• aihpoz

Vi som har barn med spalt del 15

Tack till alla er som skrivit grattis

~* Liam *~
  • aihpoz
    snava skrev 2011-04-25 20:50:55 följande:
    Hejsan,

När jag tittade runt på nätet hittade jag denna tråd och tänkte passa på att ställa några frågor.

Vi har nyligen fått en liten dotter med gomspalt i mjukagommen och en liten bit in i hårda gommen.

Vår tjej är född utan uvula, el gomsegel. Undrar om de vid operation skapar en till henne eller hur det fungerar?

Tjejen är inte godkänd på oae testen och audionomen säger att det ev kan bero på vätska bakom trumhinnan - vi fick info om att detta kan hända när vi var i Uppsala. Min fråga är nu om någon annan varit med om detta och hur dåligt ni upplevt att era barn i så fall hört. Vi upplever att det inte finns speciellt mycket reaktion på ljud över huvudtaget. Hon regagerar inte på visselpipor, hundskall, storebror som för oljud eller liknande. 

Hoppas att det är okej att jag hoppar in i er tråd och ställer frågor.

Hälsningar från Åsa
    Liam fick inte heller godkänt på OAE testet som nyfödd och vi har fått göra regelbundna tester efteråt,inte heller dom har visat perfekt hörsel MEN han hör och väldigt bra,på ena sidan är det normalt och på andra lite nedsatt. Han grymt lättväckt och vaknar typ för minsta ljud så där märkte vi ju direkt att han hörde,reagerade tidigt på just hundar osv så jag håller tummarna för er att det löser sig.Annars finns det ju bra hjälpmedel nu för tiden..
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    ELJAC skrev 2011-05-06 14:04:26 följande:
    Jo, jag är också orolig för det där med talet vad gäller dottern. Hon är 16 månader nu och säger inte så många ord. Det behöver ju inte betyda något, men oron finns ju där. För mig gick det bra att prata. Jag har väl gått hos en logoped några gånger i skolan, men det fanns det ju andra barn som gjorde också.

Ju fler som har det i släkten desto större risk för spalt så är det väl, men det verkar som om att på vissa förgreningar i släkten "växer" det bort. Skulle vi få ett tredje barn så är väl risken minst 50% för ett till spaltbarn. Nu är vi båda helt nöjda med två barn så fler är inte aktuellt. Det vi hoppas på nu är att vi får Malin som kirurg för även detta barn. Vet att även ni går i Uppsala. Vi var där samtidigt som er en gång.
    Vi har haft Malin till Liams tre operationer men då har jag propsat på det och ringt till kordinatorn några extra gånger för att försäkra mig om att det blivit just hon.Så om ni vill vara helt hundra på att få Malin,ring och säg till om det!
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    The Maria skrev 2011-05-05 19:44:51 följande:
    Här blev det "bakslag" idag. Var på ultraljud för kommande Kotten och det är ännu ett spaltbarn. Inte lika jobbigt besked som när Ivan fick "domen" men både min och sambons spontana tanke var "nu blir det inga fler barn sen".
    Säger grattis till kommande men beklagar samtidigt det som måste gås igenom igen.Mina tankar kretsade bara kring spaltfrågan när vi skulle göra ultraljud med grodan.Som tur var visade sig inget och han kom ut hel.Jag har enkelsidig läppspalt och äldsta sonen har dubbel läpp,dubbel gom och enkel käkspalt.Vi har hela tiden varit inställd på att bara ha ett barn så nu när vi har två är vi mer än nöjda.
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    The Maria skrev 2011-05-12 20:51:03 följande:
    Tack! Har ju helt missat det här inlägget. Med Ivan hade jag helt "glömt" att han kunde ha spalt. Den här gången tänkte jag att det inte borde slå igenom igen. Vi skaffade dessutom en gravidförsäkring (den där man får pengar för spaltbarn) för jag tänkte att då blir det garanterat inget spaltbarn. Men det sket sig. Vad gäller fler barn har jag alltid tänkt mig att en tredje ska komma om tre-fyra år. Men nu känns det så där. Mycket kan ju hända ännu visserligen...
    Vi tog också den försäkringen denna gång men slapp ju begära ersättning men det kändes ändå bra att ha den OM det skulle ha blivit spalt igen.Ja klart man kan hinna ändra sig både en och tre gånger..
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    ELJAC skrev 2011-05-16 19:41:58 följande:
    Hej alla!

