Det skulle jag också vilja om jag föder vaginalt denna gång. (förlåt OT ts)
  • lokisse
    flingansnö skrev 2010-03-03 17:18:53 följande:
    Hurdå på sidan? Skönt med förlossning i vatten. Det skulle jag också vilja om jag föder vaginalt denna gång. (förlåt OT ts)
    jag la mig aldrig helt pa rygg i badkaret utan lag lite pa höften sa att säga denhär gangen har jag skaffat en halkmatta som gjör att det inte blir vaccum mer.

den här gangen tänker jag stanna i vattnet hele vägen ut pa förlossningen
    Difficile est saturam non scribere
  • Konvaljen

Haha, jag kom inte heller upp ur badkaret själv på slutet i förra graviditeten. Fick ropa på maken när det var dags att gå upp och så hade vi en snygg procedur där han drog upp mig samtidigt som han höll balansen med kroppen...

• Trollet Ludenben
    Didica skrev 2010-03-03 17:08:56 följande:
    Men hallå sarkasm håller vi utanför!
    missade du min smiley??
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • 3barnsmor
    Trollet Ludenben skrev 2010-03-03 17:24:16 följande:
    missade du min smiley??
    jag tyckte det va kul iallafall

älskar att bada och gör det så ofta som det går.. ibland själv ibland med barnen och ibland med maken och barnen, men det blir sååå trångt då
  • flingansnö
    Konvaljen skrev 2010-03-03 17:23:58 följande:
    Haha, jag kom inte heller upp ur badkaret själv på slutet i förra graviditeten. Fick ropa på maken när det var dags att gå upp och så hade vi en snygg procedur där han drog upp mig samtidigt som han höll balansen med kroppen...
    skönt att inte vara ensam!
    lokisse skrev 2010-03-03 17:22:16 följande:
    jag la mig aldrig helt pa rygg i badkaret utan lag lite pa höften sa att säga denhär gangen har jag skaffat en halkmatta som gjör att det inte blir vaccum mer.den här gangen tänker jag stanna i vattnet hele vägen ut pa förlossningen
    Ah... halkmatta!! Det ska jag införskafffa!
  • Knytets
    lokisse skrev 2010-03-03 17:22:16 följande:
    jag la mig aldrig helt pa rygg i badkaret utan lag lite pa höften sa att säga denhär gangen har jag skaffat en halkmatta som gjör att det inte blir vaccum mer.den här gangen tänker jag stanna i vattnet hele vägen ut pa förlossningen
    har läst i en annan tråd om en tjej som fastnade när hon låg på sidan i badkaret. Hon hade inte turen att sambon var hemma, och dom enda som kunde rädda henne i slutändan var några hantverkare som gjorde deras kök har jag för mig.
    Dom fick smörja in magen med olja och grabbarna fick ta tag i henne och dra loss henne.

Så på sidan i slutet av graviditeten kanske inte heller är så lyckat

Själ saknar jag också ett badkar, blir högst upp på önskelistan inför födelsedagen om en månad
    //Mamma till ♥Nathalie♥ och ♥Isabell♥
  • zimis

Jag badar typ 3 gånger i veckan, är i v 22 nu. Jätteskönt och kanon om man har lite ont i ryggen o så. Så bada på du!

• Drömmerdrömmar

Visst kan du bada.
    Jag badar flera ggr i veckan, är så skönt när man är öm o har ont.

det som kan ge infektioner är om du badar typ på badhus osv.
    bubbelbad har jag dock hört inte är något bra

Svar på tråden Får Jag Bada Badkar?