Vi ska flytta till Australien, tips önskas!
Gällande visum kan jag nog säga att det är bäst att söka Partner Visa hemifrån, det blir dessutom billigare än att söka härifrån Australien. Har ni varit tillsammans x antal år och dessutom har barn tillsammans får du nog ditt Permaent Residency på en gång utan att behöva vara på ett 2 års Temporary Partner Visa. Dessutom, om du kommer på turistvisa så kan du inte jobba, om du nu tänkt det. Att få sitt Partner Visa granted kan ta upp till ett år dessutom. Och jag tror inte man får komma in på turistvisum om man har för avsikt att faktiskt stanna i landet, men jag är inte helt hundra.
Slutsats: Börja med visumet, det är en hel del jävla dokument som ska in, hälsoundersökningar och sådant!
Carmen skrev 2011-10-09 16:37:29 följande:
Hej,
Vad kul att det finns andra som vill flytta till Australien. Jag är gift med australenskt kille och bott i Sverige i 4 år, har 2 barn också. Vi har funderart llänge på att flytta till Melbourne där min man har de flesta kontaketrna men jag inte riktig vågat mer än besök och blev kär i Australien.
Nu vill vi göra det på riktig nästa år . Min fråga är var jag skall börja: skall jag söka permanent här ifrån, skall jag åka med turist visa och söka pr där etc........tusen frågår i min hjärna.....
Skall man anmälla sig till skattverket för flytt?
Helt enkelt: Var ska jag börja? och med vad