I fredags föddes sonen! Nästen 4kg tung och 50cm lång. Han är född med dubbelsidig läpp, käk och gomspalt. Komer det bli fler operationer än med syster som har enkelsidig lkg?
    Våran son har dubbel läpp och gom men bara enkel käkspalt.Han har hittills gjort tre operationer,käken kvar som är planerad.Sen kan det ju behöva göras små justeringar eller om han själv är missnöjd med något längre fram.
    Såg att några skrivit att läppen kan vara svår att få till direkt och att dom ev bara skulle ta en sida i taget,det stämmer dock INTE.Kanske beror mycket på vilket sjukhus man tillhör.
    Vi har fått höra från en läkare att det är snarare lättare att få till det bra med en dubbel läppspalt än en enkel.Då har man två sidor att dra ihop mot mitten och kan få dom att mötas bra istället för att bara ha en sida att jobba med,då blir det oftast lite snett eller hur jag ska förklara och man får mest troligt göra justeringar.
    Och dom gör båda sidorna på en gång!
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    Mammatillsnart3 skrev 2011-06-23 12:20:24 följande:
    Hej! Ni vars barn har genomgått slutning av hårda gommen...När märkte ni en förbättring av talet om det varit "dåligt" innan? Min flicka gjorde sin operation i mars och hon har fortfarande svårt att få till ett bra tryck vad gäller p,b,d och t...säger hon t ex traktor låter det väldigt svagt. när hon säger "ost" låter det dessutom som luft kommer ut genom näsan. Behöver det här betyda att op är totalt misslyckad eller kan det rätta till sig med tiden? Någon vars barn haft problem med detta och blivit bättre utan ny op? hoppas någon vill svara, är jätteorolig och ingen tid hos logoped förrän till hösten. Min lilla är 20 månader precis i dag.
    Liam har efter denna op börjat göra mer ljud och försök till att prata men precis som det är för eran dotter har han svårt med p,b,d och t ljud.Han lämnar gärna dom bokstäverna så att när han tex ska säga maT så säger han maaaa,traktor blir gakki och tack blir gack.Vi hör även ibland när han pratar mycket att han trycker upp luft i näsan och har sett att han har ett litet litet hål kvar i gommen.Precis vid hans op så fick han en tand när ett stygn satt,så när tanden sprack fram kunde inte stygnet läka.Vet inte om det kommer krävas någon mer op fören på 3års kontrollen i feb.Logopeden säger inte så mycket mer än ger oss tips på övningar.Han är snart 2,5år.
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    Mammatillsnart3 skrev 2011-06-25 17:11:17 följande:

"Liam har efter denna op börjat göra mer ljud och försök till att prata men precis som det är för eran dotter har han svårt med p,b,d och t ljud.Han lämnar gärna dom bokstäverna så att när han tex ska säga maT så säger han maaaa,traktor blir gakki och tack blir gack.Vi hör även ibland när han pratar mycket att han trycker upp luft i näsan och har sett att han har ett litet litet hål kvar i gommen.Precis vid hans op så fick han en tand när ett stygn satt,så när tanden sprack fram kunde inte stygnet läka.Vet inte om det kommer krävas någon mer op fören på 3års kontrollen..."

Aiphoz, tack snälla för svar. Jag blev lugnad, då kanske detta är "normala" problem vid spalt. Är det svråt att se det pyttelilla hålet? Jag undrar om vår dotter också har ett hål? det skulle förklara saken! Fick ni några bra övningar av logopeden?

Nej hålet är inte speciellt svårt att se om man vet vad man tittar efter..Det är i mitten inte så långt bakom dom övre framtänderna ett litet knappnåls hål. Jo övningarna är säkert bra om barnet är intresserad men det är inte Liam så man får hitta på andra sätt.Hon sa tex att man kan knyta fast en fjäder i ett snöre och försöka få barnet att blåsa så att fjädern rör sig,blåsa såpbubblor,munspel och liknande saker.
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    Mammatillsnart3 skrev 2011-06-27 20:31:01 följande:
    Det låter som jättebra övningar men jag tror tyvärr inte att våran lilla är någon kandidat för dessa, vi har provat med såpbubblor men hon är inte så road och vill att vi blåser istället.... Sedan är jag lite fundersam över hur mycket man egentligen kan "träna" även om jag vill tro på det! Jag misstänker att antingen så fungerar gommen som den ska eller så räcker den inte till, och då spelar det ingen roll om barnet tränar eller inte. När vår dotter pratar hör man liksom att det inte kan bli rätt. För Liams del låter det ju däremot inte alls konstigt att han tar till något extra G istället för T t ex, eftersom han ju har ett pyttehål - så då fixar det sig när det sluts. vad jag är orolig för är att våran lilla ska behöva vänta i flera år på olika talförbättrande operationer eftersom det inte syns något hål. Har andra barn någonsin kommenterat din sons tal? En äldre flicka på min dotters förskola säger ofta "hon kan ju inte prata, hon låter som en bebis". Det känns i mammahjärtat men hon själv bryr ju sig inte än.
    Ja dom är säkert bra men Liam är precis som eran inte speciellt intresserad av övningarna,är mer fascinerad när vi får göra dom men vill inte försöka själv.Är också lite tveksam till om man kan "träna" barnen,tror mer på att läsa böcker och prata mycket med dom som man gör helt normalt.
    Nä det är inget barn som sagt något ännu men det kommer säkert då jag själv tycker det låter liiite nasalt,så någon kommer garanterat påpeka det.Förstår att det måste kännas hemskt när man får höra det.
    ~* Liam *~
  • aihpoz

Hittade en oöppnad kartong med 3 haberman nappar igår så hojjta till om någon behöver sådana..

