• LittleMissN

Hjälp mig med tips och råd!

Hej!

Har en son på 18 månader och situationen driver mig till vansinne... Han har hamnat i vad som verkar vara 2års trots redan!

Han slår mig ofta, mycket helt utan anledning. Jag ger han mycket uppmärksamhet och kärlek och närhet så det är inte uppmärksamhetsbrist som gör att han slåss.

Sedan kastar han sig och får raseri utbrott så fort han får ett nej eller så fort det inte går som han vill, han är mycket bestämd....

Hur hantera situationen? Några som sitter på några bra tips på hur man ska hantera hans raseriutbrott eller ska jag bara låta han ligga och skrika?

Och hur ska jag hantera att han slår mig? Avleder hela tiden och visar honom att Mamma får ont och att man ska klappa snällt och pussas och kramas istället för att slåss men det verkar inte fungera avsevärt!

Han kastar också leksaker på mig och sina böcker i ansiktet på mig.......

Mvh Nath

• Svar på tråden Hjälp mig med tips och råd!
  • Girlinthecity

han slår dig ju inte fr att du ska få ont, han förstår ju inte konsekvenserna än. Fortästt förklara för honom och vissa och ge honom massor av beröm och poitiv uppmärksamhet när han gör rätt. Utbrotten får han ju för att han blir arg/besviken/ledsen, och de är ju känslor som han måste få visa, och än kan han inte visa dem på något annat sätt. jag tycker det fungerar bäst när de får ha sina utbrott, men att man finns i närheten så de inte känner sig ensamma eller övergivna. Kanske prata lugnande med dem om det hjälper, och sen finnas där att trösta och krmama när han tillåter det. Lycka till.

• LittleMissN

Hej!

Tack för ditt svar och råd och tips! Ska fortsätta som jag gör och med tiden så går det väl förhoppningsvis över! Det är väl en övergångsperiod som mycket annat. Klart att jag tycker det är ok att visa sina känslor och jag förstår att dem små inte har mycket annat att göra än att kasta sig och skrika eftersom det är svårt för dem att uttrycka sig på annat sätt.... Funderade mest på om det var något jag kunde tänka på eller göra för att underlätta för honom! :)

Mvh Nath

Svar på tråden Hjälp mig med tips och råd!