Inlägg från: The Maria |Visa alla inlägg
  • The Maria

Vi som har barn med spalt del 15

Elin7806 skrev 2010-10-30 21:00:17 följande:
    Hej,

En fråga till er som använt/använder gomplatta: Har era barn fått svamp i munnen?
    Vi fick vår platta i tisdags och tandläkaren varnade oss extra för svamp. Förstår att risken ökar, men undrar hur vanligt det är trots att man är noggrann med rengöringen och gör det efter varje måltid.

En fråga gällande tejpen: Vår lilla kille lyckas titt som tätt att slita bort tejpen över läppen. Har ni några tips på hur man får tejpen att sitta kvar bättre?

Bästa
    // Elin
    Ivan fick inte svamp. Vi fick ingen info om att han kunde få det heller... 

Vad gäller tejpningen körde vi med en rejäl bit tejp på kinden för att få tejpen över läppen att fästa i den. Det blev mycket lager på lager för att få det att fästa bra. Jag hittade också på egna lösningar att tejpa för att det skulle funka bättre. Jag bytte tejp och varvade med olika lager innan jag hittade det som funkade bäst för Ivan. Det är inte lätt att få tejpen att sitta...
  • The Maria
    Sludden skrev 2010-11-02 15:24:29 följande:
    Hej! Har följt den här tråden lite då och då sen vi fick reda på att lillkillen hade spalt, vilket de såg på rul i v 18, fick också reda på att han även hade gomspalt efter ett ultraljud i linköping. Så skönt att veta innan, även om graviditeten präglades av en hel del oro och funderingar. Nu är han här iaf, tre veckor gammal! Matningen har funkat bra från början och nu kämpar vi på med tejp och näskrok :) har återbesök i linköping nästa vecka och ska vara med under deras utbildningsdag med tema lkg, lille Elvin ska va uppvisningsbebis :)
    vill bara säga att den här tråden har varit till stor hjälp för mig, så tack för alla som delat med sig av sina erfarenheter!
    Grattis till din lillkille! Och välkommen till tråden :)
  • The Maria
    Mary Jo skrev 2010-11-03 20:43:01 följande:
    Jag är så himla nöjd med resultatet av Vilja´s operation men Vilja´s näsa har sjunkit så mycket nu efteråt.
     Hon gjorde lite näsplastik vid 3 månader samtidigt som hon slöt läppen.

Måste fråga,är det någon annan som upplevt att näsan har sjunkit mycket efteråt?

Syns inte direkt när hon sitter men kollar man när hon ligger ner så ser man.
    Kanske bara är jag som tänker på det. men men
    Ivans näsa har sjunkit. Och läkaren påpekade också det på efterkontrollen. Så hon vill justera näsan lite när Ivan gör sin andra gomoperation (vid två år).
  • The Maria
    Tessou skrev 2010-11-06 20:55:14 följande:
    Nu har vi bestämt att Elias ska få rör i öronen.... han har haft öroninflammation i Augusti, September och Oktober.... 3 månader i rad alltså! Han slutade med penicillinen i Söndags kväll å nu håller han på å pillar igen....... Hoppas hans mage inte hunnit bli förstörd för all medicin..... och hoppas rören hjälper!!
    Stackars liten :( Verkar magen bråka? Min mage rasar alltid ihop vid pencilinkurer. Jag måste ta tabletterna med lite filmjölk eller yoghurt. Det behöver inte vara mycket men det skonar min mage rejält. Kan det vara något?
  • The Maria
    Gotland79 skrev 2010-11-09 21:13:44 följande:
    Hej igen ännu en nya frågor.. NU är det så att agnes har något tjockt vitt i gommen bland stygnen är det någon som kan svara på vad det är?? Om någon mat eller så fastnat??

Nu är det 2 veckor efter op visst skulle man ha märkt om stygnen skulle öppnat sig då, nu borde dom väl vara läkta?
    Imorgon skall hon få ta av sig skenerna så nu är det inte lika riksfyllt att få in några fingrar  i munnen utav misstag..och nappen skulle vi få ha i krisfall om de skulle behövas nu..

