Min son är född i v 31+4. Han vägde 2150 gram och väger nu, ett år senare runt 11 kg (var ett tag sen vi vägde och då vägde han strax under 10 kg och det var innan jul).
Han fyllde 1 år den 24/2. Han var sen med ögonkontakten. Lite skrämd vart jag av det för jag har en son innan som har autism men när han väl gav ögonkontakt så gjorde han det med besked
Tror det var nån månad efter passerat BFdatum som han gav ögonkontakt. Han var sen med att sitta 10 mån (8 mån korr). Men normal med att krypa, det gjorde han innan han kunde sitta så 10 mån (8 korr) där med för han hade krypit en vecka och sen lärde han sig sitta. Han var tidigare med att krypa än stora sonen. Ålade gjorde han aldrig.
Han går inte än men han ställer sig upp och går ut med möbler. Annars har han nog följt utvecklingen rätt bra. Gör saker som barn gör mest. Slår ihop leksaker, flyttar från hand till hand, har pincettgrepp (vilket stora sonen 7 år fortfarande har svårt med), är väldigt facinerad av hår, sladdar, glasögon mm.
Kom åt nån knapp så en del av texten blev kursiv och det går inte att ändra tillbaks i menyn i textrutan... nåja. Han äter den mesta maten och inga fel på aptit eller viktuppgång.
Han har infektionsutlöst astma, vilket är väldigt vanligt bland förtidigt födda barn (eller barn ögt). Han har jobbigt med den, annars har han varit frisk. När han föddes var han mer omogen i sina lugnor än läkarna hade förväntat sig. Han låg i respirator 4 dygn efter förlossningen, därefter CPAP och sen grimma. Ductus var inte riktigt stängt först men det ordnade sig. Var 5 veckor på neo, först östra och sen mölndal.