~* Liam *~
  • aihpoz
    EmmaAntonella skrev 2011-07-07 08:39:03 följande:
    Hej alla! Hoppas de är bra med er och ni får njuta av lite sommarvärme iaf=)

Här rullar de på bra. Tilde har inte haft så mkt problem med sina öron de sista och logopeden tycker att hennes tal är bra de enda är att dom misstänker en polyp i näsan som dom inte vill op. bort pga av risken för att hon ska bli mer nasal, nån mer med erfarenhet av de?

Grattis Aihpoz till sonen, bättre sent än aldrig!

Nu vill jag ocså att våran lilla ska komma ut, 14 dagar kvar puhh

Kram
    Tack
    ~* Liam *~
  • aihpoz

Ni som använder haberman napparna kan inboxa mig om ni behöver fler..

~* Liam *~
  • aihpoz
    Mary Jo skrev 2011-09-15 20:46:40 följande:
    Hej! Jag gick precis in i gruppen för att skriva ungefär samma. Gravid i v.13 med andra barnet. Har en dotter på 1 1/2 som är född med högersidig läpp och käkspalt.  I våran släkt finns det ingen annan med LKG.
    Ja,så jag undrar också..

Ni andra i gruppen som fått syskon, har det också fötts med spalt?  
    Jag har enkelsidig läppspalt,min gammelmorfar hade total lkg och våran första son fick precis lika som honom.Nu kom andra sonen i april och han har inte spalt.Bad om ett extra ul för att kolla det och sen gjorde vi ett 3d privat.
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    Amwi skrev 2011-09-15 22:34:13 följande:
    Hallå,

Vet inte om det spelar någon roll i vilken ordning barnen kommer ang ärftligheten.
    Vi har iaf ingen spalt av nåt slag i släkten, så vitt vi vet iaf. Kanske lååååångt lååååångt tillbaka?

Dottern föddes i augusti -09 utan missbildning (säger man ens så?) och nu kom sonen i februari -11 med total högersidig LKG (fast jag tror den är dubbel i gommen). Det var en liten surprise, men inget som på något vis skrämde eller chockade oss. Jag tror vi kan ställa oss till gruppen "slump"?

EK2011: Vad menar du med "Öronbarn"? Hade du mycket öroninflammationer, eller andra problem?  
    Lite nyfiken bara då vår son haft en del "problem" med väldigt mycket kladd och rinnande öron sen han fick rör vid läpp-operationen när han var 3½ mån gammal. Inflammation och irritation och svullnad i hörselgången bl.a. Varit på nu 6 besök på ÖNH för att suga rent öronen. En gång till nästa vecka, sen är det dags för operation av mjuka gommen då de samtidigt ska kontrollera hans öron ordentligt.
    Vi har ännu inte gjort något hörseltest sen rören sattes, lönlöst då de i princip varit igenmurade stundvis. Jag hoppas att allt detta inte har försämrat hans hörsel på något vis.
    Hörseltestet man gör på BB var UA ... så det fortsätter kanske vara det?

Tillbaka till OP av Mjuka Gommen. Inga andra än LJAC's som genomgått den ännu som vill dela med sig av erfarenheter?
    Jo vi har gjort den op:en. Liam gjorde den vintern 09 och den var oerhört jobbig för oss alla.Den mest smärtsamma säger läkarna att det är.
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    Mary Jo skrev 2011-09-16 20:08:30 följande:
    Ja,jag tänkte på dig när jag blev gravid. Tänkte på din 2:a som inte var född med spalt :) Trist att man inte kan göra 3d privat här i Luleå. Vad sa dom när du bad om ett extra ul? Var det inga problem? Ska ringa på 2 veckor och boka tid för ul. Vet inte riktigt vad jag ska säga. Men dom kanske bara kan kolla lite extra under RUL.. 
    Hehe jaså du gjorde det..Säg att du vill ha ett utvidgat/utökat UL när du ska boka tid.ENda skillnaden egentligen mot ett vanligt är att det då är en läkare som går igenom hela barnet och inte en bm.
    Men jag har för mig att det går att göra 3d där uppe,min kusins kompis gjorde det.
    Jag litar dock inte på vanliga ul eftersom att det blev missat med liam trots att det var en läkare som tittade,kan ju missas även på 3d såklart men det är ändå så mycket bättre bilder plus att man verkligen ser själv.
    Med första sonen hade vi två ul och det var inget problem att boka in det,nu fick vi träffa en läkare direkt för att prata om det som hände med förra och då bokade han in ett utvidgat direkt så då hade vi bara ett,förutom det vi gjorde privat.
    ~* Liam *~
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15