Inlägg från: Elin7806 |Visa alla inlägg
  • Elin7806

Vi som har barn med spalt del 15

Helle89 skrev 2011-01-24 09:12:34 följande:
    Jag tänkte på det.. När opererades era barn första gången ? Jag har hört så mycket olika. Vissa redan vid 3 -4 månader? Enligt plastikkirurgen på Sahlgrenska så ska våran lilla inte opereras första gången förens hon är 6 månader?? Varför är det så olika? Å tydligen så använder de inte tejp (men ibland näskrok). Jag är helt förvirrad.
    Nu är det mindre än 3 veckor kvar till lillasyster beräknas komma så nu börjar man tänka mycket...
    Jag fick ny tid till min lilla kille idag. I mitten av februari ska han opereras. Det är 5 dagar innan han fyller 4 månader. Vi tillhör Karolinska och har tejp och gomplatta med tråd.

För övrigt fick jag lite halvt panik när de ringde idag. Om tre veckor redan! Ni som redan fått operationen på era barn, hur kändes det efteråt? Kände ni igen era barn? Blev resultatet som ni föreställt er?
  • Elin7806
    My Sweet Shadow skrev 2011-01-24 09:51:49 följande:
    Hej alla! De va ett tag sen jag skrev något här nu. Har bara varit in o läst lite. Levis är nu 8 månader (född med enkelsidig LKG-spalt) O har opererats 3 gånger, läpp/näs plastik, öron, o nu senast mjuka gommen. Vi tillhör Uppsala. Tyvärr har de inte gått så bra tiden efter operationerna, men de är som de är. Inte mycke vi har kunnat gjort. Idag mår han bra iaf :)

Om de är någon som vill läsa om våra dagar, och operationerna o sånt så finns de i min blogg.

maze.blogg.se/
    Jag har följt din blogg sedan ett tag tillbaka. Den och Sofias bloggom Vilja har hjälpt mig mycket. Han är så söt lilla Levis! Såg ut som min lilla kille som nyfödd
  • Elin7806
    Sludden skrev 2011-01-27 10:03:42 följande:

Mycket väntetid när man är på sjukhus...lämnade ifrån oss lillskrutten vid åtta i morse, så nu är det bara att vänta...läskigt, men det gick bättre än vad jag trodde ändå. Hoppas bara det går bra att han piggar på sig ordentligt efteråt!

Hoppas allt gått bra!
  • Elin7806
    Älskadeungar skrev 2011-03-17 16:51:36 följande:
    Nu är denna delen över. Natten gick bra, hon åt välling vid halv fyra och klarade av fastan jättebra Sövning, operation och uppvak har gått bra. Har ätit välling och druckit juice och sen slumrat en stund till. Men hon HATAR redan manchetterna.. Det kommer bli krig Blev opererad av Lilja, och även om det är svullet och stelt så ser man redan nu vad bra det kommer bli! Vilken skicklighet, jag är grymt imponerad. Och tacksam.. Trodde inte min unge kunde bli sötare än hon var
    Skönt att det är över och att du är nöjd med resultatet. Philip opererades för en månad sen och jag tyckte att det var grymt jobbigt innan och precis efter för han såg så annorlunda och svullen ut. Philip åt också bra direkt efteråt, men sen blev det några jobbiga dagar då han knappt ville äta förrän han var helt utsvulten stackarn.

Jag upplevde inte manchetterna som så jobbiga och Philip vande sig snabbt. Tog typ aldrig av dem så han fick aldrig känna frihet. Jag vågade inte låta honom vara utan, dels för att jag trodde att det skulle bli jobbigare att ha dem ibland och ibland inte och dels för att han är så snuttig. Han vill hela tiden ha fingrar i munnen och skorpan blev så stor att jag var rädd att han skulle klia, pilla och förstöra. Jag skulle aldrig ha en chans att hinna med när han ville dit och snutta eller klia.

