Inlägg från: Noran |Visa alla inlägg
  • Noran

läsa innan nollan?

Vad gör dom med dom barnen som kan läsa? Det är ju ganska stor skillnad på dom som knäckt läskoden när dom är 4 och dom som just lärt sig bokstäverna när dom börja nollan.

• Noran

Jag tror inte min son är speciellt begåvad. Är inte skolan ganska induvidanpassad nu för tiden? Finns ju mycket allt lära även när man kan läsa och skriva.

• Noran

Men har inte ganska många knäckt läskoden innan dom börjar nollan?

• Noran
    bebben Elias mamma skrev 2010-04-05 09:46:46 följande:
    Där min son ska börja så får de vara med ettorna/tvåorna ifall de är på deras nivå vad det gäller läsning och skrivning, ifall de vill, för vill de hellre leka så får de det. Det är ju fortfarande förskola. Men jag tror nog de försöker individanpassa mer idag än förr som när jag var liten.
    Det låter ju jättebra om dom kan få vara det. Min son knäckte läskoden för nåt år sen. Ord upp till 3 bokstäver läser han flytande, men han kan ljuda sig igenom alla ord. Fyller 5 imorgon så ett år kvar till förskoleklass. Dom jag hört som börjar ett år tidigare läser böcker innan dom börjar skolan. Det gör han inte! Han brukar tröttna efter en mening. Så det är inte aktuellt. Socialt och fysiskt är han nog lite efter sin ålder dessutom.
Svar på tråden läsa innan nollan?