• Dody

Vi som har barn med spalt del 15

Har en dotter som föddes för nästan 5 år sedan med en isolerad gomspalt. HOn op vid 6 mån samt 2 år, och nu sen 4 års ålder går hon hos logoped och är en pigg och glad tjej. Om ngn undrar ngt om gomspalt osv så fråga på...=)

Det svåra är inte att hitta ngn ny att älska utan att älska det du har
  • Dody
    caspersmamma 08 skrev 2011-08-08 13:06:27 följande:
    Är det någon som vet vilken ålder man har återträff med operations läkaren, logopeden Min son har bara haft en gomspalt. op vid 7mån är nu 3år

Ni som även får andra barnet med spalt har ni då spalt i släkten. Vi har ingen i släkten så sonens spalt är en slump men finns det större risk att jag får ett till spalt barn eller är det lika som andra föräldrar.

4 år hade vi
  • Dody

Ngn frågade om logopeden och min dotter fick remiss dit då hon var fyra tror jag el tom kanske vid tre. Vi går dit och får lite övningar så hon kan träna de främre ljuden men hon är mest inresserad av att leka så man får hitta på lekar. Vi brukar sjunga på nonsensljud som pippi  med T-ljud etc....men visst går det framåt.

Nu är dottern snart fem år men ang smakisar så satt hon i sittern och det gick bra lite kom ut i näsan men det blev bättre o bättre. När hon väl op sig vid 2 år sen så funkade allt super.

Här har vi haft mkt öroninfl men inget kladd. Inflammationerna gav sig vid 4 års ålder och hon ha ringa problem med hörseln även om vi gjort massor av tester och fått remiss till riktigt hörselprov men hon är mest intresserad av att leka så hon vill inte lyssna men nog hör hon =)

HÄr har vi varit öppna med gomspalten , pratat och visat bilder mm för de som v ill veta. Nu har ju det gått på TV med om op så folk vet me ro mer. Malin från TV op  min dotter...

• Dody
    Sabbe skrev 2011-08-31 13:54:43 följande:

Hej! Vet att denna fråga säkert tagits upp många gånger, men är nyfiken på hur ni har gjort. Ska snart iväg på babysim för första gången, vilka restriktioner har ni fått. Min lilla har "bara" isolerad gomspalt. Så jag tänkte mest på öronen. Var ni tvungna att använda fetvadd osv?(har även lagt ut frågan på fb i gruppen 

Alla vi som har underbara spaltisar)

Vad är länken till fb och spalttråden?
  • Dody

Man ser om den är dubbel för man ser en skiljevägg som sitter inne i näsan. Min dotter hade en bred gomspalt hårda och del av mjuka gommen. Hennes var 9 mm bred och dubbel.

• Dody
    JohannaOMikael skrev 2011-11-23 18:57:01 följande:
    Hej hej!
    Den 26 okt föddes våra tvilling tjejer. Vi trodde allt var normalt tills den ena slutade att andas.
    Visade sig att vår ena lilla tjej föddes med Isolerad gomspalt och Pierre  robins syndrom.
    Vi var helt förkrossade först. Nu har allt landat lite...med betoning på lite. Vi har legat inne på neo i 4 veckor nu och blir säkert kvar här i ytterligare 4 veckor. Hon har en slang intuberad i näsan ner till svalget för att hålla undan tungan och underlätta andningen.

Finns det fler här inne som har barn med Pierre robins syndrom skulle jag vara väldigt tacksam att komma i kontakt med er. :)
    Grattis till tvillingarna, jag har själv två födda i augusti. Vet inte om jag ett dig i ngt av forumen på facebook? KÄnner igen det här med pierre Robin. Har en dotter med isolerad gomsaplt som föddes 06, hon är iaf helt bra nu. Har hängt här länge men till och från och har stött på en tjej som var äldre med Pierre Robin, men minns inte hennes nick..inboxa mig om du vill, jag är intehär inne så ofta utan mest på fejjan.
  • Dody

Vi med barn till spaltisar finns på fejjan också

• Dody
    Dody skrev 2012-03-29 10:47:24 följande:
    Vi med barn till spaltisar finns på fejjan också
    Också klickbar länk ovan, så kaninte vara så svårt att hitta =)
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15