Inlägg från: sirisdotter |Visa alla inlägg
  • sirisdotter

Göra egen gröt till 4 månaders baby?

MammaMys skrev 2010-03-05 19:47:31 följande:
    Tack för svaren! Visste inte att man behövde berika havregrynsgröten till babyn med extra järn. Tusen tack nu vet jag det.. Var hittar man hirsflingor, i vanlig matvarubutik eller? Hur mycket hirsflingor ska jag ha i då? Typ 80% havregryn, 20% hirs eller?  Har haft i lite banan i min gröt..är det nå järn eller nåt idet eller är det mest bara kolhydrater och b-vitamin??Tycker det verkar som att gröten jag gör själv uppskattas mer än köpegröten, iaf om jag jämför med syskonen till min baby och vad de åt då de var babysar..de gillade inte köpegröten (pulvret) så värst mycket..Fick alltid slänga massor..tycker det är praktiskt att kunna ta från en vanlig havregrynsförpackning till babyn, som man sedan också kan äta av själv.. så slipper man slänga.
    Banan är ingen större järnkälla; 0,5 mg järn per 100 g.  Torkad aprikos (osvavlad är bäst) innehåller 4,5 mg, nyponpulver 4,7 mg.
  • sirisdotter
    ozapoza skrev 2010-04-06 18:59:41 följande:
    Jag läste i Amelia baby om ett barnmatstipstips som jag skall prova. Att koka grönsaker och att använda det vitaminrika avkoket till gröt med ris, hirs eller majsmjöl. Sen kan man ha i parmesan som extra smaksättare.Skall prova det, men inte som det står i tidningen använda morötter, för det blir väl nitrat i det avkoket?Jag köpte hirsflingor idag och googlade efter grötrecept. Står på Weledas hemsida att man skall skölja det ett flertal gånger i både kallt och kokhett vatten: www.weleda.se/weleda_baby/kunskap_och_inspira.../Jag köpte Risentas. Är det nödvändigt med all sköljning tror ni?
    Från Risentas hemsida  om hirsflingor  "Hirs kan ha en frän bismak eftersom den innehåller en del bitterämnen (saponiner).   Dessa försvinner om hirsen sköljs först i kallt och därefter i kokhett vatten."
  • sirisdotter
    Nyjenyn skrev 2010-04-07 16:12:43 följande:
    Intressant! Vet nån hur det är med solroskärnor? Har hört att det innehåller mycket järn och att man kan mixa ner dem i gröten.
    Nu gav du mig lite jobb - och ny kunskap!  Min kosttabell ( av Abramson, Ernst)  från 1975 har inte solrosfrön med.  Hittade via Livsmedelsverkets hemsida att solrosfrön innehåller 6,8 mg järn per 100 gram - jättebra värde.  Tack för tipset!  Visst har jag hört att "fågelfrön"  är nyttiga, goda är de också.

T ex. hirs, och quinoa finns inte heller i min kosttabell.  Nyaste upplagan är från 1994, ska försöka få tag i den.
  • sirisdotter
    musli skrev 2010-04-08 18:22:54 följande:
    Hirs innehåller 2 mg järn/100 gQuinoa innehåller 1,6 mg järn/100 gBåda exemplen gäller kokt råvara...
    OK, jag hittade andra uppgifter (skrev slarvigt nog inte in källan i min gamla Kosttabell) .  På nätet förstås, möjligtvis från "tillverkare", som publicerat innehållsförteckning.  Kanske livsmedelsverket.se 

hirs 4.8 mg

quinoa  5 mg

Får jag besvära dig om din källa?
  • sirisdotter
    musli skrev 2010-04-08 19:09:09 följande:
    Livsmedelsverket.Men din förteckning kanske är över okokt råvara?
    Troligen okokt, ja.
Svar på tråden Göra egen gröt till 4 månaders baby?