Inlägg från: Mammatillsnart3 |Visa alla inlägg
  • Mammatillsnart3

Vi som har barn med spalt del 15

JJL skrev 2010-05-25 14:40:36 följande:
    Jag har sökt information överallt och jag tror att du har helt rätt. Det handlar nog mycket om ekonomi och tid. Det som förvånar mig då är dock att de i usa verkar göra mjuka och hårda samtidigt och så tidigt som vid 10 månader. Jag har inte lyckats hitta några bilder på tonåringar för att kunna jämföra resultat med de som gjort hela vid 1 års ålder och de som gjort gommen i två steg. De lovar ju dock käkkirurgi om det är så att överkäken blir så pass tillväxthämmad att det påverkar utseendet. Nu håller jag  tummarna för att allt ska gå vägen och att allt växer som det ska. Men man kan inte bli annat än lite nojjig!
    Hej allihopa! Vad lycklig jag blev när jag hittade den här tråden och det ovan citerde inlägget, hoppas att någon av er erfarna spalt-experter kan hjälpa mig med en fundering jag har... Min lilla minsting är född med en rejäl isolerad gomspalt, både mjuka och hårda alltså. Jag blir väldigt stressad när jag har insett att hennes hårda gom inte kommer slutas förrän hon är ca 2 år eftersom vi tillhör SU och dom visst gör så här. Detta verkar ju inte klokt, jag har förstått att det handlar om att man inte vill riskera ansiktets och ffa överkäkens tillväxt men jag tänker på talet och tycker det är mkt viktigare än att min lilla ev får ett konstigt utseende med underbett. Som det är nu har hon bara opererat mjuka gommen och har ett hål kvar i hårda. Ni som har lite äldre barn, hur har talet påverkats efter slutning av mjuka respektive hårda gommen? Jag tycker inte mjuka gomoperationen gjorde någon skillnad, dottern  låter precis som innan. Betyder det att operationen inte gjort någon nytta kanske? Det här blev ett rörigt inlägg, förlåt!
  • Mammatillsnart3

Hej! Ni vars barn har genomgått slutning av hårda gommen...När märkte ni en förbättring av talet om det varit "dåligt" innan? Min flicka gjorde sin operation i mars och hon har fortfarande svårt att få till ett bra tryck vad gäller p,b,d och t...säger hon t ex traktor låter det väldigt svagt. när hon säger "ost" låter det dessutom som luft kommer ut genom näsan. Behöver det här betyda att op är totalt misslyckad eller kan det rätta till sig med tiden? Någon vars barn haft problem med detta och blivit bättre utan ny op? hoppas någon vill svara, är jätteorolig och ingen tid hos logoped förrän till hösten. Min lilla är 20 månader precis i dag.

• Mammatillsnart3

"Liam har efter denna op börjat göra mer ljud och försök till att prata men precis som det är för eran dotter har han svårt med p,b,d och t ljud.Han lämnar gärna dom bokstäverna så att när han tex ska säga maT så säger han maaaa,traktor blir gakki och tack blir gack.Vi hör även ibland när han pratar mycket att han trycker upp luft i näsan och har sett att han har ett litet litet hål kvar i gommen.Precis vid hans op så fick han en tand när ett stygn satt,så när tanden sprack fram kunde inte stygnet läka.Vet inte om det kommer krävas någon mer op fören på 3års kontrollen..."

Aiphoz, tack snälla för svar. Jag blev lugnad, då kanske detta är "normala" problem vid spalt. Är det svråt att se det pyttelilla hålet? Jag undrar om vår dotter också har ett hål? det skulle förklara saken! Fick ni några bra övningar av logopeden?

• Mammatillsnart3
    aihpoz skrev 2011-06-26 00:57:01 följande:
    Nej hålet är inte speciellt svårt att se om man vet vad man tittar efter..Det är i mitten inte så långt bakom dom övre framtänderna ett litet knappnåls hål. Jo övningarna är säkert bra om barnet är intresserad men det är inte Liam så man får hitta på andra sätt.Hon sa tex att man kan knyta fast en fjäder i ett snöre och försöka få barnet att blåsa så att fjädern rör sig,blåsa såpbubblor,munspel och liknande saker.
    Det låter som jättebra övningar men jag tror tyvärr inte att våran lilla är någon kandidat för dessa, vi har provat med såpbubblor men hon är inte så road och vill att vi blåser istället.... Sedan är jag lite fundersam över hur mycket man egentligen kan "träna" även om jag vill tro på det! Jag misstänker att antingen så fungerar gommen som den ska eller så räcker den inte till, och då spelar det ingen roll om barnet tränar eller inte. När vår dotter pratar hör man liksom att det inte kan bli rätt. För Liams del låter det ju däremot inte alls konstigt att han tar till något extra G istället för T t ex, eftersom han ju har ett pyttehål - så då fixar det sig när det sluts. vad jag är orolig för är att våran lilla ska behöva vänta i flera år på olika talförbättrande operationer eftersom det inte syns något hål. Har andra barn någonsin kommenterat din sons tal? En äldre flicka på min dotters förskola säger ofta "hon kan ju inte prata, hon låter som en bebis". Det känns i mammahjärtat men hon själv bryr ju sig inte än.
  • Mammatillsnart3
    Dody skrev 2011-07-10 21:21:57 följande:
    Har en dotter som föddes för nästan 5 år sedan med en isolerad gomspalt. HOn op vid 6 mån samt 2 år, och nu sen 4 års ålder går hon hos logoped och är en pigg och glad tjej. Om ngn undrar ngt om gomspalt osv så fråga på...=)
    Hej! Vad gör din dotter när hon är hos logopeden? Tycker hon om att gå dit? Min dotter (snart två) har stora problem med sitt tal så jag är väldigt nyfiken på allt som har med tal att göra, snälla berätta gärna hur din dotters tal har påverkats med tiden, efter operationer osv. Min dotter slöt hårda gommen i mars men tyvärr har hon inget tryck i sina konsonanter och luft läcker upp i näsan när hon säger t ex s och f.
  • Mammatillsnart3
    jbo skrev 2011-09-05 23:05:05 följande:
    Hej,

