• sotnos1

HJÄLP, någon som har erfarnhet av atarax??!!

Hej!
    Jag har precis börjat äta atarax 10mg mot panikångest.
    Min läkare vill att ja ska äta 1-3 tabletter om dagen för att förebygga min ångest.
    Jag tog en tablett igår kväll och blev så ofantligt trött, kände mig lite smått full och  somna på en mille sekund.
    Idag har jag mått piss, jag har haft hjärtklappnig och allmänt seg.
    Förut när jag gick till affären fick jag en riktig panikångest attack något som jag inte har fått förut i en affär, är det en biverkning som gör att man får hjärtklappning och lättare ångest?
    Min plan är att gå och träna lite senare (body pump) jag vågar inte ta en tablett innan då risken är stor att jag somnar under passet..hehe.. men är de farligt att träna med atarax? Jag vill inte offra min träning för min panikångest.. men är så rädd att jag ska få en attack under passet.
    Tacksam för lite hjälp.
    Ha det gott.
    kram

Panikångest, ångest, atarax
  • Svar på tråden HJÄLP, någon som har erfarnhet av atarax??!!
  • izzaizzaizza

jag har ätit atarax vid något enstaka tillfälle men knappt märkt effekt -jag är ju ingen läkare men kanske kan det vara så att medicinen inte passar just dig ..
    hör av dig till läkaren igen (hoppas det är en läkare som vet vad han gör så det inte är en som bara slår i fass)

• Mördarsnigeln

Att du känner dig lite dåsig och halvrajsig de första dagarna när du nyligen påbörjat behandling med Atarax är inget konstigt (dosen du uppger är för övrigt korrekt för en vuxen person men indikation ångest).

Angående hjärtklappningen däremot skulle jag kunna tycka att du ska konsultera din läkare som skrivit ut medicinerna. Känningar från hjärtat vid behandling med Atarax vill man ibland titta närmare på. Och det är behandlande läkare som i sådana fall skall ta ställning och svara på dina frågor.

När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.
  • Mördarsnigeln
    Mördarsnigeln skrev 2010-03-04 15:55:17 följande:
    (dosen du uppger är för övrigt korrekt för en vuxen person men indikation ångest).
    MED* indikation ångest.
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.
  • hejasverige90000

Alla reagerar oerhört olika på vissa mediciner. Atarax är en typisk sådan medicin. Den ges ofta till patienter med mild ångest då medicinen hos flertalet med reell ångest knappt har någon effekt alls. Personligen brukar jag skriva ut atarax där ångesten tycks vara temporär eller inbillad och patientens vetskap om mediciner förefaller ytterst begränsad men där det är uppenbart att vederbörande känner att utskrivning av medicin är den ultimata bekräftelsen på att man tagit honom/henne på allvar.

• MizzTez

Jag har fått det för min svåra klåda av mitt eksem och jag kunde känna mig väldigt konstig av dem efteråt. Som att jag är bakfull eller något liknande, typ i dvala...

• TantMy

fick själv denna medicin utskriven nyligen för panikångest, social ångest...
    Jag kunde enl läkaren ta 3-4 tabletter men tog en för att se hur jag mådde...
    Var på jobbet och tog en....fick panik efter några minuter och fick lov att springa ut o ta luft, skakade efteråt och blev sen så trött att jag knappt kunde jobba....sitter vid en dator nästan hela dagarna, och jag kunde knappt hålla ögonen öppna.
    Aldrig mer att jag tar dessa tabletter...jag fortsätter med mina oxascand istället...

• emmaguldkorn

Under graviditeten så hade jag  panikångest och fick Lergigan. För mig fungerade det väldigt bra. Trött var jag och jag vågade inte köra bil men annars så fungerade det bra. Jag liksom var ingenting. Likgiltig. Allt var bra. Jag grät mycket om jag inte tog det och det blev påfrestande både för mig och barnet men när jag tog Lergigan så kunde jag inte ens gråta om ja var tvungen men inte heller skratta. Man var liksom ingenting. Konstigt men just då var det perfekt. Och så var det så bra at man slapp få panikångest varsom.  Tala med din läkare så kanske du kan byta till nåt annat. 

• lovebuz

50 mg äter jag och blir mest seg. För att komma i ro innan jag somnar

• C K

Jag har aldrig hört att man får atarax emot ångest, bara emot klåda och som insomningstablett. Jag har själv haft det som insomningstablett och det har funkat perfekt som det.. Men ge det ett par veckor och se om det ändras, annars kanske du kan byta mot något mer uppiggande?

• Terese f

ja man blir trött av atarax. åt själv när jag hade extrem ångest dagarna igenom. de blir utskrivet mot både klåda och ångest.
    Har du läst bipacksedeln?
    Föreslåt att du gör de för där står de faktiskt alla bieffekter ;)

Svar på tråden HJÄLP, någon som har erfarnhet av atarax??!!