• Nillax

Vi ska flytta till Australien, tips önskas!

Jag bor i Sodra Sydney (Sutherland Shire) tillsammans med min sambo som ar Australiensare, var dotter 2 ar och bebis nr 2 som ar beraknad om 2 veckor.
    Har bott har i 4 ar och trivs bra men saknar familj och vanner i Europa hur mycket som helst. Vi vill gora tvartom mot vad ni gor och prova Sverige/Europa ett par ar!

Huspriser ar hoga har och rantorna likasa! Dar vi bor kan du inte kopa hus/townhouse for under $500 000 och da ar det anda bland det billigaste i Sydney omradet. Nagot billigare blir det kanske ner mot Wollongong.
    Vad jag forstar ar det helt andra villkor att lana pengar etc men jag ar ingen expert pa omradet. Salange ni har permanet uppehallstillstand, 20% deposit och jobb sa ska lan inte vara nagra problem.

Det dar med att skicka mobler ar val en smaksak....om ens mobler ar varda mycket pengar sa lonar det sig annars tycker jag nog att priser for mobler ar ca samma som i Sverige. Vi skickade nagra lador med smatt och gott vi ville ha med oss och kopte sedan nytt nar vi kom hit. Finns ju alltid Ikea om inget annat

Min dotter gar ju inte i skola an men hon gar pa dagis 2 formiddagar i veckan, kostar ca $35 per halv dag. Jag har inte jobbat sen innan hon foddes. Sen gar vi pa playgroup en dag i veckan och simlektioner en dag i veckan.

Lycka till med flytten

• Nillax

Vi kopte hus i Engadine for tre ar sen och trivs jattebra i omradet. Helt klart mycket barnvanligt, ok att pendla till Sydney CBD och hyfsat nara havet.

Hyrde i Cronulla innan vi flyttade hit och trivdes bra dar ocksa. Det hander ju mer dar, finns mycket restauranger, cafeer, affarer etc plus att stranden ar dar!

Skulle aven rekommendera Oyster Bay/Como och Caringbah omradet.

Svar på tråden Vi ska flytta till Australien, tips önskas!