• forvantningar

Förbannad, det är en principsak!!

Igår kväll kom min sambo hem med en present, han hade köpt ett halsband.
    Det var än jätte fin gest men tyvärr passade inte halsbandet min stil. Så han tyckte jag skulle byta det till ett annat halsband där eller kolla på ett annat ställe.
    När jag kommer till affären idag hittar jag ett halsband jag bestämmer mig för att byta till.
    Kruxet var att det gamla kosta 600kr och den nya 260kr.
    När jag står i kassan säger hon till mig, hittade du något annat eller vill du ha tillgodokvitto.
    Jag svarar: Nej, vi handlar aldrig här så kan ta pengarna. Typ
    Då säger kärringen: Nej det tycker vi inte om och göra, så du kan bara välja något/några andra saker för den summan eller få tillgodokvittot.
    Jag börjar protestera och mena att VI HANDLAR INTE HÄR I VANLIGA FALL, varför kan jag inte bara få pengarna.
    Till svar börjar tanten fråga var jag bor och varför vi inte handlar hos dem.
    Får det verkligen gå till så här!

Kan tillägga att dem har en liten röd lapp fast klistrad vid kassan där det står: Om du vill ha öppetköp måste du fråga först.

Och.... Vi bor i en jätteliten by i Skåne.

Jag vet med 100% säkerhet om det hade varit en äldre människa så hade dem gett pengarna tillbaka....

• Svar på tråden Förbannad, det är en principsak!!
  • Sencha

Jag tycker inte det är något konstigt alls?

Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • RosaNapp

Vad är principsaken? Att du inte fick som du ville? Klart det kan kännas surt att inte få pengarna tillbaka, men dom måste inte det.
    Och det är väl bra att dom upplyser om att man får säga till om Öppet Köp? Tycker iallafall jag som hellre tar eget ansvar för min konsumtion än lägger över det på andra. Blir liksom mer som jag vill då .

• redneck girl

brukar ju vara så i vissa affärer.bäst att fråga innan man handlar vad som gäller.

• Kjell2

Om ni inte fått öppet köp har ni ingen rätt alls att vare sig få tillgodokvitto, byta eller få pengarna tillbaka.

• forvantningar

Nej jag är inte speciellt sur över att det är så. bara att dem inte haft det så innan, men helt plötsligt satt upp en pytteliten lapp där det står. Man är ju van hur det brukar vara i denna lilla by.
    Sedan att dem kan göra undantag för vissa, men inte andra.
    Och varför måste dem lägga sig i vart jag köper mina smycken.
    Har man en skyldighet att handla i sin by bara för man bor där?

• Sencha
    forvantningar skrev 2010-03-05 15:54:52 följande:
    Nej jag är inte speciellt sur över att det är så. bara att dem inte haft det så innan, men helt plötsligt satt upp en pytteliten lapp där det står. Man är ju van hur det brukar vara i denna lilla by.Sedan att dem kan göra undantag för vissa, men inte andra.Och varför måste dem lägga sig i vart jag köper mina smycken. Har man en skyldighet att handla i sin by bara för man bor där?
    Nej. Men har man handlat av dem och ångrar sig, så har de ingen skyldighet att ge tillbaka pengarna. Om han har handlat där så har han handlat där. Det är inte affärens fel.
    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • forvantningar
    Sencha skrev 2010-03-05 15:57:11 följande:
    Nej. Men har man handlat av dem och ångrar sig, så har de ingen skyldighet att ge tillbaka pengarna. Om han har handlat där så har han handlat där. Det är inte affärens fel.
    Nej men det är fortfarande fel att låta några få pengarna tillbaka och andra inte.
    Jag vet att dem inte har någon skyldighet till det, men denna lilla by har det alltid varit på ett sätt.
    Man behöver inte ens visa legg när man hämtar ut paket!!!!

Men deras skyldighet är att det ska stå på kvittot:
    datum och klockslag
    artikelnamn
    antalet varor eller tjänster som sålts
    pris
    moms
    företagets namn och organisationsnummer
    butikens adress.

Men dem har missat några saker som...
    atikelnamn
    moms
    antalvaror

Gnäller jag för det, nej då behöver dem inte vara så bara för jag är ung..
    OCH JA DET ÄR FÖR ATT JAG ÄR UNG, VET HUR MÅNGA SOM HELST SOM FÅTT PENGARNA TILLBAKA. -hört det nu i efterhand när jag blev förbannad
  • glasbubblan

De som fått pengar tillbaka BRUKAR kanske handla där? Det är väl lättare att vara schyst mot trogna kunder än nån som aldrig brukar handla där? De vet ju att de torskar 400 spänn om de ger dig pengarna tillbaka för eftersom du inte brukar handla där kommer de ju inte "få igen" de pengarna... 

• jassikan

Kan inte påstå att jag är så förtjust i butiker som inte har öppet köp, men tyvärr inget man kan kräva.

Sen är det ju upp till butiken hur de hanterar det. Å andra sidan kunde de ha vägrat helt och hållet. Förstår att det kan kännas snopet, men bättre att få något än inget alls. Alternativet var väl att behålla det första halsbandet.

http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Oppet-kop/

"Öppet köp
    Att handla på öppet köp betyder att du får pengarna tillbaka om du ångrar köpet och lämnar tillbaka det du köpt inom en viss tid.

Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp när du handlar i butiker. Men det finns många varuhus, affärskedjor och enskilda affärer som tillämpar öppet köp utan att du behöver be om det.

Det är alltså inte självklart att du kan återlämna en vara och få pengarna tillbaka om du ångrar ett köp. Vill du köpa en vara på öppet köp bör du be om det innan du betalar. Om affären går med på öppet köp är det viktigt att detta antecknas, till exempel på kvittot. Spara alltid kvittot. Lämna tillbaka varan i tid, det vill säga innan öppet köp-tiden går ut. Varan ska återlämnas i samma skick som när du köpte den."
Svar på tråden Förbannad, det är en principsak!!