Inlägg från: The Maria |Visa alla inlägg
  • The Maria

Vi som har barn med spalt del 15

Jag har en udda förfrågan. En man har kontaktat mig efter att ha hittat bilder på Ivan på min blogg. Hans fru har haft en jobbig graviditet och fick dessutom en chock när sonen deras föddes med spalt. Hon mår jättedåligt. Mannen har visat bilder på Ivan före och efter operation men hon vill inte tro att hennes pojke kommer att bli så fin. Ivans läppoperation blev oerhört lyckad men jag vet att ni också kan visa på hur lite spalten kommer att synas om något år för era barn har gått igenom precis lika lyckade operationer. Jag vet att många av er har bloggar, skulle jag kunna få länka till era bloggar i ett mail till mannen? Så att framför allt frun kan få titta? Skulle ni i så fall vilja publicera ett nytt inlägg med en bild på ert barn när denne föddes och sedan efter läppoperation? 

Jag vill så gärna visa den här mamman att Ivan inte är ett undantag, resultatet är så här bra! 

• The Maria
    Mary Jo skrev 2011-03-17 21:55:50 följande:
    Jag gör ett snabbt blogginlägg,Vilja´s op är också jättelyckad. :) Klart hon ska få se att hennes barn också kommer att få ett fint resultat!
    Tack så jättemycket!
  • The Maria
    aihpoz skrev 2011-03-21 19:56:49 följande:

Jag slänger in ett inlägg med före och efter bilder..Även Liams op är väldigt lyckad.

zophiaa.blogg.se

Tack! :)
  • The Maria
    Sludden skrev 2011-03-30 10:44:59 följande:
    Vi har nu tragglat med smakportioner i några veckor och Elvin gillar verkligen både mat och gröt, men oj vad det kommer upp i näsan hela tiden...och då blir han irriterad och vill ibland inte äta mer fast han fortfarande är hungrig och då blir han arg och skriker och så är det bara att lägga ner ätandet och ta fram flaska...några tips? När han äter ur flaska får han aldrig upp det i näsan...
    Så hade Ivan också. Det var inte alls kul att mata för man märkte att han inte gillade det. Värst var det fram till första gomoperationen (mjuka delen). Det kommer fortfarande upp mat och han nyser fortfarande rätt ofta men det är inte alls som förr. Han störs inte av det på samma sätt heller. Vår kirurg sa att barnen lär sig ju också hur dom ska göra för att kunna äta och att det då blir bättre.
  • The Maria
    Cotopaxi skrev 2011-04-05 10:03:10 följande:
    Hej!

Det var några flera år sedan jag var inne här, vår dotter har precis fyllt 4 år och föddes med en dubbelsidig gomspalt. Väldigt bred, 2 cm. Så hon har nyligen gjort en tredje operation där dom öppnat hela gommen igen och försökt förlänga den. Hon hade inte tillräckligt lång för att sluta tätt upp till näsan. Nu övar vi för fullt för att hon ska få till det. Nästa stegär  nämnligen att sätta en permanent lambå eller vad det nu heter och det verkar vara jobbigt att ha hela livet. Någon som har samma erfarenheter?
    Är det en farynx-lambå hon får då? Den var ett litet "helvete" att sätta in då man iaf på mig tog en skinnbit i halsen och satte upp i gommen. Smärtan i munnen var inte det värsta utan det var att svälja. Kändes som värsta möjliga halsinflammation. Men det går ju över hyfsat fort. Sedan dess har jag inte haft några problem alls. Mitt tal har förbättrats avsevärt. Innan var det inte många som förstod vad jag sa. Det hörs fortfarande att jag inte kan säga alla bokstäver men så var jag också 15 när jag äntligen fick göra den där operationen... Jag känner inte av någon lambå och jobbigt är det definitivt inte.  
  • The Maria
    Cotopaxi skrev 2011-04-05 20:35:22 följande:
    Åh tack för svar! skönt att höra att talet förbättrades och att allt känns bra nu! förstår att det måste ha känts konstigt när man satt dit den. Hur kommer det sig att operationen blev först när du var 15, varför gjorde man det inte tidigare?
    För att dom inte trodde på mig när jag sa att det var ett hål kvar i gommen, att jag fick upp mat i näsan fortfarande. Till slut använde dom kamera och tittade när jag pratade och då såg dom problemet... Hoppas sannerligen att din flicka får göra operationen tidigare om hon behöver den.
  • The Maria

Här blev det "bakslag" idag. Var på ultraljud för kommande Kotten och det är ännu ett spaltbarn. Inte lika jobbigt besked som när Ivan fick "domen" men både min och sambons spontana tanke var "nu blir det inga fler barn sen".

• The Maria
    ELJAC skrev 2011-05-06 13:19:13 följande:
    Jag förstår dig. Vi sitter i samma sits. Nya bebisen är beräknad imorgon. Min man (som inte har haft spalt själv) tycker inte att det spelar någon roll, men nog hade jag önskat att nästa barn slapp gå igenom samma som jag och storasyster.
    Ja, som att det inte räcker med två spalter i familjen... Och med tanke på att jag och båda barnen kommer att ha så måste ju risken att en eventuell trea ska få det vara skyhög. Hur omfattade spalter har ni i familjen? Vet ni hur mycket bebisen kommer att ha?
  • The Maria

Oj, har ni så pass mycket i släkten.. Jag har ett kusinbarn som har, annars vet vi ingen. Förutom jag och mina små då. Jag har dubbel. Ivan har enkel och som det verkar kommer dottern också att ha en enkel. Skulle vara intressant att veta vad det är som gör att det slår igenom. Och hur stor risken för spalt faktiskt är när man har själv. Alla säger ju så olika. 

Jag hade med Ivan som mest jobbigt direkt efter ultraljudet. Jag ville inte alls sätta ett spaltbarn till världen, ville inte att barnet skulle drabbas pga mig. Men det blev ju lättare allt efter tiden gick. Och det går ju att rätta till. Jag är mest rädd att det behövs en massa extra operationer för tal och sånt så småningom. Jag mådde betydligt sämre efter min talförbättrande operation än jag gjorde efter snittet (alla säger ju att snitt är så hemskt...) med Ivan. 

Framtänderna går ju relativt lätt att fixa. Jag hade väldigt sneda och snurrade tänder som liten men nu sitter dom där dom ska. Inte så snygga som jag skulle vilja det finns ju alltid någonting man är missnöjd själv och inte är det säkert att det beror på spalten heller. 

Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15