• Celindan

Skaffa barn med exet för att rädda liv?

Nu har jag inte kommit så långt på utbildningen för att kunna redogöra för huruvida en sån här situation någonsin skulle kunna utspela sig.

Men vi kan ju låtsas, eftersom det ställer etik/moral/mäktiga känslor/livsprioriteringar på sin spets!

Du har ett barn med ditt ex. Exet och du själv har båda två nya partners och nya barn med dessa partners.
    Barnet du har tillsammans med ditt ex blir dödligt sjukt. Enda boten är ett biologiskt helsyskon (säg att det handlar om stamceller eller nåt....) - alltså, det enda som kan rädda barnets liv är ytterligare ett barn som då ska donera någon form av vävnad till sitt sjuka stora syskon.
    Landstinget/socialstyrelsen godkänner inte konstgjord befruktning (mitt hypotetiska exempel!! ) och således måste du ha sex och bli gravid med exet för att barnet skall kunna bli till.

Skulle du?
    Ha sex med ditt ex, skaffa barn för att det barnet skall bli donator, eller låta naturen ha sin gång? Skulle du med handen på hjärtat kunna leva med att ditt barn dör och du INTE gjort allt i din makt för att rädda honom/henne?

Berätta gärna hur & varför ni tänker som ni gör i frågan....

• Svar på tråden Skaffa barn med exet för att rädda liv?
  • SweetNilam

På tal om detta ämne. Har du läst Allt för min syster/My sister´s keeper av Jodi Picoult. Den handlar om just detta. Svårt att säga vad som är rätt och fel, men boken har en poäng. Mer tänker jag inte avslöja...

• Analoga

Självklart skulle jag skaffa ett barn med ex:et om det vore den enda möjligheten för mitt barn att bli frisk! Finns inte det minsta uns av tvekan om det!! Mitt barn är det käraste jag har!

Min första tanke var ju  konstgjord befruktning/insemination; men i detta fall skulle man få bita i det sura äpplet och ha ett samlag med ex:et. Ett snabbt skjut utan känslor bara för sakens skull.

• Celindan
    Analoga skrev 2010-03-05 18:44:43 följande:
    Självklart skulle jag skaffa ett barn med ex:et om det vore den enda möjligheten för mitt barn att bli frisk! Finns inte det minsta uns av tvekan om det!! Mitt barn är det käraste jag har!Min första tanke var ju  konstgjord befruktning/insemination; men i detta fall skulle man få bita i det sura äpplet och ha ett samlag med ex:et. Ett snabbt skjut utan känslor bara för sakens skull.
    Så du sätter ett barn till världen, ett barn som annars inte skulle ha blivit till och som är oönskat av andra skäl, enbart för att rädda ett befintligt barn?

Säger inte att nåt är rätt eller fel, bara intressant att väcka debatt....

Själv vet jag inte riktigt hur jag skule stå om det berörde sambon och HANS ex....otrohet för att rädda liv?

Men jag har inte läst den där boken som SweetNilam pratar om. Trodde jag kom på det här alldeles själv
  • SweetNilam
    Celindan skrev 2010-03-05 19:10:15 följande:
    stå om det berörde sambon och HANS ex....otrohet för att rädda liv? Men jag har inte läst den där boken som SweetNilam pratar om. Trodde jag kom på det här alldeles själv
    Haha, stackars dig

Jag hade nog rent spontant också sagt ja och skaffat ett donatorbarn- men till vilket pris? Till priset för det kommande barnet? Dess rättigheter... ja, kan inte säga mer. Boken är fantastisk. Det finns en film med, men boken är helt annorlunda och jag läste den på engelska. Fantastisk!
  • MissLillan

Jag hade inte gjort det. Dels för att jag kan ju inte 100 veta att jag blir gravid med mitt X. Och sen skulle det kännas jävligt märkligt att sätta ett liv till värden som kanske mister sitt i en operation. Hur kan jag veta att barnet i magen skulle vara så pass friskt att det skulle kunna rädda det som redan finns.

• bluebird
    Celindan skrev 2010-03-05 18:39:37 följande:
    Nu har jag inte kommit så långt på utbildningen för att kunna redogöra för huruvida en sån här situation någonsin skulle kunna utspela sig.Men vi kan ju låtsas, eftersom det ställer etik/moral/mäktiga känslor/livsprioriteringar på sin spets!Du har ett barn med ditt ex. Exet och du själv har båda två nya partners och nya barn med dessa partners.Barnet du har tillsammans med ditt ex blir dödligt sjukt. Enda boten är ett biologiskt helsyskon (säg att det handlar om stamceller eller nåt....) - alltså, det enda som kan rädda barnets liv är ytterligare ett barn som då ska donera någon form av vävnad till sitt sjuka stora syskon.Landstinget/socialstyrelsen godkänner inte konstgjord befruktning (mitt hypotetiska exempel!! ) och således måste du ha sex och bli gravid med exet för att barnet skall kunna bli till.Skulle du?Ha sex med ditt ex, skaffa barn för att det barnet skall bli donator, eller låta naturen ha sin gång? Skulle du med handen på hjärtat kunna leva med att ditt barn dör och du INTE gjort allt i din makt för att rädda honom/henne?Berätta gärna hur & varför ni tänker som ni gör i frågan....
    Ja, jag skulle ha sex med mitt ex för att rädda mitt barn utan att tveka om det var barnets enda chans.
  • bluebird
    MissLillan skrev 2010-03-05 19:19:50 följande:
    Jag hade inte gjort det. Dels för att jag kan ju inte 100 veta att jag blir gravid med mitt X. Och sen skulle det kännas jävligt märkligt att sätta ett liv till värden som kanske mister sitt i en operation. Hur kan jag veta att barnet i magen skulle vara så pass friskt att det skulle kunna rädda det som redan finns.
    Jag skulle tycka att det vore en risk värd att ta helt klart och sedan skulle jag ha samlag så ofta det bara behövdes med exet tills jag fick ett plus.
  • tjej87

Jag skulle skaffa barn med mitt ex men bara genom PGD/HLA isf (dvs IVF där man kollar embryots gener) eftersom det sjuka barnet förmodligen bär på en genetisk sjukdom/defekt och jag skulle inte vilja riskera att det nya barnet får samma sjukdom. Läs om ett av de första fallen i Sverige med PGD/HLA: http://www.dn.se/livsstil/livsstilsreportage/nyfodda-emma-kan-radda-felix-1.850807

Dock skulle man ju såklart berätta detta för respektives sambor. Skulle någon av samborna säga nej så är det väl bara hejdå till han/henne eftersom dom borde förstå att man gör detta för barnets skull, inte för att man vill vara otrogen.

• Celindan
    amalie79 skrev 2010-03-05 19:30:49 följande:
    Jag tittar på filmen nu : )
    vill nog se den filmen!!!
Svar på tråden Skaffa barn med exet för att rädda liv?