• kattochbebis

Smart med all-inclusive?

Hej! Någon som har erfarenhet av all-inclusive-hotell? Ska sticka utomlands med familjen (inklusive en tvååring) i juni, tänkte oss Medelhavet. Är det bra att ta all-inclusive? Har aldrig testat. Är rädd att det blir lite trist, att maten är sämre. Och blir det verkligen billigare? Tacksam för alla råd! Gärna tips på specifika resmål och hotell också! :)

• Svar på tråden Smart med all-inclusive?
  • Gyllan

Jag har åkt två gånger med all-inclusive, till Mallorca och Malta och tycker att det var helt perfekt.
    Tror definitvit att man tjänar på det, gå ut och äta är dyrt runt medelhavet, ungefär samma priser som här hemma.

• minimou

Jag var väldigt skeptisk till att ta all inclusive när vi reste sist. Men min sambo övertalade mig att vi skulle ta det och det var helt perfekt med vår tvååring. Hon kunde välja och vraka från buffen, och några gånger var vi tvugna att gå ifrån mitt i måltiden då båda barnen gnällde och skrek. Och då var det ju bara att komma tillbaka någon timme senare och göra ett nytt försök.

Det jag var mest orolig för innan var att maten skulle vara äcklig och ofräsch. Men det var helt ok och fräsch mat.

Nu med barn kommer vi nog förtsätta med all inclusive när vi reser på charter. Men jag hade inte valt det utan barn.

• MissLillan

Jag skulle kunna tänka mig att det är bra när man har barn! Så det kommer jag åka på nästa gång. Varför skulle det vara sämre mat där? Jag tänker mig snarare bättre då det är rullians.... Sen är kanske resan dyrare. Men å andra sidan så behöver man ju inte göra av med mer pengar än vad man har betalat för då allt ingår! Bra som monomi säger att man kan komma tillbaka och äta om det inte skulle passa just när man är där...

• Lilla maj

Jag har haft all inclusive två gånger när vi rest, dock inte med barn. Nu åker vi till Cypern i april med vår dotter och kommer inte att välja det. Jag tycker det blir väldigt enformigt och trist och mindre bra mat. Det är så mysigt att kunna gå ut och äta men också att kunna köpa med mat hem på kvällen, typ en pizza eller pasta speciellt om man är sliten och tröttefter en dag i solen.

• RiNan

Jag är lite delad till all inclusive. Ingen erfarenhet av det dock men jag tänker såhär:

Positivt:
    * Smidigt
    * Behöver inte leta matställe
    * Dricka och förfriskningar ingår (oftast) ibland även glass
    * Blir oftast billigare än att äta ute under hela semestern
    * Bra om man har barn (som någon här ovan skrev om att behöva gå ifrån etc)
    * Man vet vad man får (när man ätit där första gången)

Negativt:
    * Enformigt
    * Man går miste om det mysiga med att leta fram ett ställe man tror kan vara något och se om det uppfyller förväntningarna
    * Upplever mindre av omgivningen om man inte behöver leta matställen

Ving har en bra sorts all inclusive. Man får alla frukostar under en vecka samt 5 luncher och 5 middagar så att man får möjligheten att äta ute också. Så skulle alla ha för har man barn vill man gärna veta vad man får och har man en man som min som letar fram det billigaste att äta och sen gnäller så är det också bra med färdigbetalda måltider men för mig är det verkligen en upplevese att få äta ute när man är utomlands.

• kattochbebis

Jag har just suttit och räknat. Det kommer att bli 20000 kr minst för vår lilla familj för en vecka med all inclusive till Rhodos eller Gran Canaria! Helt sjukt. Men men, som vanligt är vi ute i sista stund (vill åka i juni) och det är bara hotell 4+ som finns kvar.
    Hm, det kan bara inte bli dyrare att skita i all inclusive och lägga till maten... det får kanske bli lägenhetshotell istället. Äta ute ibland, (se till att det finns restauranger i närheten då :) och göra frukost, kanske lunch hemma i lägenheten.
    Vad gäller sämre mat på all inklusive - min erfarenhet säger mig att massproducerad mat alltid är snäppet sämre än exklusivt vald. De lär ju välja de billigaste råvarorna liksom.

• SVejsan

Håller med RiNan om hennes lista med för och nackdelar men lägger till lite till...

+ Om man åker till länder med annorlunda bakterie/mat/hälsokultur så brukar all-inclusive resorterna kunna vara säkrare. 

- Att äta inom hotellet blåser lokalbefolkningen på inkomster istället går det till de stora hotellkedjorna. Särskit intressant är det vid resor till fattiga länder. Kan utarma utbudet på orten.
    -Om det är dåliga kockar så har man betalat för dålig/smaklös mat.
    -Om det enbart är buffeer så kan det i vissa fall också vara större risk att äta (för dåligt uppvärmt, ligger länge, många "nyser" och petar i maten. Ungar som tar själva med "kroppen")
    -Man lockas att äta för mycket ifall det är buffe'er.
    -Mer spring kring borden, mycket barnfamiljer med småbarn kan innebära högre ljudnivå.
    - Lokala specialiteer kan ibland "smakanpassas" för att passa den stora massan och därmed tappa särart.
    -Har de teman som karibiskt/kinesisk (utan kompetenta kockar med erfarenhet av hur det "ska" smaka) osv så är det risk att det inte smakar rätt.

