Unga föräldrar
Jag tror det är ett sätt för oss att identifiera oss med andra i liknande situation. Lite som en minoritetsgrupp :) Man kan få så mycket skit från andra att man liksom måste PÅPEKA att man är ung mamma hela tiden och att man är stolt över det, och få stöd av andra i samma situation.. Men sen ÄR det ju skillnad på 16-åriga och 40-åriga mammor, och det kan vara jobbigt när man inte ens har gått ut gymnasiet när äldre mammor diskuterar sina nya villor och vilken andra bil de ska köpa, osv. Men jag tror ndå att mycket har att göra med att man vill identifiera sig, känna att man passar in osv. Människor är ju så!
Jag fick min son när jag var 17, nästan 18, och i början var det skitjobbigt att behöva vara med äldre föräldrar. Det var iofs inte så kul att vara med en massa 16-åriga föräldrar heller, som jag kände var mycket mer omogna än mig och min sambo.. jag passade liksom inte in någonstans. Nu är min son 4 och jag känner att trots att vi inte alls har samma situation som de flesta 35-åriga föräldrar på min sons dagis, till exempel, så har vi ändå mycket gemensamt och jag trivs med dem :) Vet inte om det är jag som har mognat eller om det är för att min son är äldre nu.. intressant fenomen i alla fall!