• bananflugan82

Hur har era barn utvecklats som är födda vecka 32-33?

Mina killar är födda 7 veckor för tidigt i vecka 32+5.
    Dom är nu 7 veckor och igår passerade vi datumet för BF och dom är alltså nu också "nyfödda".
    Dom har börjat bli riktigt starka i nacken och någon gång ibland kan man få ögonkontakt för en liten stund.
    Hur har era barn utvecklats när det gäller leendet, krypa, såna saker?
    Vet ju att det är olika för varje barn men det är intressant att kolla av hur det har varit för andra.
    Tycker det ska bli jättespännande nu och se vad som händer med mina killar frammåt!

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
  • Svar på tråden Hur har era barn utvecklats som är födda vecka 32-33?
  • bananflugan82

ingen?

• Mamma till bröderna bus

Min son är född i v 33+3, han var ikapp storleksmässigt vid 1 år och utvecklingsmässigt  vid 8-9 månader, Nu är han 3½ och värsta bustrollet =)

Felixmamman
  • Mama Li

Grattis till pojkarna :)

Vår son föddes v 33+0, gravt tillväxthämmad men i övrigt stark och kry. Han är nu 9 månader korrigerad tid och är som vilken 9-månaders som helst utvecklingsmässigt. Han har vuxit bra, men är ingen bjässe precis vilket kanske inte är så konstigt... Näpen, brukar folk tycka att han är. Han väger ca 8 kg nu, och 1,2 kg när han föddes.

• Nova82

Stort grattis till grabbarna!
    Min tjej föddes i v.31+3. Hon är snart 1 år (om 7 dagar). Hon vägde 1690 när hon föddes och väger idag ca 7600 g. Folk brukar säga att hon ser näpen ut här oxå. Liten, men ändå inte pytte...hmm..ja svårt att förklara... ;)

Hon har legat rätt bra i fas med jämnåriga. Sin först tand fick hon när hon var 7 mån (ca 5 mån egentligen) så det var rätt tidigt. Samma sak med svarsleende som kom rätt "normalt". Dock kryper hon inte än. Hatar att ligga på mage. Hon ålar sig lite fram, men vill helst gå hela tiden.. Tur att jag är rätt kort, annars hade jag pajat ryggen för länge sedan.. 

Hur är det att ha tvillingar? Jag tycker att det är fullt upp med en... :) Visserligen är hon väldigt krävande när det gäller uppmärksamhet och närhet. Hon kan inte sitta och leka själv i 1 minut utan ska hela tiden klättra och klänga. Men vilken kärlek man känner...

Ha det gott och lycka till med dina små prinsar!

Swallowing pride never choked anyone
  • Ida04Emma06Thea09

Min mellan dotter Emma är född i vecka 32+5  (vägde 1440g jag helammade) och hon låg back i vikt dom första två månaderna, sen var hon lika stor som jämnåriga bebisar både vikt och utvecklings mässigt, Hon gick vid 11månader.

• jessicacarlsson

Vilken bra tråd bananflugan =) hade tänkt att starta en likadan tråd innan jag såg att du skrivit =))) jag lånar lite om de är ok?

tänkte bara höra om mat och ersättning nr 2 när kan man börja med de?
    ska man gå efter deras egentligen bf och 4 månader frammåt eller när dom föddes?
    jag födde som bananflugan i v 32+4 Min lilla är nu 1 månad och 1 dag
  • WilmasSara

Hej

Min dotter föddes i v. 33 och har utvecklats helt "normalt". Hon kom ikapp sin vikt vid 6 månader och har inga men från att vara född 7 veckor förtidigt.
    Hon är nu 3 år.
  • Trollet Ludenben

Min son är född i v 31+4. Han vägde 2150 gram och väger nu, ett år senare runt 11 kg (var ett tag sen vi vägde och då vägde han strax under 10 kg och det var innan jul).
    Han fyllde 1 år den 24/2. Han var sen med ögonkontakten. Lite skrämd vart jag av det för jag har en son innan som har autism men när han väl gav ögonkontakt så gjorde han det med besked Tror det var nån månad efter passerat BFdatum som han gav ögonkontakt. Han var sen med att sitta 10 mån (8 mån korr). Men normal med att krypa, det gjorde han innan han kunde sitta så 10 mån (8 korr) där med för han hade krypit en vecka och sen lärde han sig sitta. Han var tidigare med att krypa än stora sonen. Ålade gjorde han aldrig.
    Han går inte än men han ställer sig upp och går ut med möbler. Annars har han nog följt utvecklingen rätt bra. Gör saker som barn gör mest. Slår ihop leksaker, flyttar från hand till hand, har pincettgrepp (vilket stora sonen 7 år fortfarande har svårt med), är väldigt facinerad av hår, sladdar, glasögon mm.
    Kom åt nån knapp så en del av texten blev kursiv och det går inte att ändra tillbaks i menyn i textrutan... nåja. Han äter den mesta maten och inga fel på aptit eller viktuppgång.
    Han har infektionsutlöst astma, vilket är väldigt vanligt bland förtidigt födda barn (eller barn ögt). Han har jobbigt med den, annars har han varit frisk. När han föddes var han mer omogen i sina lugnor än läkarna hade förväntat sig. Han låg i respirator 4 dygn efter förlossningen, därefter CPAP och sen grimma. Ductus var inte riktigt stängt först men det ordnade sig. Var 5 veckor på neo, först östra och sen mölndal.

Älskade ungar
  • siggy

får vara oförskämd o ställa en fråga till er mammor?. Har de sagt något om ev men när de fötts så tidigt eller är risken för ev men efter v 30 väääldigt liten då? tänkte på just konsentrationsvårigheter, bokstavsdiagnoser etc.
    de vill ev göra plan k-snitt på mig i v 33 därför som jag undrar.

• bananflugan82
    siggy skrev 2010-03-11 13:49:24 följande:
    får vara oförskämd o ställa en fråga till er mammor?. Har de sagt något om ev men när de fötts så tidigt eller är risken för ev men efter v 30 väääldigt liten då? tänkte på just konsentrationsvårigheter, bokstavsdiagnoser etc.de vill ev göra plan k-snitt på mig i v 33 därför som jag undrar.
    Den är ju större före vecka 30. Men hjärnan utvecklas ju fortfarande, vet inte riktigt till vilken vecka.. så jag har inget riktigt bra svar.
Svar på tråden Hur har era barn utvecklats som är födda vecka 32-33?