Inlägg från: OneOfAKind |Visa alla inlägg
  • OneOfAKind

Vi som har barn med spalt del 15

Idag ringde de från vårt sjukhus inne i Kalmar och meddelade att vi har fått en tid för någon slags genomgång av vad som kommer hända efter att vår lilla tjej kommit till världen. 1 juli ska vi in till läkaren som är LKG-ansvarig på Länssjukhuset i Kalmar. Ska bli intressant att se vad hon har att säga, känns som jag läst på en hel del innan men man har säkert frågor när det väl kommer till kritan. Undra om hon kan svara på vart vi kommer hamna på för sjukhus för alla efterföljande operationer för i Kalmar gör de dem ju inte!

• OneOfAKind

Varit på "blivande lkg-förälder-information" (eller vad man nu ska kalla det) på sjukhuset idag. Fick inte reda på så mycket mer än det jag redan läst mig till genom nätet. Dock bra att de tar tag i att söka upp en innan bebisen är född, känns tryggt.  

• OneOfAKind

Mollymajs: Bara Maria.Ö... Hon nämnde att det fanns någon tjej uppe på Neo som också var inblandad men henne fick vi inte träffa.

• OneOfAKind
    JJL skrev 2010-08-04 15:05:04 följande:
    Nu är Leos lillasyster här! 31 juli tittade lilla Lexie ut. Otroligt märklig känsla att pussa en liten hel mun...
    Stor grattis!!

Går och väntar på vår lilla spalt-prinsessas ankomst, tror inte det dröjer så länge nu. Gick in i vecka 39 idag och är supertrött samt att jag mådde riktigt illa tidigare under dagen. Tror att hon trycker på rätt ordentligt nedåt då jag blev tvungen att kräkas till slut... Ser fram emot förlossningen med skräckblandad förtjusning eller hur man ska uttrycka sig. Dels för att det ju trots allt gör rätt ont, och sen för man äntligen ska få träffa lillaskruttan och se hur pass omfattande spalten är. Men oj vad vi längtar efter henne här hemma!!! Min dotter på snart 3 undrar varje dag när lillasyster kommer och pratar mycket om att hon ska krama lillasyster och att hon ska få låna hennes saker och så vidare 
  • OneOfAKind

I onsdags kom så lilla Ella till världen med buller och bång. Vänstersidig läpp och käkspalt samt öppen upp till näsan i gommen (antar att det är det som kallas hårda gommen?). Haft några tuffa dagar med mycket kräkningar som kommer upp och täpper igen så att hon inte kan andas. Ger ersättning på flaska samt pumpar lite men tänker sluta med det senare då jag hellre umgås med mina underbara prinsessor än sitter och lägger tid på att pumpa. Är i dagsläget rätt stressad över den nya situationen och behöver verkligen lite uppmuntran om att detta kaos kommer bli bättre för just nu lider jag med Ella som mest har ont i magen eller kräks.

Första mötet med LKG-teamet i Linköping på måndag.

• OneOfAKind

Är jag gnällig eller jag jag rätt till att ha tröttnat på kommentaren "ja men sånt där gör de ju så himla fint nu för tiden"? Jag kräks på den snart!!! Ella är världens vackraste barn redan, kommer med största säkerhet sakna dagens utseende när operationen är genomförd.

• OneOfAKind

Det känns läskigt när man läser att barnen blir så himla annorlunda utseendemässigt efter läppoperationen. Jag har vant mig så vid Ellas spalt nu att jag nästan tycker att hennes storasyster som inte har spalt ser onormal ut, mycket skumt! Planerar att boka en fotografering av hela familjen framåt november när operationen börjar närma sig, sedan en efter operationen på bara Ella (man får 2 fototillfällen till priset av 1) och sen göra nåt kollage på henne före och efter. Låter det helknasigt?

• OneOfAKind
    whitemater: Klokt skrivet, har faktiskt inte tänkt den tanken! Det är dock inte så att jag tänker göra nåt jättefoto och slänga upp på nån vägg där alla kan se det. Tänker ta korten och kanske göra en fotobok som inte alla har tillgång till utan som Ella och hennes storasyster själva kommer kunna ta fram och titta i.
    Jag skäms inte över hur mitt barn ser ut idag och jag hoppas verkligen inte att hon kommer göra det sen när hon växer upp. Känns viktigt att dokumentera före och efter både för hennes och vår skull. Sambon och jag älskar våra barn över allt annat hur de än ser ut, och som många skrivit så saknar de spalten när den är borta.
    Ella startade livet med spalt så att inte fota den vore som att säga att hon haft hel läpp sen födsel och faktiskt förneka hur det var från början .... äsch nu blev det krångligt, hoppas ni fattar vad jag menar!

Summa kardemumma så kommer Ella få göra som hon vill när hon blir äldre vad det gäller de kort vi tar hos fotografen. Vill hon gå dit och få några bilder på sig själv framkallade och sätta upp dem så får hon det, annars är det bara till att låta det vara. Jag vill i alla fall kunna minnas före och efter för jag tycker hon är världens mest fantastiska sötnos i dagsläget och kommer som jag skrivit tidigare sakna dagens utseende när första operationen är gjord.
  • OneOfAKind

Jag har än så länge inte stött på någon som uttryckt sig klantigt gällande Ella. Är bara en liten kille på storasyster Veras dagis som tyckte det var lite läskigt. Annars har jag bara fått en hel del frågor från övriga barn om varför hon har tejp och krok och när de fått svar på sina frågor är de nöjda och leker vidare! Det är så jäkla skönt med barn och deras reaktioner, de är så ärliga och spontana (oftast på ett snällt vis) men visst kan det bli fel också. Den enda vuxna som reagerat lite illa är min egen pappa som hade svårt för att se Ella i början. Han är mycket oroad över situationen och tycker synd om Ella över allt som väntar henne framöver. Han har dock vant sig vid tanken på alla operationer och gullar för fullt med henne numera när vi kommer på besök.

• OneOfAKind

violmamman: Jag mailar över det jag skrev i min ansökan och vad vår läkare skrev...

• OneOfAKind

Koordinatorn från Linköping ringde igår och ville veta hur mycket Ella vägde då de planerade för operation i november. Jag kunde bara svara ärligt att för 1½ vecka sedan vägde hon 4060 och det gillade inte kvinnan i luren så vi fick inte op den 16 nov som de annars tänkt. Hon sa att vi skulle ringa så fort Ella vägde 5 kg så nu blir det till att begära tätare vägning på BVC. Lutar åt att det bli op i december sa koordinatorn.

Har tidigare känt mig rätt lugn gällande operationen men när jag hörde vem det var som ringde och vad saken gällde knöt det sig i hela mig. Aningens läskigt att tänka på att de ska skära i min gosiga lilla Ella. Återstår att se när det blir...

• OneOfAKind
    Elin7806  
    Stort grattis till sötnosen! Bara att fråga på om det är något, vi svarar gärna på dem så gott vi kan
  • OneOfAKind

Ella har fått datum för läppoperationen, blir den 14 dec.

Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15