Cotopaxi skrev 2011-05-15 21:33:12 följande:
Hej!
Vår dotter föddes med gomspalt och det tog 4-5 timmar innan det upptäckte det. Hon kunde inte amma och bara skrek hela tiden och då var det en barnmorska som kände efter i hennes mun. Tidigare på kontrollen hade de inte upptäckt det utan vi har ett protokoll där det står utan anmärkning på gommen. konstigt då hennes spalt var nära 2 cm... så nu när vi för 6 månader fick vår son så bad vi särskilt att de skulle kolla extra noga med lampa för att se att gommen var hel. Men jag hörde direkt när han kom ut på hans skrik att hans gom var hel. :) när dottern var liten så tyckte jag att alla andra bebisar hade så instängt och konstigt skrik jämfört med henne.
Men då kan inte er dotter ha så jättestor spalt om det tog så många dagar att upptäcka?
Spalten är riktigt synlig. Den är bred och är i både hårda- och mjukagomen. Jag såg den, men eftersom att inte personalen som är van sa något så tänkte jag att barn kanske ser ut så. Av en slump så kontrollerades hon av en doktor från barnkliniken femtedagen då ordinarie doktor inte var på plats. Han såg den direkt.
Såg tillbaka i tråden att de tog tre månader för någon att isolerad gomspalt upptäcktes på deras bebis. Verkar tydligen missas ganska ofta. På våran en månaderskontroll så var doktorn inte förvånad att de hade missats, han har tydligen träffat på flera fall som missats av förlossning och bb-personal.
Våran lilla har ett ljust lite nasalt skrik. Andra bebisar har mer dova och mörka skrik.