• MickeN1973

Fattiglappar och IVF

Tycker ni att fattiglappar ska ha stöd till konstgjord befruktning?

• Svar på tråden Fattiglappar och IVF
  • vindil
    Samer med dålig ekonomi bör få hjälp av staten tycker jag.
  • Butterscotch

Jag tycker att alla som inte kan få barn på vanligt vis ska få hjälp till IVF, men inte hur många försök som helst. Behöver man fler försök utöver det får man bekosta det själv.

• Pimpinellan

Det får de redan- alla under 38 utan gemensamma barn får 1-3 gratisförsök. Eller menar du att fattiga inte har rätt att bli föräldrar? Då skulle många inte få bli det!

• Shoulou

Ja IVF borde vara gratis. Alla som behövde göra IVF borde få så många försök som en medicinsk undersökning visar vara rimligt. Dvs ett par som bedöms ha goda chanser även efter tre misslyckade försök (har för mig att det är tre gratisförsök man får) ska få fler gratisförsök. De par som bedöms ha obefintlig chans att lyckas borde inte få fler (gratis).

• Sofiero
    Jennie med ie skrev 2010-03-05 21:42:51 följande:
    Vad menar du med fattiglappar? Jag anser inte att de som inte kan försörja sig själva och eventuella barn med egna medel ska få statens eller sjukvårdens hjälp att få barn.
    Ungefär så jag tänker också. Ett barn kostar ju lite mer än bara själva "producerandet".

Jag anser inte att barn är en "rättighet", det är en gåva! (Och nej, jag sitter inte med 5 ungar själv, det är tveksamt om jag kan få barn så jag "vet" vad jag talar om). Jag tycker man får acceptera att alla faktiskt inte kan få barn. Vill man sen ändå ha barn så får man bekosta det själv, det är inte statens ansvar att förse alla med barn. I brist på bättre kunskap i hur man uttrycker sej (skyller på tidpunkten...) men varför ska jag betala för något som du vill ha men inte kan betala själv?? Du vill inte ha ett par silikontuttar när vi ändå håller på...?? En travhäst?? En gucciväska?? Näe då betalar jag hellre sjukvård etc som folk verkligen behöver!

(Bäst jag tillägger IFALL nån nu inte fattar; de fyra första raderna är helt seriösa, sen överdriver jag en aning för att göra det hela tydligt)
Svar på tråden Fattiglappar och IVF