• ELJAC

Vi som har barn med spalt del 15

Hej!

Jag är ny här så jag vet inte riktigt hur man gör. Hoppas att ni kan läsa vad jag skriver. Har en dotter som är född med lkg (och är själv också född med det). Hon ska göra sin första läppoperation i Uppsala om en månad. Nu undrar jag hur ni som varit med om detta gjorde. Åkte ni båda två eller stannade en förälder hemma? Om ni åkte båda fick ni betala patienthotellet själva? Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med mina frågor.

• ELJAC

Hej!

Angående graviditetsförsäkringen så måste man teckna den i förväg (innan det är konstaterat att bebben i magen har lkg) för att den ska gälla. Vi tecknade hos Folksam 10 dagar innan vi fick veta att dottern hade lkg. Försäkringsbolaget utredde oss noggrant innan de betalade ut ersättningen.

Tråkigt för er som får vänta på operation! Vår dotter gjorde läppoperationen när hon var 3.5 månader gammal på Uppsala Akademiska sjukhus. Redan då pratade vi med kirurgen att vi ville göra mjuka gommen i sommar och hon skulle planera in oss i slutet av juli. Men de är kort om folk i juli så skulle det tex komma in någon akut så skulle vår dotters operation få stå tillbaks. Jag antar att det är olika långa väntetider beroende på vilket landsting men tillhör.

• ELJAC

Hej!

I Uppsala får de minsta barnen sin operation tidigt på morgonen. Då har de förhoppningsvis sovit större delen av de timmar de ska vara fastande. Vi gjorde läppoperationen för 1 månad sen och då fick vår dotter inte äta något 6 timmar före op. Men vi väckte henne på natten så att hon åt precis innan sextimmars gränsen. Efter det kan de få vatten, men det hade ju vår dotter aldrig druckit. 2 timmar innan op får man inte ge någonting.

• ELJAC

Hej!

Nu är vår dotter 7 månader. Hon har inte fått några tänder än, men jag funderar på hur vanligt det är att det kommer tänder i käkspalten?! Är det någon här med barn med käkspalt som fått tänder i spalten?

• ELJAC

Hej!

Vi har hört av oss till kuratorn i det landstinget men är skriven. Hon har fixat alla papper som behövs för att få patienthotellet betalt.
    Ha så kul på Roxette!

• ELJAC
    smultron78 skrev 2010-08-26 09:00:23 följande:
    Hejsan! Undrar om Ni behövt patienthotell till den ena föräldern när ert barn ska in på operation. Undrar hur många nätter ni har blivit beviljade då? Om man bor i Malmö är man berättigad 4 nätter men vi bor i Helsingborgs kommun & är endast beviljad 2 nätter... Både jag & William vill ha pappa med oss varje dag plus att jag är höggravid & man vet u aldrig om lillasyster vill komma till världen redan 2 veckor innan...
    Hej!

Vi har haft ett patienthotell varje gång vår dotter opereras. Hennes pappa har sovit på sjukhuset med henne och jag på hotellet. Jag tror att vi har fått beviljat fem dagar per gång,men vi har aldrig behövt bo så många dagar. Läppoperationen stannade vi två nätter och då var ju den första efter inskrivningen så alltså bara en natt efter operationen. Mjuka gommen blev det sammanlagt tre nätter. Jag tror till och med att det skulle gå och diskutera med landstinget om det uppstår problem så att man måste bo fler än fem dagar. Hör efter med kuratorn på sjukhuset ni tillhör.
    Hoppas att det löser sig!
  • ELJAC
    Elin7806 skrev 2010-10-21 22:13:06 följande:
    Hej,
    Vill bara meddela att vårt lilla mirakel kom till världen igår. Två veckor tidigt ledsnade han på livet i min mage och ville ut, och det med en rasande fart. Glad

Jag förväntade mig en dubbelsidig spalt, men vår lilla kille har bara en total, bred spalt. Och han var alldeles alldeles underbar! Helt perfekt! 

Nu håller vi som bäst på att lära oss mata med flaskan och byta blöjor samt hur man håller i en sån lite krabat. Kanske tur att vi inte har något annat att jämföra med för allt känns bara toppen. Vår lilla kille - som vi har längtat! Nu är han här - det känns bra men konstigt på samma gång. Är det den krabaten som legat och jäst i min mage i typ 9 månader?

Ja, ni fattar vad jag menar...

Lär ju återkomma med dussintalet frågor ju längre tiden går. :) 

Grattis till sonen!
  • ELJAC

Hej!

Nu är det bara veckor kvar tills dotterns syskon föds. Precis som dottern kommer även det här barnet att vara född med spalt och antagligen dubbelsidig. Blir det mer resor till sjukhuset om bebisen behöver gomplatta? Hur har ni andra gjort, kan man ta tillfällig föräldraersättning de dagar man måste till sjukhuet (som ligger väldigt långt bort)? Kan båda föräldrarna åka med då eller hur gjorde ni? Med dottern åkte vi oftast tillsammans med mormor, men nu blir det lite svårare när vi redan har ett barn som inte går på dagis. Det vore ju skönare om vi kunde lämna henne hemma hos mormor så hon slapp sitta i bilen fyra timmar.

• ELJAC
    aihpoz skrev 2011-04-24 16:16:29 följande:
    I fredags föddes Elias och är helt spaltfri,känns skönt att slippa gå igenom allt det en gång till.
    Grattis till sonen!
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15