• scrapparlotta

läsa innan nollan?

Min stora tjej ska börja nollan efter sommaren nu.....och jag funderar på vad barn kan innan dom börjar där och vad dom börjar lära sig i nollan. Vad jag har förstått så är det många barn i den åldern (5/6 årsåldern) som kan läsa och skriva.....är det vanligt? Våran tjej kan alla bokstäver, hon kan skriva sitt eget och alla andras namn i familjen.....siffror och ränknar plus och minus på fingrarna (lätta tal, typ 3+4)....Men läsa kan hon inte, inte ens i närheten tycker jag....Är det vanligt att dom kan det??

• Svar på tråden läsa innan nollan?
  • Anna i Hult

Det finns de som kan läsa, men de flesta kan det inte. Det är inget krav att man lär sig det i nollan heller, det är i ettan då de flesta kan och det finns ett krav ( inte obligatoriskt). Jag tycker din flicka kan mer än de flesta som börjar nollan.

• scrapparlotta
    Anna i Hult skrev 2010-03-03 23:07:49 följande:
    Det finns de som kan läsa, men de flesta kan det inte. Det är inget krav att man lär sig det i nollan heller, det är i ettan då de flesta kan och det finns ett krav ( inte obligatoriskt). Jag tycker din flicka kan mer än de flesta som börjar nollan.
    Ok, tack Nu är jag väl inte orolig över detta eller så.....jag är bara lite nyfiken hur det vanligast är.
  • Aleida

I min dotters förskoleklass var det absolut inte vanligt att barnen kunde läsa då de började där. Det var hon och ett par andra barn som kunde det, De andra 25 kunde det inte.
    De har lekt med bokstäver i förskoleklassen och väcker lusten att läsa hos barnen, men undervisningen börjar "på riktigt" i ettan.

• Lärarinnan01
    Anna i Hult skrev 2010-03-03 23:07:49 följande:
    Instämmer till fullo!
    Det finns dessutom forskning som visar att årskurs fyra-elever som kunde läsa innan skolstart inte är bättre läsare än de som inte var det...
    Ta det lugnt och låt flickan leka istället!
  • Tuffen

Min son går i nollan. Han kan läsa och skriva, även sådant som ng-ljud och lång respektive kort vokal. Han kan plus, minus, tiotal och gånger. Även enklare division. Han är inte representativ för sin klass. Endast 2 utöver han själv kan läsa, men han är helt outstanding i matte.

• sjuttiofyran

Nej, de allra flesta kan inte läsa när de börjar f-klassen. Knappt hälften brukar kunna läsa något lite (med betoning på lite) när de börjar ettan. Målet i f-klassen är att alla ska kunna bokstäverna när de börjar ettan, inte läsa. Bokstäverna går man oftast igenom grundligt även i ettan. (Lärare)

• Blomman20

På min systerdotters och systersons skola hade de som krav att barnen skulle veta sitt namn, ålder, adress, telefonnummer och namnet på sina syskon och föräldrar.
    Men inget om att dem måste kunna läsa eller skriva.

• Veladis

Nej, de flesta kan inte läsa när de börjar nollan/förskoleklassen. Men många är på god väg innan de slutar där...
    Min dotter var en av två som kunde läsa när hon började förskoleklassen i höstas. Av 30 barn. Nu till våren är det betydligt fler som knäckt läsḱoden. Men det är ju ingen brådska, sen har de ju hela 1.an på sig också. När de börjar tvåan kan i stort sett alla läsa oh skriva behjälpligt.
    /lärare

• bebben Elias mamma

Min son är 5,5 år och kan alfabetet och känna igen vilket ljud som hör ihop med vilken bokstav, inte ng- ljud och sj- ljud.
    Han kan skriva de flesta orden även om det inte blir rättstavat med två L etc.
    Han kan läsa det han skriver, många ordbilder och ord på 2-3 bokstäver.
    Han har inte knäckt koden men är ial på väg.
    Han kan också  plus och minus om han räknar på fingrarna.

Han börjar förskoleklass nu till hösten och jag uppfattar honom som rätt medel eller lite över medel på den avdelningen på dagis där han går nu. Vissa kan redan läsa rätt obehindrat.

Svar på tråden läsa innan nollan?