• Gladskit

Vi har rest två gånger med AI med vår nu 4-åring och det har varit toppen!
    Jag tycker att det mesta blivit sagt redan och jag håller med. Särskilt att inte behöva vänta på beställd mat (kan ta låååång tid!) när man har barn med sig, att man kan tacka för sig och komma tillbaka senare samt att det alltid finns något som man gillar på buffén. Och så kan man ju äta så mycket glass man vill!

Våra resor har gått till Egypten och där är de flesta hotellen AI-hotell. Dock skulle jag rekommendera alla att göra åtminstone ett restaurangbesök utanför hotellet för hamnar man på rätt ställe så är den "inhemska" maten grymt god! Om vi däremot hade rest till Grekland eller Spanien så hade jag nog inte valt AI, för där är en stor del av upplevelsen just att leta reda på mysiga restauranger.

• Jagsjälv

Även om man har betalat för all inc så kan man ju faktiskt gå ut och äta någon gång! Runt medelhavet är det rätt dyrt att äta ute. Vi brände MASSOR av pengar på mat när vi var på Kreta sist. När man har all inc så går det ju inte åt så mkt mer än just vad resan kostar. Jag ska testa all inc i Egypten nu maj. Första gången. Vi ska till Almaza Bay, så det finns inte något annat än hotellet att välja på. Hoppas att det är bra!

• Pimpinellan

Vi var en vecka i Tunisien med All-inclusive och det var suveränt! Frukost,lunch och middag och supergod mat. Kaffe/te flera ggr per dag,gratis vatten. Kostade cirka 7000:- per man,men för oss var det värt det.

• Pimpinellan

Kan tillägga att på vårt hotell fanns tre olika restauranter på kvällarna så enformigt blev det aldrig. Så stora buffeér att man aldrig orkade ta av allt också.

• Angelica77

Prisar All Inclusives grundare allt vad jag kan. Sicken smart kille/tjej

Älskar konceptet.
    Oerhört skönt att slippa all väntan som annars blir på restauranger. . . . Komma dig, sitta ner, vänta,  en kypare kommer, beställa, vänta, drickan kommer, vänta, maten kommer, vart är kyparn - vi vill betala, väntar, kyparn kommer, notan tack, väntar, notan kommer, lägger pengar, väntar....snart klara....

Nä, tacka vet jag gå och hämta sin mat, bli nöjd och gå därifrån utan att ens behöva bry sig om pengar o dyl.
    Guld värt är tiden man sparar oxå och kan hitta på annat skoj när man reser med barn.

Visst - åker man ett förälskat par endast och bara vill sitta ner i det lugna och vänta så är restaurangerna mer spännande kanske.
    Men alla de gånger vi åkt på AI så har maten varit fantastisk. Finns ju inget man eg kan sakna. Alla får den mat dom vill ha...sallader i mängder, kött, fisk, bröd, dricka, kaffe, efterrätter....Ja, jag längtar redan..Två veckor kvar drygt!

• kattochbebis
    Angelica77 skrev 2010-03-07 20:49:12 följande:
    Prisar All Inclusives grundare allt vad jag kan. Sicken smart kille/tjej Älskar konceptet. Oerhört skönt att slippa all väntan som annars blir på restauranger. . . . Komma dig, sitta ner, vänta,  en kypare kommer, beställa, vänta, drickan kommer, vänta, maten kommer, vart är kyparn - vi vill betala, väntar, kyparn kommer, notan tack, väntar, notan kommer, lägger pengar, väntar....snart klara.... Nä, tacka vet jag gå och hämta sin mat, bli nöjd och gå därifrån utan att ens behöva bry sig om pengar o dyl. Guld värt är tiden man sparar oxå och kan hitta på annat skoj när man reser med barn. Visst - åker man ett förälskat par endast och bara vill sitta ner i det lugna och vänta så är restaurangerna mer spännande kanske. Men alla de gånger vi åkt på AI så har maten varit fantastisk. Finns ju inget man eg kan sakna. Alla får den mat dom vill ha...sallader i mängder, kött, fisk, bröd, dricka, kaffe, efterrätter....Ja, jag längtar redan..Två veckor kvar drygt!
    Där har du en poäng som jag inte har tänkt på! Att man slipper all väntan runt omkring själva restaurangbesöket.
    Låter positivt att så många har upplevt AL-maten som bra!
  • längtar och väntar

Jag har åkt all inclusive en gång och kommer dra mig för att göra det igen. Vi gjorde det för vi åkte till Egypten. Men det var ju ingen inhemsk mat man fick, bara någon äcklig mat, europeisk mat, inte det jag vill ha när jag är utomlands..

Svar på tråden Smart med all-inclusive?