Inlägg från: Mary Jo |Visa alla inlägg
  • Mary Jo

Vi som har barn med spalt del 15

Mary Jo skrev 2011-01-11 16:57:41 följande:
    Ja där
    jäkla Vilja postade för fort..Skrattande

ja sludden,där ser du hur olika det kan vara. ska dom bara sluta läppen eller ?
    Vilja gjorde läppen och pyttelite näsplastik.
    Dom sa att det var ovanligt att dom var extremt smärtpåverkade då. Så vi får hoppas att det går bra.
    vilja behövde dock regelbundet alvedon i lite högre dos i några dagar efteråt.
  • Mary Jo
    Sludden skrev 2011-01-11 21:26:44 följande:
    Ja, det är läppen, dock har han ganska bred spalt så det blir ju en del på näsan också gissar jag. Men tejpen och kroken har ju gjort underverk, hur bra som helst!
    Kroken gjorde underverk på Vilja också! Tejpade gjorde vi inte. Men hur som helst. Lycka till! Spännande!
  • Mary Jo
    Sludden skrev 2011-01-12 18:34:17 följande:
    Ja, det är väl så man ska tänka,  att det kommer nåt bra av det sen liksom. Än så länge har ju lillkilen varit väldigt tålig gällande tejp och krok så man får väl hoppas att det fortsätter på den vägen helt enkelt.
    Fast vad jag inte fattar är hur de ska få dem att inte stoppa fingrarna i munnen? Står nåt om att de binder fast bomullsband på handlederna? Fattar ingenting...
    Vissa använder sig at manschetter. ett sort bandagestycke som knyts fast runt armarna så att dom inte kan röra armbågarna och alltså inte pilla sig i ansiktet. Dom ogillades skarpt av Vilja. Dom var nästan värst av allt och efter några dagar började jag passa henne jättenoggrant istället. Orkade inte med dom. :(

Bomullsband på handlederna vet jag inget om.
  • Mary Jo
    Sludden skrev 2011-01-17 09:45:00 följande:
    Tusen tack till alla som delar med sig av sina operationserfarenheter! Låter klokt att man intre ska stressa hem, blir ju lätt så att man vill hem och att allt ska va som vanligt igen gissar jag. Bomullsbanden låter ju om det kan fungera faktiskt, hoppas skrutten inte bli alldeles för irriterad, det är ju superroligt att ha händerna i munnen just nu :)
    Funderar lite på hur känsliga stygnen är efteråt, måste man passa så läppen inte slåss i eller så? Inte ligga på mage ifall de tappar ner hvuudet och så tänkte jag? Och hur fort läker det?
    Dom ska inte ligga på mage efteråt på 2 veckor(var det här iaf)
  • Mary Jo
    My Sweet Shadow skrev 2011-01-24 09:51:49 följande:
    Hej alla! De va ett tag sen jag skrev något här nu. Har bara varit in o läst lite. Levis är nu 8 månader (född med enkelsidig LKG-spalt) O har opererats 3 gånger, läpp/näs plastik, öron, o nu senast mjuka gommen. Vi tillhör Uppsala. Tyvärr har de inte gått så bra tiden efter operationerna, men de är som de är. Inte mycke vi har kunnat gjort. Idag mår han bra iaf :)

Om de är någon som vill läsa om våra dagar, och operationerna o sånt så finns de i min blogg.

maze.blogg.se/
    Åh,jag har tänkt på dig och Levis faktiskt men har inte hittat din blogg.
    Synd att tiden efter op har varit jobbig men bra att han mår bra. Nu ska jag kika in din blogg!
  • Mary Jo
    Elin7806 skrev 2011-01-24 22:24:23 följande:
    Jag fick ny tid till min lilla kille idag. I mitten av februari ska han opereras. Det är 5 dagar innan han fyller 4 månader. Vi tillhör Karolinska och har tejp och gomplatta med tråd.

För övrigt fick jag lite halvt panik när de ringde idag. Om tre veckor redan! Ni som redan fått operationen på era barn, hur kändes det efteråt? Kände ni igen era barn? Blev resultatet som ni föreställt er?
    Jag blev alldeles skakis när dom ringde om Vilja´s op. Men det kändes helt ok efteråt. Hon såg ju annorlunda ut och både jag och min man var faktiskt lite ledsen över att spalten var borta. Nu tänker jag inte ens på att hon har haft det,brukar sitta och kolla på bilder på henne och jag kommer knappt ihåg henne så som hon såg ut.

Lycka till,det kommer gå bra!:)
  • Mary Jo
    aihpoz skrev 2011-02-08 10:05:38 följande:
    Två veckor kvar tills Liam ska göra op för spalten i sin hårda gom.Känns självklart både bra men ändå jobbigt..Hoppas att han inte kommer ha lika ont som gångerna innan.Tänkte även höra om det är någon här som har gjort 3d ul där man såg läppspalten eller mer och som kan tänkas vilja maila mig den bilden?
    ~* Liam *~

Jag kommer ihåg sen tidigare tillbaka att My sweet shadow la ut en 3d bild av sin kille på bloggen! Det syns bra,här har du inlägget: maze.blogg.se/2010/march/om-lillebror.html (Hoppas det är ok att jag länkade inlägget!)
  • Mary Jo
    aihpoz skrev 2011-02-09 16:17:17 följande:
    Hittade dom där bilderna när jag googlade men jag skulle vilja få klartecken för att kopiera och visa i min blogg..Tänkte lägga upp sådana där man ser en spalt jämsides med våra på grodan då det är många nu som ifrågasätter om man kan se sådant på 3d.
    ~* Liam *~

Fråga henne,du får säkert låna dom!
  • Mary Jo
    Mary Jo skrev 2011-02-10 09:02:59 följande:
    Fråga henne,du får säkert låna dom!

Såg nu att du hade lånat dom!:) och man ser jättetydligt att grodan inte har läppspalt iaf!
  • Mary Jo
    aihpoz skrev 2011-02-20 22:23:43 följande:
    Imorgon är det dags för oss att skrivas in i Uppsala..Känns väl sisådär,hoppas att det går smidigt för skrutten bara och att man kanske får åka hem dagen efter.
    Lycka till!
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15