• Eisa

Har ditt barn haft över 41 graders feber nångång?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-04 12:32
    Sonen hade alltså 41,3 igårkväll men det sjönk mycket med Alvedon och öppna fönster och tvätta med svalt vatten på kroppen.

• Svar på tråden Har ditt barn haft över 41 graders feber nångång?
  • Little Ms Chatterbox

Z. hade det några gånger som liten, 41,3 tror jag det var några gånger vid någon förkylning. Han var slapp och sov på armen, ibland klarade han av att man la honom i soffan. Vad vi inte visste då var att han har ADHD och när han hade feber blev han inte helt borta och utslagen utan mer som ett "normalt" barn när det är friskt.
    C. har haft riktigt hög någon gång men har inte lyckats mäta det då, hon brukar bli alldeles hysterisk och sen spyr hon när febern stiger. Så vi har alltid både Panodil och Ipren hemma så det går och varva för Panodil tar bara ner febern i ca 3 timmar så då brukar vi ge Ipren efter 2½ h och sen Panodil igen 5-6 h efter första dosen så brukar man klara natten utan allt för mycket stök.
    Det är jobbigt när en efter en insjuknar. Vi brukar skriva medicinlistor. När vem fick vad, temp och hur mycket vätska. Det är bra att ha uppskrivet om man kontaktar vården.
    Något som jag har noterat under feberperioder är att talet blir mer utvecklat, Både Z. och C. pratar mycket tydligare när de har feber. Pratade med en specialpedagog som Z. har kontakt med på skolan om det här och hon sa att det stämmer händer något i hjärnan under feber.

hoppas ditt barn snart är friskt

• UllaBella

Vår dotter hade 42 graders feber när hon var 1½ år. Hon hade öroniflammation så vi fick penicillin. Hon var ändå ganska pigg för att ha så mkt feber. Men det var gränsfall att vi skulle bli inlagda. Hon drack bra och mådde relativt bra,så vi fick åka hem. :D

• Flickan och kråkan

40,8 är det högsta vi nått. Då åkte vi in med honom (1 år) efter rådgivning. Tempen sjönk inte med alvedon. Fick en rejäl dos ipren när vi kom in till barnakuten och tempen gick ner. De rekommenderade ipren när tempen är hög och inte vill ge med sig, liksom att varva ipren med febernedsättande med paracetamol (alvedon/panodil), då kan man ge febernedsättande oftare om de är riktigt dåliga. Hoppas han kryar på sig. Jag var riktigt dålig som liten en vinter. Mamma har berättat att de stod med mig i fönstret - bodde i Kiruna då.

• Amlin

Hoppas febern gått ner!

Min tjej hade riktigt hög feber vid ett tillfälle, 41.2 tror jag var det högsta vi mätte. Hon hade haft hög feber ganska länge och den sjönk bara marginellt av panodil. Vi var upp till jourcentralen och kunde konstatera att det inte kunde se några direkta komplikationer men att hon var lite röd i halsen. Typ. Förkyld var hon iaf. Eftersom febern var så hög så tyckte läkaren att vi skulle ge henne både panodil och ipren först och sedan varva dessa om det behövdes.

Det funkade bra men jag hade aldrig vågat göra något sådant utan läkares inrådan.

• UllaBella

Vi fick också ge både alvedon och ipren

• Flickan och kråkan

Vad gäller att varva ipren och alvedon så går det eftersom det handlar om helt olika verksamma ämnen som inte påverkar varandra. Man ska inte ge ipren oftare än det står och inte ge paracetamol oftare än det står, men ok att varva och då blir det ju febernedsättande oftare även om man inte ger mer än vad man ska så att säga. Man kan ju alltid höra med rådgivningen, de brukar rekommendera det vid riktigt hög feber som inte ger sig. Ipren generellt biter ofta bättre på hög, envis feber.

• Eisa

Alvedonen hjälpte jättebra inatt i alla fall. Febern sjönk från 41,3 till 38,7!

Idag har han 38,8.

• Eisa
    Flickan och kråkan skrev 2010-03-04 12:15:08 följande:
    Vad skönt
    Ja!!! Gud ja.

Men jag befarar att den kan stiga igen mot kvälllen, så jag ska ha lite extra koll.

Jag vet exakt vem som smittade honom. En granne som knackade på med sin unge i helgen och ville låna febertermometer, och ungen var hemskt dålig men skulle ändå kramas med min unge.
Svar på tråden Har ditt barn haft över 41 graders feber nångång?