Men sen lyckades han ju snutta på sin axel. Han höll upp armen och jag har nog aldrig sett en så lång tunga... Men stackarn blev förkyld så manchetterna rök all världens väg efter 12 dagar och skorpan försvunnit. Det tog Philip 2 timmar att hitta in med tummen i munnen igen. :)
  • Elin7806
    Älskadeungar skrev 2011-03-19 09:34:20 följande:
    Åhh, jag förstår precis vad du menar.. Min tjej vill gärna äta på allt!! Jag tänkte också att det är bättre att hon har mancetterna precis hela tiden. Men hon är ju klurig och försöker hitta på utvägar. Vi har redan lagat dem flera gånger, så jag är glad om vi kan klara en vecka.. ;)

Var gjorde ni operationen? Vi har inte blivit tillsagda att tejpa, medan jag hört om flera andra som gjort det. Man brukar ju säga att ärren blir finare ju längre man tejpar.. Opererades själv för två veckor sen och sjuksköterskan där tyckte att jag skulle tejpa åtminstone i flera veckor, och då sitter mina ärr på benet. Kanske borde ringa avdelningen och fråga om det..??
    Vi gjorde vår op på Karolinska. Och vi blev tillsagda att tejpa. Fast de har inte sagt hur länge. På hemsidan står det en månad, men jag tänker tejpa på. Vi har ju köpt en rulle som kommer att räcka i evigheter så jag har ingen brådska att sluta. Jag resonerar som Sofia, ju längre desto bättre.

Det är någon speciell plastikkirurgtejp som bara fanns på Apoteket vid sjukhuset. Men det måste gå att få tag på någon annanstans.

Vi tejpade fast Philips manchetter, eller pappbitar, med kirugtejp upp på axlarna. De föll ner hela tiden annars. Då blev det även svårare att böja sönder dem, för de är ju inte dumma de små liven :)
  • Elin7806
    Älskadeungar skrev 2011-03-19 16:03:28 följande:
    Micropore, Duoderm? Eller bara vanlig kirurgtejp? Var inne på era sjukhus hemsidor och mycket riktigt.. Att det kan skilja så!! Jag ska ringa och kolla på måndag, men det låter ju rimligt att man ska tejpa som ni skriver. Fattar inte.. Tack för tips och råd!!
    Micropore heter den vi har.
  • Elin7806
    Sludden skrev 2011-04-01 09:56:37 följande:
    Tack för alla råd och tips, antar att det bara är att kämpa på så gott det går. En vacker dag kanske det bara funkar rätt som det är :)
    Philip får också upp det i näsan. Framförallt mot slutet. Eller om jag har för mycket på skeden.

Men sen har han börjat leka och testa lite mer nu. Kan typ själv trycka upp maten i spalten. Och då kommer det ut överallt och han får typ andningsnöd. Då brukar vi vara tvugna att ta en liten paus - den lilla räkan har ju då adneralin till tusen.
  • Elin7806
    ELJAC skrev 2011-04-15 17:41:32 följande:
    Hej!

Nu är det bara veckor kvar tills dotterns syskon föds. Precis som dottern kommer även det här barnet att vara född med spalt och antagligen dubbelsidig. Blir det mer resor till sjukhuset om bebisen behöver gomplatta? Hur har ni andra gjort, kan man ta tillfällig föräldraersättning de dagar man måste till sjukhuet (som ligger väldigt långt bort)? Kan båda föräldrarna åka med då eller hur gjorde ni? Med dottern åkte vi oftast tillsammans med mormor, men nu blir det lite svårare när vi redan har ett barn som inte går på dagis. Det vore ju skönare om vi kunde lämna henne hemma hos mormor så hon slapp sitta i bilen fyra timmar.
    Grattis till den lilla!

Philip hade gomplatta från att han var sex dagar och fram till att han opererade läpp och näsa. Vi var hos tandläkaren ungefär varannan vecka för justering. De slipade den och höll på så att den inte skulle skava. Barnet växer ju hela tiden. Jag åkte alltid själv. Det tog inte så lång tid. Max 10 minuter typ. Fast vi tillhör Karolinska och han har enkelsidig så plattan skulle mest fungera som stöd åt näsan. Jag tänkte således aldrig på tf föräldrarpenning. För mig var det liksom rutin och trevligt - då fick jag ju träffa massa andra förldrar med barn med lkg. :)
  • Elin7806
    aihpoz skrev 2011-04-24 16:16:29 följande:
    I fredags föddes Elias och är helt spaltfri,känns skönt att slippa gå igenom allt det en gång till.
    Stort grattis!
  • Elin7806
    None 268 skrev 2011-06-27 17:30:44 följande:
    Hej,

Vi har en pojke med ensidig läppspalt, har varit sjukt dålig information efter operationen tyvärr. När får man ta av dessa #%¤%"# manschetter någon som vet, skall bedömmning göras av läkare först? Det har imorgon gått 14 dagar sedan han opererades och det är en del trådar kvar och en sårskorpa på läppen.