Är en nybliven mamma till Elias som är född 1:e september och jag har några frågor kring gomspalt. 

Eftersom det gått så kort tid vet jag inte mycket mer om Elias spalt utan vi väntar på remiss till Sahlgrenska. 

Det fungerar (än så länge) bra med matning med haberman napp och jag har förstått på barnläkaren som skrev ut oss från BB idag att det är ok att använda tröstnapp om det behövs.
    Är det någon som har tips på bra tröstnapp att använda?  

Hälsningar

Jenny

Hej och grattis till sonen!
    Vi provade massor av nappar som alla bara ramlade ut. Den som till sist fungerade perfekt var NUK genious, den är formad på ett sätt som gör den lätt att suga på. Men det bästa är nog att prova och se vad han gillar bäst, många bebisar verkar tycka helt olika.
  • Mammatillsnart3
    HZCEk skrev 2011-09-16 14:18:14 följande:
    Jag hade mycket öroninflammationer. Rör hjälpte inte då utan först efter operation. Mina trumhinnor förstördes kan man säga och därför blev jag hörselskadad. Jag fick bygga upp och laga dem några gånger innan jag blev normalhörande igen. Senast jag gjorde hörseltest var jag i yngre tonåren och hade då 98% av normal hörsel. Det är väldigt bra.
    Redan när jag var 6 månader hade jag en öronläkare i mitt läkarteam pga spalten. De hade gjort kopplingen spalt+öroninflammationer= öronproblem och ev hörselnedsättning. Vid födseln var hörseln ua. Detta uppkom pga spalten och öroninflammationerna. Tyvärr, önskar jag kunde säga att det berodde på annat. Det är bra att de passar på att kolla öronen vid nästa operation. Ta upp detta när ni ses nästa gång så får ni kanske mer besked om vad som gäller just er son. Hoppas jag inte skrämt er eller gjort er oroliga och rädda. Det har inte varit min avsikt. Men ju tidigare ev bekymmer upptäcks desto bättre brukar resultaten bli när man åtgärdar det. Hör av dig om du undrar något mer. Jag är öppen med detta och hoppas att det hjälper någon där ute att få höra det ur barnperspektiv från någon som gått igenom det. Jag har haft ett jättebra liv trots spalt och hörselskada.

För 1½ år sedan gjorde jag frivilligt en farynxlambå. Jag var aldrig tvungen att göra den men om jag tröttnade på de mindre problem jag hade kvar så kunde jag kontakta sjukvården och be om en sådan. Detta gör att jag har just den sortens operation i färskt minne. Om någons barn ska genomgå en sådan eller liknande och vill höra hur det är i ett patientperspektiv är jag här för det också...
    Lycka till med alla era spaltisar!
    Hej EK2011! Vad roligt att du skriver att du haft det bra ändå trots spalten...Min dotter har stora talproblem pga sin spalt och jag sätter stort hopp till just en lambåop som du gjort. Jag vill gärna höra massor om denna op, har hört att den är plågsam och att man kan få problem efteråt med snarkningar osv. Vet du hur gammal man måste vara för att få göra en sådan här op? min dotter är bara två men har alldeles för kort gom och kan inte få till tryck i sina konsonanter. Men pratar massor och är en glad piggelinare!
  • Mammatillsnart3
    HZCEk skrev 2011-09-30 19:23:19 följande:
    Mammatillsnart3 hur kan jag ha misst att du skrivit! Bästa beskrivningen av den op är en rejäl halsfluss. Det gör ont att svälja verkligen vilket gör det svårare att äta. Japp, maken kan intyga att jag snarkade! Men bara de första nätterna. Är man liten kanske man snarkar ännu några nätter, för det var inte bestående för mig. Blev väldigt svag i nacken och klarade inte av att lufta huvudet från kudden utan hjälp från handen. Men kroppen läker fort så det var också bra efter någon vecka.

Jag vet inte hur ung man får vara för den op. Jag vägrade ju göra fler op när det var på tal under alla kontroller men till mig sa de att när jag än ville, om jag så var 99 år, så var det bara att kontakta dem så skulle jag få det.
    Har råkat på en dunderförkylning så tänker lite trögt idag, kanske missat skriva något. Är det något mer du undrar över så fråga på!

Ek2011, tack så mycket för svar! Det låter ändå som att du är nöjd med att ha gjort detta ingrepp, har du märkt några positiva konsekvenser av det? Om ja, efter hur lång tid märkte du attdet hade "hjälpt"?
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15