Dom sa inget om att hon skulle behöva opereras om.. Hur vanligt är det med gommspalt att behövs opereras 2 gånger??
    Hur lång tid tog det för er att ni hörde skillnad på deras tal?? Tycker agnes låter samma som förut..

Vill absolut inte behöva göra om op igen usch..
    Men skulle det nu vara så , så är det ju för hennes skull...Men det är iaf inget dom nämnt..Mamma som förstorar upp det mesta=(
    Nån som vill svara kram
    Vad olika det är med det här med skenor och napp... När Ivan opererade gommen i september behövde han bara vara utan napp en vecka. Det funkade riktigt bra för han ville ju inte ha något alls i munnen de första dagarna. En vecka kändes relativt lätt. Han behövde inte ha skenor heller eftersom han var under året när han gjorde gomop. Han tuggade mycket på sina fingrar innan och lugnade sig lite när det gjorde som mest ont efter op. Det enda vi behövde göra var att plocka undan leksaker som kunde stoppas i munnen och förstöra.
  • The Maria

Ser att ni pratat om rör. Jag blir så irriterad. Ivan opererade sin gom i september. Dom kunde då inte se något i hans öron innan operationen utan en öronläkare skulle komma upp under operationen och se om man behövde sätta in rör. Det behövdes inte. Man ville iaf kolla upp hörseln och vi var på undersökning en månad efter gomop. Det visade sig att han behöver rör. Så nu måste han göra en operation nästa vecka bara för att dom inte satte in rör förra gången. Känns inte kul att behöva söva honom "i tid och otid".  

• The Maria
    Elin7806 skrev 2011-01-24 22:27:33 följande:
    Jag har följt din blogg sedan ett tag tillbaka. Den och Sofias bloggom Vilja har hjälpt mig mycket. Han är så söt lilla Levis! Såg ut som min lilla kille som nyfödd
    Våra killar var rätt lika Ivan gjorde sin läppoperation i maj och vet man inte att han har spalt så ser man det inte
  • The Maria
    aihpoz skrev 2011-02-08 10:05:38 följande:
    Två veckor kvar tills Liam ska göra op för spalten i sin hårda gom.Känns självklart både bra men ändå jobbigt..Hoppas att han inte kommer ha lika ont som gångerna innan.

Tänkte även höra om det är någon här som har gjort 3d ul där man såg läppspalten eller mer och som kan tänkas vilja maila mig den bilden?
    När jag var på återbesök efter att Ivan slutit sin mjuka gom pratade jag med Malin (ni går väl också i Uppsala?) om nästa operation. Hon sa att den (hårda gommen alltså) var mycket enklare för barnet för dom får inte lika ont. Det är inte alls samma påverkan och hon menade på att barnen kom igång med maten snabbt och fick åka hem redan dagen efter.
  • The Maria
    aihpoz skrev 2011-02-09 09:18:13 följande:
    Jepp vi tillhör Uppsala även vi.Låter ju bra att det inte ska vara en lika jobbig op men sådär har dom sagt båda gångerna innan,att barnet blir sååååå bra smärtlindrat och brukar komma igång ganska snabbt med att äta och dricka.Har aldrig stämt på Liam tyvärr..Han har fått ha dropp i två dagar och vi har varit tvungna att tjata på personalen för att dom ska ge honom morfin då inget annat har funkat och han har haft så ont så han knappt vetat vart han ska ta vägen..Men jag håller tummarna för att det inte blir så denna gång=)
    Stackare Hoppas verkligen att den här gången blir lättare för honom då! Och jag hoppas verkligen att det stämmer att det här är en relativt lindrig operation. Ivan ska genomgå den i nov eller dec så jag kan ju inte med erfarenhet säga nåt utan bara gå efter det Malin sa. 
  • The Maria
    aihpoz skrev 2011-02-09 16:17:17 följande:
    Hittade dom där bilderna när jag googlade men jag skulle vilja få klartecken för att kopiera och visa i min blogg..Tänkte lägga upp sådana där man ser en spalt jämsides med våra på grodan då det är många nu som ifrågasätter om man kan se sådant på 3d.
    Verkar eran bebis också ha spalt?
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15