• Mixi232

hur ofta måste dina tonåringar städa?

hur stökigt är det i din tonårings rum? o hur ofta MÅSTE dom städa

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-04 12:32
    glömde en sak. Hur lång tid tar det innan du får sppader på din tonåringsrum jag måste städa MINST 1 gång/veckan
  • Svar på tråden hur ofta måste dina tonåringar städa?
  • Birgitta2

En gång i veckan hade jag som krav, då ingick dammsugning - lägga tvätt i tvättkorgen - plocka skräp från golvet osv osv.

• The Black Lady

Han MÅSTE städa varje torsdag när vi har städning i hela huset... och han hjälper till med ALL städning, inte bara sitt rum.

Jag har ett hem och bedriver ingen hotellverksamhet.

• pepprar

Jag får inte spader. Min äldsta tycker inte om att städa sitt rum och det ser för jäkligt ut ibland men jag har hotat med att göra det själv för 200 kr i timmen och då brukar han fixa det ganska snabbt för han är rätt så förtjust i pengar.

Elaka mamman
  • Mixi232

själv måste jag städa söndagar! :D Peppar det där med 200kr timmen då fattar jag att h*n städar fort tvätt har jag en back från IKEA å lägger tvätt i. det är ett tips den finns i vit grön blå å rosa köp varsin till varje barn å säg häri ska tvätten ligga
    det funkar sen bråkar vi varje vecka om rummet :P men men städar ju nu (klart) så då slipper ja söndagen men jag gillar stökigt

• abnocto

Sina rum får de klara själva, har  inga måsten där. De brukar inse när det ser förskräckligt ut att de ska städa.

• pepprar

Ja jag tar bra betalt för att städa

Min äldsta har tvättkorg i sitt rum och han sköter all sin tvätt helt själv.
    Jag tycker inte deras egna rumstädningar är så viktiga att jag ids bråka om det men ibland får jag säga till på skarpen när det blir för rörigt.
    Jag är beredd att ta bort playstation och lägga tillbaks det igen när det är klart städat om det inte händer något när jag sagt till om att det måste städas. Dom har eget tv rum på vinden och där skall det vara städat varje dag.
  • Mixi232

jag brukar inte sköta tvätten dock jag lägger den i min "tvättback" o tömmer vid behov sen lligger de rena kläder där nån dag efter som jag får hänga in... Men det funkar oftast men 90%av bråken handlar om rummet

• pepprar

Ja det är ju inte roligt att bråka så mycket om något som egentligen inte är så viktigt.

Jag tycker att det är ju deras egna rum och jag har lärt dem hur man städar och håller rent och vill dom inte ha snyggt i sina rum så får dom väl leva i röran. 
    Vissa saker tycker jag dock är viktigt som att det inte ligger smutsiga kläder på golvet och sånt och sängen skall bäddas. Men alla dessa prylar får ofta ligga i stället för att jag skall tjata så mycket och känna mej jobbig.
    När det blir för mycket så säger jag till ordentligt med en gång och händer ingenting så ställer jag ultimatum med en gång och dom har lärt sig att jag menar allvar.
    En sak har jag lärt mej och det är när dom kommer och ber om något, så kan jag säga: att visst kan jag göra det, sen när du har fixat upp i ditt rum lite så det ser snyggt ut. Det fungerar alltid. Men det gäller att komma ihåg det när de ber om något.
  • Mixi232

ja De gäller ju å minnas ne hos mamma städar já efter tjat hos pappa såfort dom frågar

• KickiW
    Mixi232 skrev 2010-03-04 12:30:03 följande:
    hur stökigt är det i din tonårings rum? o hur ofta MÅSTE dom städaTRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-04 12:32glömde en sak. Hur lång tid tar det innan du får sppader på din tonåringsrum jag måste städa MINST 1 gång/veckan
    Jag är mamma till 4 härliga barn varav 3 av dessa är tonåringar - 17, 16 och 13.
    Just nu är jag föräldraledig med vår lilla sladdis, så nu när jag ändå är hemma så har jag en uppgörelse med tonåringarna att jag hjälper dom med att sköta deras rum mot att dom sköter skolan. Och det gör dom helhjärtat. Jag hjälper dom med att bädda varje dag samt plocka ihop "det värsta"(ytstädningen). Sedan får dom själva ansvara att deras lorttvätt hamnar i tvättkorgen i badrummet. Jag har genom åren tjatat en hel del, men det är som att det rinner ut genom andra örat med en gång. Istället har jag börjat skriva lappar lite här och var i huset, som en påminnelse vad dom behöver göra för att göra allas tillvaro trevlig. Tex. hänger en lapp i badrummet "Har du plockat undan efter dig" samt på tvättkorgen har jag en lapp där frågan om dom har vänt sina lortiga plagg åt rätt håll. Jag har lapparna uppe periodvis och plockar bort dessa efter ett tag. Och det har faktist blivit en stor förändring. Blir det försämring i ordningen så åker lapparna upp igen...
    Jag tror iallafall att ungdomar ska lära sig ordning och reda - inget dom mår dåligt av!
Svar på tråden hur ofta måste dina tonåringar städa?