Vad för värktablett kan man ta när man har druckit alkohol?
Jag vet att man inte ska ta typ Alvedon och liknande mediciner (paracetamol) när man har druckit alkohol, men kan man ta till exempel Ipren eller något annat?
Jag vet att man inte ska ta typ Alvedon och liknande mediciner (paracetamol) när man har druckit alkohol, men kan man ta till exempel Ipren eller något annat?
Egentligen skall du inte ta några alls.
Du kan ringa 1177 men jag vet att jag tagit ipren före en fest några år sedan, men hur bra det är kan man ju fråga sig.
Ibuprofen är det ingen fara att ta i samband med sprititag..
Ipren (ibumetin) hör till de säkrare.
I princip är det inget problem med paracetamol heller, så länge man inte överskrider maxdosen 4g per dygn, inte dricker överdrivna mängder eller under längre tid, och inte är leversjuk.
Läkemedel med acetylsalicylsyra (Treo, Magnecyl) och starkare antiinflammatoriska tabletter som Voltaren (diklofenak) kan reta magslemhinnan samtidigt som de ökar blödningsrisken, men för en i övrigt ung och frisk person torde även de vara ofarliga.
Ipren och Magnecyl ska du kunna ta, men helst inte så nära inpå alkoholen. Man kan bli lite extra full, eftersom tabletterna kan förstärka alkoholen ...
Man ska undvika mediciner helt o hållet om man druckit.
I synnerhet de med Paracetamol i . Man kan få svåra leverskador och till o med få leverinflammation o/e hepatit.
Måste man ta värkmedicin så bör man vänta tills alkoholen gått ur kroppen.
Helst 48 timmar efter.
Men då kör jag på Ipren då, eftersom den ändå funkar bättre mot mensvärk.
Jag läste om paracetamol på FASS och det verkar ju som att risken för leverskador ökar under (långvarigt?) alkoholmissbruk i kombination med paracetamolet. Fast då kan man ju nästan undra vad som orsakar leverskadorna mest...