• sarsparis

Ni med barn med förskylningsastma som går på dagis....

Vi har nu fått konstaterat att vår son har förskylningsastma. Han ska andas in pulmikort och airomir när han är förskyld. enligt läkare behöver han inte stanna hemma om han i övrigt är feberfri och pigg. får han inte andas in sina preparat får han världens hosta och blir lite tungandad. När han får andas in har han inga besvä besvär alls. 
     Idag när han lämnades på dagis tog jag upp detta med personalen och sa att vi ska få en extra inahaltor med mediciner för att ha på dagis, varav pedagogen säger att det inte får ge sådant utan att han får stanna hemma tills han är bra.
    Är det verkligen så? Det innebär att vi i princip får vara hemma 2 v i månaden som det varit hittils trots att han är pigg och glad i övrigt.
     Hur är det på erat dagis, ger personalen de mediciner de behöver när de är förskylda eller får era barn stanna hemma?

• Svar på tråden Ni med barn med förskylningsastma som går på dagis....
  • Ariella

Det kan inte stämma, ta upp det med dem igen och om de svarar samma sak vänd dig till rektor.

Vår dotter har haft förkylningsastma sedan hon var 1 år och hon har gått på två olika förskolor, båda har utan att ifrågasätta gett henne både Pulmicort och Airomir. Under vinterhalvåret i princip varje dag, annars vid behov. Skulle hon ha varit hemma "tills hon var frisk" så hade hon inte kunnat gå på förskolan alls mellan november-mars typ...

Som sagt, prata med dem igen!

• Maggiepuh

Sonens dagis ville ha ett läkarintyg, vilket var lätt att fixa. Sedan hade de inte så mycket att säga till om utan ger sonen sin medicin när jag säger till att han ska ha det.

• Trulis78

Hej!

Se till att få ett läkarintyg från sonen läkare att sonen måste medicineras även under tiden han vistas på förskola. Lämna sedan detta intyg till förskolan, då kan de inte neka dig att hjälpa till med medicineringen!

• Skrållan71

Livsuppehållande som det kallas Ska vi ge som personal! Vi ger inte penicillin,näsdroppar mm men för astma gör vi. På dem igen bara....Lycka Till!

• Basilikan

Hos oss var det inga problem utan dagmamman gav det.  Hon hade gjort det förr så hon behövde ingen utbildning. Vad jag förstått räknas förkylningsastma som en kronisk sjukdom precis som diabetes även om det ofta växer bort. Lägg inte fram det som ett förkylningssymtom utan säg att han fått astma och se om de ändrar åsikt.

• Frostizz

Det är till o med som så att du kan KRÄVA det. Om personalen inte vill ge så är det upp till förskolan o skaffa en resurs som kommer o ger honom medicinen.
     Är personalen osäker på hur man ska ge så är det upp till rektorn att se till att dom får den utbildningen så att dom kan ge. Bvc personal kan komma o visa.

Jag har en son med förkylningsastma o det har förut inte varit några problem med att ge honom under tiden han varit på dagis. Men nu vid sista föräldramötet så tog dom upp att dom INTE ger barnen mediciner. Tex penicillin o sånt. Jag frågade om airomiren o pulmicort o det viste dom inte.. så ett tag ville dom inte ge innan dom fått klartecken.
    Min syster talade då om för mig vad som gällde, o vad man har rätt o kräva som förälder. Astma mediciner räknas som livsuppehållande medicin o ska ges.

Så bråka på.

• Trulis78

Frostizz: Precis, förskolan måste ge medicinen och kan de inte hantera detta får de ansöka om en resurs som kan göra det. Dock har förskolan rätt att kräva ett läkarintyg.

• snabla

på min förskola ger vi i personalen sådan medicin till barnen som behöver,
    vilket klumpigt uttalande.

• Frostizz

Ja dom har rätt o kräva ett läkarintyg. O det är inte svårt o få ett heller.

Svar på tråden Ni med barn med förskylningsastma som går på dagis....