Inlägg från: Emindith |Visa alla inlägg
  • Emindith

Vi som har barn med spalt del 15

Hej!

Jag har en dotter på 7 månader med isolerad gomspalt och som opererades i gommen förra veckan. När vi kommit hem åkte hon på en ordenlig förkyldning och har hostat mycket och haft ont av det förstås. :(

Saken är att vi är väldigt oroliga att en del av såren har gått upp. Det blev ett hål kvar som ska opereras senare och nu ser hålet mycket större ut än tidigare. Visserligen har det vita kladdet så gott som försvunnit, men det ser också liksom insjunket ut där spalten var förut. Fast hon verkar inte ha direkt ont även om hon fortfarande krånglar en del med maten (får nästan uteslutande ersättning fortfarande).

Maken pratade med dotterns kirurg på Akademiska tidigare i veckan och gav lugnande besked, men nu tycker vi att det ser ännu värre/konstigare ut än då. :S Och i natt hade hon 39 i feber, men det kan ju ha varit förkylningen för i morse var hon nere på 37,5.

Är det någon som har råkat ut för att såret har gått upp och fått göra om operationen? Längst bak i gommen tror jag att det ser ut som det ska, det är längst upp i överkäken som vi är bekymrade över. Och det är så lååångt till återbesöket (minst 5-7 veckor) och vi har ganska många mil till Uppsala så vi vill inte ränna där i tid och otid heller.

Usch, vad det här är jobbigt. :( Och sorry för långt inlägg.

Mvh Emma

• Emindith

Är det verkligen ingen som har varit med om att spalten har gått upp igen efter en gomoperation? För nu råder det ingen tvekan om att min Märits gom har fått tillbaka sin spalt. :(

Jag är så orolig för hur det ska bli, kommer de att kunna fixa den alls?

• Emindith
    My Sweet Shadow skrev 2011-01-28 10:11:56 följande:
    Usch vad tråkigt!! Jag va oxå jätterädd för att Levis gom skulle gå upp igen, han fick en inflammation i den när vi fortfarande låg kvar på Akademiska. Men är du verkligen säker på att den gått upp igen? :O Isf måste dom ju ta emot dej i Uppsala, så att någon kunnit få ta en titt. Låter helt hemskt!! Ring till dom o hör iaf. Jag skulle hellre åka en gång för mycke än en gång för lite...

Kan även tillägga att Levis gom fortfarande har en liten spalt, o att man ser två små hål upp till näsan (?), men jag tror ändå att de är som de ska. Kan de inte bara vara så för din Märit?
    Ja, det är hemskt tråkigt och oroligt. Ja, vi är helt säkra på att den har gått upp igen. Möjligen inte till allra längst bak vid svalget, men i princip hela gommen är öppen igen. :( Vi har ringt och ringt till Akademiska, men de säger bara att de inte gör någonting åt det och att vi får komma tillbaka på återbesöket som planerat. Jag skulle gärna åka upp, men när de inte vill att vi kommer så... vad gör man? :(
  • Emindith
    Leia07 skrev 2011-01-28 11:28:21 följande:
    Ring sjukhuset och kräv ett tidigare återbesök. Det låter ju som att ni skulle behöva komma dit snabbare än återbesöket.
    Ja, det vore ju trevligt om vi kunde få komma tidigare än de där 6-8 veckorna, men det verkar inte så. Det är verkligen tur att hon inte verkar ha ont av det nu längre (när hon hostade sönder gommen så gjorde det ju såklart ont...).
  • Emindith
    Leia07 skrev 2011-01-28 11:29:47 följande:
    Var spalten bred? Min Nicholas opererade gommen för 2,5 veckor sedan och hans gom har spruckit upp lite i hårda gommen (de lagade hela på en gång), men i hans fall var det väntat pga att spalten var extremt bred (19 mm).
    Svårt att svara på eftersom jag inte har något att jämföra med. Men spalten var (är) liksom som en tårtbit. Smal längst upp i hårda gommen och sedan bredare och bredare längre ner. Väldigt bred längst ner i gommen skulle jag tro, men det ser ju ut som att det har gått upp längst upp först. Fast det kanske inte alls är så.
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15