Inlägg från: whitewater |Visa alla inlägg
  • whitewater

Vi som har barn med spalt del 15

En undran. Har ni reflekterat över hur mycket era barn vill identifieras med LKG när de växer upp? Självklart tar man bilder av sina barn, för att sedan rama in och hänga upp. På samma vis som man saknar det där stora leendet när operationen väl är genomförd. Men frågan är hur mycket barn med LKG vill bli påminda om detta när det växer upp? Vill de att kompisar som hälsar på ska konfronteras med bilder där de ser helknasiga ut?

Tycker själv inte att detta är glasklart och är nyfiken på hur andra resonerar. Jag menar inte att man ska gömma eller dölja verkligheten, snarare att valet ska vara deras och inte föräldrarnas.

• whitewater

Intressanta svar på fotofrågan. Kan även rekomendera en uppsats som kom nyligen om psykosocialt välbefinnande hos barn med LKG. Intressant läsning vilken visar att barn med LKG mår rätt bra i allmänhet. Ni hittar den här.

• whitewater

Har för mig att det är 4% risk om ingen av föräldrarna har spalt och man har ett barn med spalt. Såg siffror på det rätt nyligen men kan inte minnas var.

• whitewater

Ett tips är att testa att ha kroken i en månad efter op. När vår dotter skulle opereras frågade jag läkaren om den kunde vara en vettig idé. Han berättade då att man gör så på vissa sjukhus i USA och att vi kunde testa. Nu lade ha in ett par bärande stygn i näsan under operationen istället. Dessa skulle fungera på samma vis som näskroken och försvinna av sig själva efter några veckor. Är rätt säker på att det gav dottern ett bättre resultat.

Summa sumarum, kör med kroken ett tag efter operationen.

Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15