Mixi232 skrev 2010-03-04 12:30:03 följande:
hur stökigt är det i din tonårings rum? o hur ofta MÅSTE dom städaTRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-04 12:32glömde en sak. Hur lång tid tar det innan du får sppader på din tonåringsrum jag måste städa MINST 1 gång/veckan
Jag är mamma till 4 härliga barn varav 3 av dessa är tonåringar - 17, 16 och 13.
Just nu är jag föräldraledig med vår lilla sladdis, så nu när jag ändå är hemma så har jag en uppgörelse med tonåringarna att jag hjälper dom med att sköta deras rum mot att dom sköter skolan. Och det gör dom helhjärtat. Jag hjälper dom med att bädda varje dag samt plocka ihop "det värsta"(ytstädningen). Sedan får dom själva ansvara att deras lorttvätt hamnar i tvättkorgen i badrummet. Jag har genom åren tjatat en hel del, men det är som att det rinner ut genom andra örat med en gång. Istället har jag börjat skriva lappar lite här och var i huset, som en påminnelse vad dom behöver göra för att göra allas tillvaro trevlig. Tex. hänger en lapp i badrummet "Har du plockat undan efter dig" samt på tvättkorgen har jag en lapp där frågan om dom har vänt sina lortiga plagg åt rätt håll. Jag har lapparna uppe periodvis och plockar bort dessa efter ett tag. Och det har faktist blivit en stor förändring. Blir det försämring i ordningen så åker lapparna upp igen...
Jag tror iallafall att ungdomar ska lära sig ordning och reda - inget dom mår dåligt av!