• Fiyali

Är det rätt att separera som småbarnsförälder?

Finns enbart alternativen Ja och Nej, för att man skall tvingas in i en situation där man måste ta en slutgiltig ställning. Vet att MÅNGA anser en generell sak men sen kan tillämpa flera undantagsfall för det andra svaret, så svara på bara och lämna gärna välformulerade debatt inlägg här under :)

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt att separera som småbarnsförälder?
  • Stårschan

Ja, det är rätt att separera som småbarnsförälder. Det är däremot fel att skaffa barn med någon som inte visar tendenser att kunna bli en bra förälder.

Panem et circenses - eller chips och Idol?
  • Anatha

Kan och vill man inte leva ihop så är det givetvis rätt att separera oavsett barn. Barn mår inte bättre bara för att mamma och pappa bor under samma tak och mår skit. Dock bör man inte skaffa barn om man inte har en stabil relation.

• Fiyali

Jag själv har rösta Ja. Jag anser att man som småbarnsförälder idag är såpass medveten om att det är "jobbigt/påverkar ekonomin/förändrar relationen", så att man redan under graviditeten borde ha kommit fram till ett "stopp" ord när tjafsen sätter igång exempelvis.
    Men då saker inte är svart och vitt väljer jag ändå ja.
    Det finns situationer som kan uppstå i ett hem efter en förlossning, som jag kanske inte skulle separerat med mannen ifrån, om det inte vore just för att vi hade barn.

Jag själv flyttade ut från den man jag älskade högre än allt, när vi möttes kändes det verkligen som att vi hittade kärlek och jag var totalt lycklig. Jag är också lycklig över frukten denna kärlek gav.
    Ett par månader efter förlossningen trillade mannen dock tillbaka i ett missbruk, som gjorde det ohållbart för oss tre att leva tillsammans.
    Idag vet vi båda att vi tog rätt beslut, vi funkar oerhört bra i både kontakt med varandra och i kontakten gällande vår dotter.

Hade dock redan från början bestämt mig för att oavsett bråk, tjafs, olikheter, rubbningar i ekonomin, stanna kvar tills barnet var ett och ett halvt. Dels för barnets skull men också för mig själv som ny bliven förälder. Tror det finns många risker med att lämna för tidigt och för enkelt när allt känns hopplöst, för sen kommer den där tiden när man "funnit sig till rätta i föräldrarollen", och att redan då ha gett upp känslor och ett liv med en annan partner när man faktiskt får "chansen" att orka känna igen, hade känts sorgligt.

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Thalis

Ja,de t kan man!
    Jag anser att det är bättre för barn att ha två lyckliga föräldrar på vart sitt håll än två olyckliga tillsammans.

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Anatha

Nu är jag visserligen väldigt nybliven förälder men min relation har bara stärkts av att skaffa barn.

• TessaS

Ja, om man inte vill leva ihop är det lika rätt att separera då som när man är singel eller tonårsförälder.

• Fiyali
    Anatha skrev 2010-03-04 09:14:31 följande:
    Nu är jag visserligen väldigt nybliven förälder men min relation har bara stärkts av att skaffa barn.
    Det är så det ska vara :) Tyvärr händer det också att den rinner ut i sanden, men ju bättre grund man har att stå på ju bättre förutsättningar har man ju, så NJuT så mycket ni bara orkar, av barn, varandra och familjeliv:)
  • Cecese

Klart man ska separera om man inte trivs i relationen eller det är problem av något slag. Dock ser jag ofta att många ger upp lite för lätt och inte ens försöker lösa problemen. Är så väldigt många som gör slut innan barnet fyllt 1 eller 2 år och jag tycker nog man i första hand bör försöka jobba på att få relationen att funka och få kärleken att komma tillbaka.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • CeeJay

Ja!

Antar ju att man separerar för att man är olycklig i förhållandet eller att någonting "stort" har hänt (träffat någon annan, otrogen, våld, slutat älska osv). Man "ska" separera oavsett om man har barn, små som stora eller inga barn alls, enligt mig.

Tycker alltid det är bättre med två välmående föräldrar som förhoppningsvis kan komma överrens än två föräldrar som bråkar och mår dåligt - det känner barnet av.

• Butterscotch

Jag svarade faktiskt nej. Självklart finns det många goda anledningar till separation och i de fallen är det bättre att separera, men jag tror att många småbarnsföräldrar "ger upp" alldeles för lätt. Ja, det är jobbigt att ha småbarn och ja, det är vanligt att sömnbrist leder till minskad sexlust och ja, livet är annorlunda efter att man fått barn. Big surprise. De "tyngsta" åren går ganska fort över, och sen kan man som par ägna mer tid åt den vuxna relationen igen.

Svar på tråden Är det rätt att separera som småbarnsförälder?