Mvh
    Eric 
    Hej Eric,

När vår kille opererade läppen i februari sa de på Karolinska att han helst skulle ha dem i två veckor. Men att om det var helt omöjligt för honom att ha dem på kunde vi ta av dem. De hade inga bevis på att det blev bättre med manchetterna  egentligen, bara barnen inte ligger på mage och gnider ansiktet i golvet/madrassen etc.

Men mitt tips till dig är att ringa kirurgen själv och fråga honom/henne. Då får du rätt svar.

Vi tog bort Philips manchetter efter typ 12 dagar.

Hälsningar
    // Elin
  • Elin7806
    Amwi skrev 2011-08-28 18:16:26 följande:
    Förresten. Något jag funderat lite på ...

Ni som har barn med spalt i gommen, hur har det gått för er när det varit dags för mer "vanlig" mat, gröt och smakportioner t.ex.

Hur har de suttit?
    I vanlig barnstol, babyskydd eller babysitter ... eller något annat?    

Något som funkat bättre eller sämre? 

För vår egen del så funkar det fortfarande bäst att Abbe (6 mån) halvligger i sin babysitter då han matas. Sitter han mer upprätt, i barnstolen, kommer allt ut igen hela tiden. Samma för er?

Ni vars barn som har opererat gommen, har det blivit skillnade på ätandet då? Efteråt alltså?    
    Hej Amwi, min lilla kille halvlåg också i babysittern i början, annars åkte maten ut direkt. Men jag tror inte det hade med spalten att göra. Han behövde nog bara "mogna" på sig med munrörelserna. Inte förrän Philip var typ 8 månader började han kunna sitta i sin barnstol och äta utan att maten rann kom ur munnen.

Vi började ge honom gröt och smakisar så snart han opererat läppen och näsan, vid 4-månader. I början kom det ur näsan rätt mycket men han lärde rätt så snart att kontrollera det. (Trodde då också att bakåtlutet i babysittern hjälpte) Sedan han blev 6 månader har vi kört burkmat (min mat ratade han...) Och när han blev 8 månader så är det ju större bitar i den maten. Det funkade, även om hans kräkreflex satte in ordentligt i början och ibland fortfarande gör det. Däremot kan jag fortfarande mosa de allra största bitarna.. Jag har nämligen som skräckscenario att det ska fastna matbitar i spalten som jag inte får ut. Det fastnar ju nu också, men det brukar komma ner efter ett tag. Ibland tror jag dessutom att han "hamstrar" kex däruppe med flit... ;)

Nu är Philip 10 månader och vi ska operera gommen när han fyllt 1. Och som jag längtar dit! Jag vill att han ska kunna suga ordentligt och slippa nysa ut gröten så det far åt alla håll om han är trött eller om jag råkar trycka upp den i spalten med skeden.

Men ge inte upp med matningen. Det kommer att gå bra tillslut!
  • Elin7806
    Sabbe skrev 2011-08-31 13:54:43 följande:

Hej! Vet att denna fråga säkert tagits upp många gånger, men är nyfiken på hur ni har gjort. Ska snart iväg på babysim för första gången, vilka restriktioner har ni fått. Min lilla har "bara" isolerad gomspalt. Så jag tänkte mest på öronen. Var ni tvungna att använda fetvadd osv?(har även lagt ut frågan på fb i gruppen 

Alla vi som har underbara spaltisar)

Sabbe skrev 2011-08-31 13:54:43 följande:

Hej! Vet att denna fråga säkert tagits upp många gånger, men är nyfiken på hur ni har gjort. Ska snart iväg på babysim för första gången, vilka restriktioner har ni fått. Min lilla har "bara" isolerad gomspalt. Så jag tänkte mest på öronen. Var ni tvungna att använda fetvadd osv?(har även lagt ut frågan på fb i gruppen 

Alla vi som har underbara spaltisar)

Hej. Vår kille har total lkg och vi fick inga som helst restriktioner. Det var bara att köra på som vanligt.

• Elin7806

Jag funderar också på hur det kommer att bli med mitt andra barn, när/om vi nu skaffar ett till. Vi har inte spalt i släkten,

En väninna till mig som vi lärt känna på sjukhuset väntar nu barn igen, denna gång utan spalt. Och där fanns inte spalt i släkten förut.
    De fick först en son utan spalt
    Sen en dotter med total vänstersidig spalt
    Och nu en knodd (kille) i magen utan spalt

Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15