idamarja skrev 2010-05-30 11:07:40 följande:
när n-j föddes så sa barnmorskan (som hade noll koll) att han kanske skulle kunna suga, men sen när barnläkaren pratade med mig sa han att det fanns inte en chans och att det nog inte var så bra att lägga honom till bröstet då utan att ja skulle försöka pumpa. jag pumpade ca 1 månad, sen blev det för jobbigt eftersom vi var på sjukhus med n-j dom två första månaderna pga. hans hjärta. men varför vill du inte pumpa? du vet självklart själv vad du gör, men om du inte har erfarenhet av det innan, så tycker jag du ska prova iaf, men som sagt, du vet själv vad du gör och du kanske har erfarenhet av att pumpa. :)hoppas den lilla mår bra annars :)
Tack för tidigar svar och tips. Självklart hamnar bebisen på bröstet direkt efter förlossning, men det är ju en skillnad mot att "lägga till" bröstet för matens skull. Att få ut de första dropparna råmjölk och få i henne på sked eller liknande hade jag inte ens tänkt på, man låser sig så lätt i tanken, men det ska jag iaf absolut göra:)
Den här lilla skruttan är mitt fjärde barn, så jag har erfarenhet av barn, amning, pumpning och allt det där. Jobbar i vården och har jobbat på förlossning/BB och har erfarenhet av det rent medicinska/omvårdnadsmässiga också, dock då inte lkg-barn och därför känner jag mig väldigt mycket nybörjare på det..:-S
Att inte kunna amma är en sorg eftersom jag har gjort det med hennes syskon, men att försöka få till en amning som (vad jag förstått typ inget av dessa barn med total spalt klarar) eller att lägga ner mycket tid på att pumpa för att sen ge på flaska ser jag bara som att jag skulle knäcka mig själv. Därav beslutet att ge ersättning.
Jag är jätteglad att ni tar er tid och svarar så man kan få tips och hjälp! Tack snälla!