Inlägg från: Candylicious |Visa alla inlägg
  • Candylicious

Vi ska flytta till Australien, tips önskas!

Ja, vad börjar man med?...
    Gällande visum kan jag nog säga att det är bäst att söka Partner Visa hemifrån, det blir dessutom billigare än att söka härifrån Australien. Har ni varit tillsammans x antal år och dessutom har barn tillsammans får du nog ditt Permaent Residency på en gång utan att behöva vara på ett 2 års Temporary Partner Visa. Dessutom, om du kommer på turistvisa så kan du inte jobba, om du nu tänkt det. Att få sitt Partner Visa granted kan ta upp till ett år dessutom. Och jag tror inte man får komma in på turistvisum om man har för avsikt att faktiskt stanna i landet, men jag är inte helt hundra.

Slutsats: Börja med visumet, det är en hel del jävla dokument som ska in, hälsoundersökningar och sådant!

Carmen skrev 2011-10-09 16:37:29 följande:

Hej,

Vad kul att det finns andra som vill flytta till Australien. Jag är gift med australenskt kille och bott i Sverige i 4 år, har 2 barn också. Vi har funderart llänge på att flytta till Melbourne där min man har de flesta kontaketrna men jag inte riktig vågat mer än besök och blev kär i Australien.

Nu vill vi göra det på riktig nästa år . Min fråga är var jag skall börja: skall jag söka permanent här ifrån, skall jag åka med turist visa och söka pr där etc........tusen frågår i min hjärna.....

Skall man anmälla sig till skattverket för flytt?

Helt enkelt: Var ska jag börja? och med vad

• Candylicious

Men oj vad skumt mitt ovanstående inlägg blev... Jaja, hoppas det inte är för krångligt att läsa...

• Candylicious

Jag forstar hur du tanker nar det galler din mans ekonomi osv, och det stammer, han ar forsorjningsskyldig. Men det jag tanker pa ar att det ar billigare att ansoka offshore, och eftersom ni varit tillsammans sa lange och dessutom har barn sa har du ratt till alla statliga benefits aven om er forsta utvag kanske inte ar centrelink. Kanske det ar lattare for er om ni kommer pa tourist visa och sedan ansoker om PR,men som sagt, kostnaden plus att jag tror de formulerar i tourist visat att `you are only here as a temporary visitor and have no intentions at all staying in the country permanently` typ, inte i exakta ord! Sedan kanske immigration blir fragande nar en man aterimmigrerar men resten av familjen bara kommer pa besok. Men hey, ni kanske faktiskt bara kom pa besok och sedan bestamde er for att stanna?! Vad vet dom! Gallande health check sa bestammer immigration vilken lakare ni ska ga till. I sverige finns det kanske ett 10-20 tal godkanda, carlanderska i gbg tex, i australien ar det medibank som utfor undersokningen. Och det galler alla immigranter, aven barn.

• Candylicious

Svenskt personbevis pa engelska som finns pa skatteverket brukar funka fint forresten, vet dock inte om ni har ngt mer som maste med. Polisutdrag som ocksa maste med kan fas pa engelska. Men ja, alla dokument maste vara pa engelska. Forresten, om ni har bevis pa tillgangar sasom kontoutdrag fran sverige, som ni kan leva pa forsta tiden kanske han inte behover ett jobb innan ni kan ansoka? Undrar hur andra returning immigrants har gjort som har en familj i bagaget?

Svar på tråden Vi ska flytta till Australien, tips önskas!