Amwi skrev 2011-08-28 18:16:26 följande:
Förresten. Något jag funderat lite på ...
Ni som har barn med spalt i gommen, hur har det gått för er när det varit dags för mer "vanlig" mat, gröt och smakportioner t.ex.
Hur har de suttit?
I vanlig barnstol, babyskydd eller babysitter ... eller något annat?
Något som funkat bättre eller sämre?
För vår egen del så funkar det fortfarande bäst att Abbe (6 mån) halvligger i sin babysitter då han matas. Sitter han mer upprätt, i barnstolen, kommer allt ut igen hela tiden. Samma för er?
Ni vars barn som har opererat gommen, har det blivit skillnade på ätandet då? Efteråt alltså?
Hej Amwi, min lilla kille halvlåg också i babysittern i början, annars åkte maten ut direkt. Men jag tror inte det hade med spalten att göra. Han behövde nog bara "mogna" på sig med munrörelserna. Inte förrän Philip var typ 8 månader började han kunna sitta i sin barnstol och äta utan att maten
rann kom ur munnen.
Vi började ge honom gröt och smakisar så snart han opererat läppen och näsan, vid 4-månader. I början kom det ur näsan rätt mycket men han lärde rätt så snart att kontrollera det. (Trodde då också att bakåtlutet i babysittern hjälpte) Sedan han blev 6 månader har vi kört burkmat (min mat ratade han...) Och när han blev 8 månader så är det ju större bitar i den maten. Det funkade, även om hans kräkreflex satte in ordentligt i början och ibland fortfarande gör det. Däremot kan jag fortfarande mosa de allra största bitarna.. Jag har nämligen som skräckscenario att det ska fastna matbitar i spalten som jag inte får ut. Det fastnar ju nu också, men det brukar komma ner efter ett tag. Ibland tror jag dessutom att han "hamstrar" kex däruppe med flit... ;)
Nu är Philip 10 månader och vi ska operera gommen när han fyllt 1. Och som jag längtar dit! Jag vill att han ska kunna suga ordentligt och slippa nysa ut gröten så det far åt alla håll om han är trött eller om jag råkar trycka upp den i spalten med skeden.
Men ge inte upp med matningen. Det kommer att gå bra tillslut!