Inlägg från: fru kiwi |Visa alla inlägg
  • fru kiwi

Vi som har barn med spalt del 15

Hej!

Har en liten nyfödd flicka med enkelsidig läpp och käk- spalt. (Vi slapp undan gommen och är väldigt glada för det!) Har lite frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Vilka är era erfarenheter när det gäller amning? Har det funkat bra eller varit svårt även när inte gommen varit engagerad?

Hur ofta byter ni läpptejpen? Den blir ju lite kladdig under dagen av naturliga skäl :)

Kommer säkert fler frågor efterhand men börjar så här!

• fru kiwi

Hej och tack!
    Mm verkar nog vara lite så med amningen för oss med. Blir liksom ingen riktig kraft i suget. Tänkte försöka öva ett tag till, men verkar småknepigt..

Tittade på dina bilder av fina dottern. Det ser ut som våra barn har väldigt liknande spalter ( vi har nog liite bredare) så ska bli spännande om man får se op-resultaten för er. Vår op ligger ju ännu långt fram.
    Tack för ditt svar !

• fru kiwi

Håller helt med dig om amningen. Vi trodde ju att flickan skulle ha gomspalt också och åkte till bb med väskan fylld av specialflaskor så bara att kunna mata med vanlig flaska är ju en bonus!

Lycka till med operationen!!!:)

• fru kiwi

Hej aihpoz! Tack för svar! 
    Intressant att amningsproblemen kan bero på spalten ändå. All bb - personal var så himla övertygade om att det skulle funka.. Men så råder det ju också allmän amninshysteri kan jag tycka... 

Vi får väl öva lite vidare på amningen ett litet tag och sedan övergå till den fantastiska flaskan som faktiskt gör att man kan dela på " nattarbetet" vilket är en klar fördel ju!

Än så länge får vår tejp sitta kvar en liten stund iallfall innan den råkar rivas bort av ivirga bäbishänder som försöker hitta sina fingrar att suga på:) Förstår att det måste vara mycket svårare på en större bäbis:)!

• fru kiwi
    Mary Jo skrev 2010-06-01 18:44:15 följande:
    Nu är Vilja opererad! Dom gjorde läppen och näsan samtidigt. Det gick jättebra.. det var lite jobbigt när hon sövdes men gud vilken liten kämpe jag har! Hon har pratat och skrattat hela sjukhusvistelsen med undantag för när hon behövde mer alvedon! Känns skönt att det är gjort..

Ni får gärna kolla min blogg om ni vill se när hon är nyopererad!
    www.underbaravilja.blogg.se
    hej! tittade in på din blogg! helt rörd av det superfina resultatet! grattis och va skönt att operationen är över!
  • fru kiwi

hej! vill bara göra ett litet inlägg angående matning av barn med läpp och käkspalt. vi upptäckte för några veckor sedan att vår lilla dotter som tidigare ätit från flaska lååååångsamt som tusan blev otroligt hjälpt av att man håller en finger över spalten på tejpen som hon har över läppen och på så sätt skapar vakuum. nu äter hon på ett kick och alla rutiner funkar mycket bättre.  tänkte bara tipsa om detta ifall någon mer kan bli hjälpt av detta!

Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15